Sv: Stora Promenadtråden
Första morgonkissen om den inte blir en långpromenad direkt och sista nattkissen går vi bara runt hyreshuset och kissar/bajsar. Det tar max 10 min. Det är hans "tidning" och hans revir och där kissar de andra i de 2 husen och han vet vem de är. Så det är tryggt. Dår får han nosa hur han vill när vi kommit bakom huset men inte dra vilket han gärna gör så fort han känner en stressande doft som den ilskna katten eller ngn av de dominanta hundarna om de nyligen gått där. När vi gå hem på framsidan husen på gården går han vid min sida och får inte dra. Träning är det hela tiden eftersom han annars glömmer mig och börjar dra! Dvs lite godis och "TITTA" träning osv. Jag gillar att överraska honom så han inte glömmer fokus.
Min hund tränas inte så mycket som andras hundar kanske gör, dvs trix, lydnadsmoment, agility och massa långa promenader. Han får en långpromenad per dag på vintern. Därför behöver han den mentala stimulansen av att det är en stund vardagslydnad och koppelträningi varje promenad.
Vid andra promenader så kissar han och nosar där jag erbjuder och vi tränar med jämna mellanrum både när han är lös och vid mig. Men mest av allt uppfattar hunden det som LEK! För jag springer mycket, tempoväxlar, kastar leksak eller godis eller pinne. Kallar in och berömmer massor. Lös är han varje promenad utom just på gården ( men det händer ) och förbi skolan ( koppeltvång ) och förbi affären men sedan släpps han så fort vi kommer in i en skog eller slinga. Och han är lydigare lös så koppelträningen är ett måste.
Ibland är jag trött. Det fungerar det med. Då säger jag inte ett ord och springer inte och busar inte. Men jag ger godis och berömmer ocg ser till så att han ändå inte fastnar för mycket i att spåra när han är lös utan håller sig runt mig. Då tränar vi teckenspråk. dvs mina egna handtecken osv. Han kan sitt och plats och ligg och lägga sig på rygg och stanna.