Stora lupinbekämpardagen 6 juni

Jag har inte heller riktigt fattat lupinproblemet, utan tänkt att vaddå de är ju jättefina och SÅ mycket sprider de väl inte sig? Sedan bilade jag uppåt Värmland - Dalarna förra sommaren. Då fattade jag problemet. :idea:

(fast - ärligt talat - jag tycker fortfarande att de är fina) :o Men häromkring är det ännu mest punktvis och jag har i alla fall inte noterat att de brett ut sig på något skrämmande sätt över åren.

Har inga i närområdet, trots att jag försökt odla dem.
En sommar hade två, tre stycken poppat upp i hästhagen. Jag står och försöker förklara för hästen att hon inte får äta den fina lupinen. Sekunden senare står djuret med en lång, lila kvast stickande ut ur mungipan.

Ibland känns islänningarna som en korsning mellen getter och gräshoppor, de äter eller trampar ner allt. Här växer igen sly ostraffat!

Samtidigt på Island :crazy: :cry:
Clj3UdWXEAASnsd.jpg

Det där är viktigt aspekt, snart har vi ju inga bin kvar! Monokulturer är verkligen ett fördärv för vår jord. Ta bara jordgubbarna, där pengarna såklart styr och man får bara snabbväxande, fruktrika sorter som smakar vatten.

Det beror på vart man köper.
På odlingen vid stallet har de flera sorter som blir mogna i olika takt.
Asbra!

Rätta mig om jag har fel här, men är inte vildsvin också en inplanterad ras som saknar naturligs fiender? Som t ex mårdhunden också. Och de där jäkla kanadagässen....
Nja.
Ja och nej

De har funnits här i många tusen år men utrotades.
Under senare år föddes de upp i hägn och svin rymde (eller släpptes ut.....) Numera räknas de väl som en inhemsk art?

Rätta mig om jag har fel här, men är inte vildsvin också en inplanterad ras som saknar naturligs fiender? Som t ex mårdhunden också. Och de där jäkla kanadagässen....
Vildsvinen har ökat rejält och det misstänks bero på illegal utplantering av vildsvin (enligt wikipedia)
Och det verkar inte finnas några bevis för att det fanns vildsvin här under vikinga och medeltid utan under stenåldern och det är ju onekligen en stund sedan
De vildsvin som fanns här på 1600 och 1700 tal var inplanterade för kunglig jakt tydligen och utrotades tills någon i slutet av 1800 talet tog hit dom igen
Och så rymde några så klart :meh:

Vildsvinen har ökat rejält och det misstänks bero på illegal utplantering av vildsvin (enligt wikipedia)
Och det verkar inte finnas några bevis för att det fanns vildsvin här under vikinga och medeltid utan under stenåldern och det är ju onekligen en stund sedan
De vildsvin som fanns här på 1600 och 1700 tal var inplanterade för kunglig jakt tydligen och utrotades tills någon i slutet av 1800 talet tog hit dom igen
Och så rymde några så klart :meh:
Det vore väldigt bra om de kunde utrotas igen.....

Fast just vildsvinen (i rimlig mängd) är ju faktiskt bra för naturen, och ökar den biologiska mångfalden som helhet där de drar fram :)
https://jagareforbundet.se/vilt/vilt-vetande/artpresentation/daggdjur/vildsvin/vildsvin-forskning/
http://www.sverigesnatur.org/opinion/vildsvin-hotar-inte-biologisk-mangfald/
Ja kanske i rimlig mängd men när man gång på gång får beten och vallar totalförstörda så känns det :devil: tröstlöst :mad:
Och när arrendejaktlaget sätter upp en foderplats femtio meter från sommarhagen så är det lögn i h-vete att hålla dom borta :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka