Stora mattipstråden

Mirre

Trådstartare
För alla som lagar egen mat åt sina barn under ett års ålder.

Vad lagar ni?

Hur?

Vad ger ni till frukost, lunch middag och mellanmål?

Sv: Stora mattipstråden

Jag minns inte allt, men jag kommer ihåg att jag sökte efter recept. Hade väl en sådär 8 sidor med olika matrecept för barn under 1 år.

Inget konstigt...tar bara undan från kastrull/stekpanna innan jag kryddar.

pasta, pottis eller mos, grönskaer tex morot, majs, ärtor, kyckling ( vissa barn älskar bita i en kycklingklubba själva ) köttfärs torr eller i sås beroende på om barnet tycker om sås och mosiga saker, eller annat hårdare kött, beror ju på barnets ålder! Köttbullar, korv, falukorv, fisk. Ja listan kan ju göras lång! Man bara mosar och kryddar olika mycket!

Frukost är välling eller gröt eller smörgås i småbitat likaså kvällsmål. Mellis är ju perfekt att ha turkisk yogurt med frukt i. Smörgåsrån är bra ha med överallt om de behöver lugnas ner i ngn sitauion...

Bra saker att ha hemma är rivjärn och gärna ett litet mini med sig i skötväskan! Detta till äpple och päron tex! Bananfodral är ju praktiskt och en burk till rånen eller mer onyttiga kex...

Antal mål, tider och sådant är ju onödigt skriva för det är olika för alla!

När han var liten lagade jag lite här ifrån www.lagabarnmat.se sen fick han våran mat men jag hade en egen kastrull åt honom där jag kokade hans mat, skar allt i bitar först så de gick mkt fortare och hann svalna tills vår mat var klar så vi kunde äta alla samtidigt.
Vid 8 mån ålder började han få stekt mat och även korv.

Jag kommer göra en del av maten själv, men plutten är ju bara knappt 3 veckor fortfarande. Jag hade tänkt önska mig en matberedare i födelsedagspresent/julklapp (jag är en stackare som fyller 30 precis innan julafton), behöver jag det eller funkar stavmixern lika bra? Det följde ju med en hög och smal plastskål att mixa i till den.

Min mamma gjorde mkt mat till oss när vi var små, på 70-talet var nog inte barnmatsutbudet gigantiskt i u-landet Finland. :D Det hon gjorde mest var frysta grönsaker och oftast klassikern ärtor, majs och paprika. I Stora boken om barn finns en hel del basrecept har jag sett och där är det vanligt smör man ska ha i, apropå tråden om margarin/smör i smakisarna.

Jag längtar tills jag får börja mixa till lillen! Men sambon vill att jag väntar så länge som möjligt för han minns fortfarande chocken av första riktiga bajsblöjan från storebrorsan, han var inte beredd på den nya konsistensen och lukten. :rofl:

Jag kan rekommendera Andra mosboken, där finns en del bra tips. Här hemma har vi testat en del recept ur den, för övrigt har D ätit precis samma mat som vi.

När han började äta riktig mat slutade vi salta all mat vi lagar, och det är något jag faktiskt uppskattar även för egen del! Maten smakar mer när den inte "dränks" av saltsmaken, det finns så mycket andra kul kryddor att piffa till maten med:laugh:. Jag kommer nog aldrig att använda salt mer!

det enda som D ärter som inte vi äter är gröt på morgonen, och en flaska välling på kvällen. Särskilt just nu känns det viktigt med vällingen, eftersom han äter uruselt för tillfället, då vet man att han åtminstonde ha lite i magen till natten.

Eftersom min lillskrutta på snart 10 mån KAN SJÄLV (...) och inte vill bli matad av oss vuxna lagar jag bara "greppvänlig" mat för tillfället :)

Blir en del kokade morotsstavar, broccolibuketter, potatisbitar, korvstavar, miniköttbullar, fläskfilébitar, fiskbitar, ärtor mm
Har även gjort potatisstavar i ugn som blir bebispommes :D
Jasminris som jag försöker knåda ihop till små bollar.
Får banan efter alla matmål.

Mellis blir små mackor med tex messmör eller lite ost, eller gröt med några äppel/päron stavar till.
Fick ett recept på bebiskräm från BVC sist som jag ska testa nån dag till mellis.

Välling till kvällen och frukost.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
478
Senast: gulakatten
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 632
Senast: amsway
·
Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 448
Senast: Sel
·
Hemmet Någon med erfarenhet av att lämna ett hushåll med stor familj för att istället leva i ensamhushåll? Vad finns det för fallgropar som är...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 701
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA