Stora Promenadtråden

annakg

Trådstartare
Tänkte vi kunde vika ut våra promenadvanor här på buke. ;)

Hur ser en promenad ut för er?!
*Går hunden vid sidan? Isåfall hur mycket av promenaden/alla promenader?
*Går hunden och nosar? Isåfall hur mycket av promenaden/alla promenader?
*Går hunden lös? Isåfall hur mycket av promenaden/alla promenader/hur ofta?
*Tränar ni något under promenaderna?

Självklart kan ni lägga till egna "kategorier" och om ni vill bilder!

Sv: Stora Promenadtråden

Svarar själv först då!

Skulle vilja vänja in mycket mer av detta under våra promenader.
För det mesta får han nosa men eftersom vi är ifärd med att få honom sluta dra kommer detta bara bli ok vid ställen där han får ett ok för att nosa.
Ett 2-3 gånger i veckan och långlina 3-4 gånger i veckan och inte vid samma tillfällen som lös. Då blir det hela promenaden (där det passar).
Ögonkontakt och lystring tränas iprincip jämt men vi stannar ibland till nånstanns och kör lite övningar. Detta händer inte varje promenad.

Promenader för mig är inte träningstid, så mina hundar får snusa runt hur de vill, utan att dra i kopplet såklart. Går vi med andra människor och deras hundar är det lite mer krav på jyckarna att hålla sig i styr.

Mina har vardagslydnad och jag har inga jättekrav på att de ska uppföra sig perfekt, men det trivs både jag och hundarna med, även om kanske andra tycker att de borde kanske vara "inte fullt så livliga".

Tillägg: är vi på utställning/i andra större folksamlingar så gå hundarna lugnt och fint alldeles bredvid/mitt bakom mig.

Det är ju väldigt varierande.
Vi går inte så ofta i koppel men när vi gör det får hon oftast gå och nosa så länge hon hänger med i tempot och inte drar.
Ibland tränar vi fotgående men det gör vi kortare stunder.
Oftast är hon lös och då får hon springa omkring som hon vill. Får vi möte eller om det kommer bilar kallar jag in henne och så går hon fot tills vi passerat.

Vi tränar inkallning på promenaderna samt lite fotgående. Annars blir det mest typ hoppa upp på stenar eller hoppa över nedfallna träd osv.

Jag bor på landet och vi går mest i skogen eller på mindre grusvägar.

Den stora går i koppel och går bara vid sidan om vi möter någon. Nosa får han göra bäst han vill, men han får inte fastna i fläckar.

Den lilla röda går lös varje dag och vet knappt vad ett koppel innebär. Hon nosar och springer bäst hon vill. Hon går vid sidan vid möten enbart.

Våra hundar går lösa som dom vill 95% av alla promenader, och går bara i koppel om vi är där det är mycket trafik/folk samt att min blandras går kopplad om det är mycket vilt. Dom har bara krav på att gå vid sidan vid möte eller om det är mycket folk (om vi går på stan t ex).

Första morgonkissen om den inte blir en långpromenad direkt och sista nattkissen går vi bara runt hyreshuset och kissar/bajsar. Det tar max 10 min. Det är hans "tidning" och hans revir och där kissar de andra i de 2 husen och han vet vem de är. Så det är tryggt. Dår får han nosa hur han vill när vi kommit bakom huset men inte dra vilket han gärna gör så fort han känner en stressande doft som den ilskna katten eller ngn av de dominanta hundarna om de nyligen gått där. När vi gå hem på framsidan husen på gården går han vid min sida och får inte dra. Träning är det hela tiden eftersom han annars glömmer mig och börjar dra! Dvs lite godis och "TITTA" träning osv. Jag gillar att överraska honom så han inte glömmer fokus.

Min hund tränas inte så mycket som andras hundar kanske gör, dvs trix, lydnadsmoment, agility och massa långa promenader. Han får en långpromenad per dag på vintern. Därför behöver han den mentala stimulansen av att det är en stund vardagslydnad och koppelträningi varje promenad.

Vid andra promenader så kissar han och nosar där jag erbjuder och vi tränar med jämna mellanrum både när han är lös och vid mig. Men mest av allt uppfattar hunden det som LEK! För jag springer mycket, tempoväxlar, kastar leksak eller godis eller pinne. Kallar in och berömmer massor. Lös är han varje promenad utom just på gården ( men det händer ) och förbi skolan ( koppeltvång ) och förbi affären men sedan släpps han så fort vi kommer in i en skog eller slinga. Och han är lydigare lös så koppelträningen är ett måste.

Ibland är jag trött. Det fungerar det med. Då säger jag inte ett ord och springer inte och busar inte. Men jag ger godis och berömmer ocg ser till så att han ändå inte fastnar för mycket i att spåra när han är lös utan håller sig runt mig. Då tränar vi teckenspråk. dvs mina egna handtecken osv. Han kan sitt och plats och ligg och lägga sig på rygg och stanna.

Om vi möter en hund sätter jag endera dem och väntar på att de andra ska förbi, eller så får de gå vid sidan. Annars går de inte där alls.

De nosar mellan varven då de inte kutar.

Ja, de går lösa 99 procent av gångerna.

Nej, allra oftast inte. Då är de lediga och får röja.

DSC_7539web.jpg

DSC_7491web.jpg

Min hund vistas massor i skogen och är då alltid lös. (Utom i Bambitider ). Han har alltid varit lös sedan han var valp, eftersom han är en väldigt "nära" hund som aldrig skulle få för sig att ge sig iväg på egna äventyr. Skramlar jag lite med kopplet kommer han faktiskt farande som ett skott för då vet han att vi ska göra nåt speciellt!
Går vi efter vägar etc är han kopplad - han ska då gå nära mig, inte fot men intill, vilket jag får påminna honom om alltsom oftast... Han får nosa nästan som han vill eftersom koppelpromenaderna annars är så hiskeligt tråkiga!
Jag försöker alltid träna NÅT även under lösa skogspromenader, men inget allvarligt eller ambitiöst, bara lite aktivering eftersom vi aldrig har nån hundkompis med (nästan aldrig) - vi känner ingen som står ut med att bli hopknycklad och sutten på.....
Han tränar mig också - t.ex. genom att hoppa upp och sätta sig på stora stenar, för då måste jag ge honom en godis :cool: Ibland brukar jag råka tappa en vante eller nåt, och efter en bit utbrister jag -VAR är mattes VANTE?!? varefter handrar iväg som ett skott och letar rätt på den. :love: Osv. Han hittar också kantareller åt mig.

Vi brukar börja promenaden med att öva lydnad- dvs hunden ska avslappnat gå bredvid mig och hålla koll på vad jag gör (stanna, vända, springa osv). Då vi grjort tills det funkar är det kisspaus. Sen fortsätter vi med lydnadsträningen en stund tills det igen funkar. Sen bajspaus. Sen återigen lydnad växelvis med kortare nosningsstunder. Vissa promenader övar vi bara lydnad de första hundra meterna ungefär. Kan nämnas att hon har kiss- och bajskommandon:p samt kommandon för att det är paus. Om ni fattar vad jag menar.

Men hunden skall INTE dra. Vilket inte alltid fungerar, det är därför vi jobbar mycket med det. Hon behöver inte alltid gå precis bredvid, men hon ska alltid ha koll på vad jag gör.

Jag beskriver våra dagliga långpromenader. Det blir enklast så.

Promenaderna är minst 5km långa, några gånger i veckan går vi en mil eller längre. Under samtliga promenader är hundarna i koppel och de får ofta gå som de vill och nosa hur de vill, så länge de inte "fastnar" för länge på något ställe eller drar i kopplet. Vid hundmöten går de vid sidan av mig.

Ibland tränar vi lite, ibland inte. Med gamlingen blir det träning så fort vi möter en hund, träning på att bara passera på ett okay sätt. Med unghunden tränar jag ibland lite linförighet. Sedan låter jag dem hoppa upp på stenar, krypa under stockar osv då och då när vi går i skogen, men det ser jag knappt som träning.

21625_1291233873.jpg

13708_1289147734.jpg

Senast ändrad:

Min tant är lite knäpp :love:
Jag fotograferade den för ett tag sedan när jag provade en ny kamera jag köpt och tja.. jag blev lite förvånad när jag såg hur bilden blev :D

Jag byter inte bort någon, men jag kan nog ta en boxer också! Iaf i någon dag, så länge jag roas åt att hunden är söt :angel:

Haha näe skämt åsido. Jag byter inte bort henne, men har faktiskt plötsligt blivit otroligt kär i alla sorters vinthundar (efter att i många år avskytt utseendet). Funderar på en liten italienska, fast kanske boxern skulle vara en onödigt vild lekkamrat åt en sådan..

Men fin är din vovve alltid!

Jag gör skillnad på promenad och rastning.

*Går hunden vid sidan? Isåfall hur mycket av promenaden/alla promenader? P: Hundarna vid sidan 90% av tiden.
R: Hundarna får gå som de vill i kopplena bara de inte drar + vid sidan under möten.

*Går hunden och nosar? Isåfall hur mycket av promenaden/alla promenader? P: Enbart när jag gett dem ett "varsågod".
R: När de vill, dock ej vid möten.

*Går hunden lös? Isåfall hur mycket av promenaden/alla promenader/hur ofta? P: Inte alls.
R: Beroende på var vi är så får de vara lösa.

P: Linförighet, skvallerträning, klövjeväska och pulka.
R: Inget alls.

Du förklarar bra. Det var väl det jag med mitt mer flummiga inlägg oxå försökte säga att jag gör ;)

Tassa (cocker spanielflicka på 4 år) går inte lös på promenad annat än de stunder av promenaden som vi jobbar och tränar aktivt med lydnad och kontakt, kanske sammanlagt 10 min, vi har mycket vilt härmomkring och tyvärr är jag inte säker på att hon lyssnar på inkallning om hon är lös och en bit i från mig o det kommer ett rådjur skuttande förbi. Vi är så förtappade att hon ganska ofta går i flexikoppel för att kunna springa mer fritt men ändå kopplad. Om vi är i stan/ mer bebyggda områden har vi dock vanligt läderkoppel vilket känns bättre där och självklart går hon då intill sidan..

Vi promenerar en vanlig dag ca 45 min- 1h h med henne (för det mesta ute i naturen), och det är den aktivering hon får förutom att hon nästan alltid är med oss och att hon har fri tillgång till inhängnad trädgård på 1000 kvm. Hon verkar trivas bra med den nivån, och hon har blivit mindre aktivitetskrävande och mer harmonisk sedan hon blev ensamhund i höstas (vi hade en springer tidigare som vi fick ta bort p g a hjärtfel :(). Lite konstigt tycker jag, då jag upplevde det som om hundarna trivdes väldigt bra med varandra och att de lekte en hel del, men hon är väl nöjd med att få hela uppmärksamheten o vara ensam om platsen i knät i TV- soffan.

när vi går på hemmaplan är hon nästan allid lös (ej vid jakten även om hon inte sticker, men för ev jakthundars skull) och hon går av vana vid sidan oavsett koppel eller ej, ibland tränar vi lite röstkommandon, avslutar varje promenad med en stunds bus i skogen eller i trädgården.

i stan eller övriga okända bortaplan, alltid kopplad.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 869
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 694
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
645
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 449
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka