Stora lupinbekämpardagen 6 juni

Ja kanske i rimlig mängd men när man gång på gång får beten och vallar totalförstörda så känns det :devil: tröstlöst :mad:
Och när arrendejaktlaget sätter upp en foderplats femtio meter från sommarhagen så är det lögn i h-vete att hålla dom borta :(

Ja, det är tråkigt när de gör skada. Vi har stängslat in våra vallar, och det har fungerat förvånansvärt bra!
Har ni haft diskussion om foderplatsen med arrendejaktlaget?

Ja, det är tråkigt när de gör skada. Vi har stängslat in våra vallar, och det har fungerat förvånansvärt bra!
Har ni haft diskussion om foderplatsen med arrendejaktlaget?
Arrendejaktlaget bor inte här och brukar ingen mark så de bryr sig inte om de skador som vildsvinen åstadkommer tyvärr. Jag har försökt att stängsla om men staketet är långt och jag får inte fram tillräckligt med ström

Arrendejaktlaget bor inte här och brukar ingen mark så de bryr sig inte om de skador som vildsvinen åstadkommer tyvärr. Jag har försökt att stängsla om men staketet är långt och jag får inte fram tillräckligt med ström

Går det inte lösa med ett större aggregat då? Vi stängslar nästan 25ha och den enda gången de går över är när det varit havre och den gått i mjölke, det verkar vara värt att gå igenom elstängsel för det.
Vad trist :down: Även om man inte bor på marken kan jag inte förstå att man inte vill hålla sig väl med de som kan bli lidande av t ex foderplatser.
Om det är på grannmarken får de inte ens sätta upp en foderplats så nära gränsen.

Jag har inte sett den här men å andra sidan har jag inte tittat efter dem heller.
Dock tror jag inte att de finns här. Än.
Bäst att vara uppmärksam i alla fall.

Jag gillar lupiner. Jag har försökt få fart på en lupinrabatt, men de verkar inte trivas i lera.

Jag ser dem i diken ibland, men inte i anmärkningsvärda mängder.

Här är de absolut ett reellt hot mot övriga växter. Det finns så vansinnigt mycket av dem längs vägarna.
Jag har förstått att det är så i stora områden. Och jag tror på det och jag fattar vilket problemet är.

Däremot upplever jag inte problemet känslomässigt, så att säga, när jag ser dikesrenar fulla av lupiner. Det är ju ganska fint, tycker jag.

Men som sagt, jag fattar att det är en invasiv art och vad det betyder.

Jag har för övrigt sått gullupin i år, den ätliga lupinsorten. Den verkar knappt vara perenn (i Sverige), och hur som helst trivs inte lupiner i min "jord" (blålera), så jag tror inte att jag därmed orsakar en naturkatastrof.

Jag har förstått att det är så i stora områden. Och jag tror på det och jag fattar vilket problemet är.

Däremot upplever jag inte problemet känslomässigt, så att säga, när jag ser dikesrenar fulla av lupiner. Det är ju ganska fint, tycker jag.

Men som sagt, jag fattar att det är en invasiv art och vad det betyder.

Jag har för övrigt sått gullupin i år, den ätliga lupinsorten. Den verkar knappt vara perenn (i Sverige), och hur som helst trivs inte lupiner i min "jord" (blålera), så jag tror inte att jag därmed orsakar en naturkatastrof.

Jag går som sagt och plockar bort skiten för hand i min slänt... jag kan inte se något vackert i dem alls (ja, givetvis helt känslobaserat :D).

Jag går som sagt och plockar bort skiten för hand i min slänt... jag kan inte se något vackert i dem alls (ja, givetvis helt känslobaserat :D).
Både min pappa och jag vårdar dem ömt i våra trädgårdar. Jag är uppvuxen med att lupiner är blommor av de yppersta och ädlaste egenskaper i samtliga avseenden.

Tyvärr står de sig väldigt dåligt som snittblommor. I alla fall de vanliga, vilda (förvildade?).

Både min pappa och jag vårdar dem ömt i våra trädgårdar. Jag är uppvuxen med att lupiner är blommor av de yppersta och ädlaste egenskaper i samtliga avseenden.

Tyvärr står de sig väldigt dåligt som snittblommor. I alla fall de vanliga, vilda (förvildade?).

Ingen aning, inte ens mamma som gillade dem tog in dem :D

Jag som har massor av lupin i mina trakter gråter lite inombords. Tänker på insekter som inte får föda när de blommat äver etftersom alla andra växter dött.
Snacka om monokultur.

Det var lite svalare igår så jag tog lien och mejade ner längs länsvägen utanför min tomt. Nu är det i alla fall inga blommor kvar nära mig.

Å andra sidan utrotade jag lupinerna invid huset sommaren jag flyttade in - 2012. De och kvockrot var det enda som återstod av det som varit rabatt. Näer jag grävt upp hela rabatten återkom massor av växter.

Fortfarande kommer det upp småplantor från frön som grott. Fröna kan tydligen överleva i 20 år.

Jag som har massor av lupin i mina trakter gråter lite inombords. Tänker på insekter som inte får föda när de blommat äver etftersom alla andra växter dött.
Snacka om monokultur.

Det var lite svalare igår så jag tog lien och mejade ner längs länsvägen utanför min tomt. Nu är det i alla fall inga blommor kvar nära mig.

Å andra sidan utrotade jag lupinerna invid huset sommaren jag flyttade in - 2012. De och kvockrot var det enda som återstod av det som varit rabatt. Näer jag grävt upp hela rabatten återkom massor av växter.

Fortfarande kommer det upp småplantor från frön som grott. Fröna kan tydligen överleva i 20 år.

Ja, det är därför jag ser till att de iaf inte går i blom.

Edit: Det plus att jag som sagt avskyr eländet och vill inte se dem :D

Snacka om monokultur.

Lupin är väl en kväveälskande växt? Jag menar, den är gynnad av såväl (över)gödning som av biltrafik? En sådan där 1900-talets vinnare som även nässlor och tistlar är. (Och maskros, tror jag?) På många vis är ju de dominerande ogräsen sas gud som straffar somliga genast.

I övergivna rabatter hos mig, blir det kirskål, kvickrot och de där små satans gula blommorna vilkas namn jag vägrar att lära mig. Och nässlor.

Lupin är väl en kväveälskande växt? Jag menar, den är gynnad av såväl (över)gödning som av biltrafik? En sådan där 1900-talets vinnare som även nässlor och tistlar är. (Och maskros, tror jag?) På många vis är ju de dominerande ogräsen sas gud som straffar somliga genast.

I övergivna rabatter hos mig, blir det kirskål, kvickrot och de där små satans gula blommorna vilkas namn jag vägrar att lära mig. Och nässlor.
Nja de skapar sitt eget kväve precis som andra baljväxter, det är därför de är ett sådant hot mot marker som annars kunde hyst sådana växter som klarar sig på magra torra marker (klassiska ängsväxter). Det kan vara en av anledningarna till att du inte ser dom så ofta, de konkurrerar sämre med andra växter som lättbreder ut sig där det saknas näring (typiskt är ju kvickrot och hundkex=fet jord). De har helt enkelt inte samma konkurrensfördel på dessa jordar som de har på en magerjord där de med sin pålrot och sin förmåga att binda kväve klarar sig bättre än den in hemska floran. Vi har väldigt mycket av den här på höglandet.

Så olika man kan se på saken. Jag tyckte de var fina en gång i tiden numera när jag vet vad de ställer till me så hatar jag dem och vill bara gråta då jag ser dem. Det blir mycket gråt eftersom vägkanter och många 'ängar' här är helt nerlusade av eländet. Sträckan där det växte Digitalis för några år sedan är numera en monokultur för Lupiner :cry:
Digitalis är en inflyttad art om än inte så invasiv men den kan på sina ställa konkurrera ut den inhemska floran den med, typisk på ställen där folk dumpat kompost eller där man tippat av jord.

Jag tycker ändå om lupiner, de är vackra doftar gott och står bra i buketter. Jag ser dock deras invasivitet som ett frikort för att plocka hejdlösa mängder och sätta i vas utan att få dåligt samvete. Kommer slå mina innan de går i frö. Det finns ju mängder av lupiner och det är sandlupin och blomsterlupin vi har problem med här i Sverige. Precis som med andra arter är det inte säkert att alla inom arten är lika invasiva här i vårt klimat.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lupinsläktet

Nja de skapar sitt eget kväve precis som andra baljväxter, det är därför de är ett sådant hot mot marker som annars kunde hyst sådana växter som klarar sig på magra torra marker (klassiska ängsväxter). Det kan vara en av anledningarna till att du inte ser dom så ofta, de konkurrerar sämre med andra växter som lättbreder ut sig där det saknas näring (typiskt är ju kvickrot och hundkex=fet jord). De har helt enkelt inte samma konkurrensfördel på dessa jordar som de har på en magerjord där de med sin pålrot och sin förmåga att binda kväve klarar sig bättre än den in hemska floran. Vi har väldigt mycket av den här på höglandet.
Just ja! Växter med pålrot har det överlag kämpigt i den tunga leran i mina trakter. Både sådana rötter och diverse rotfrukter verkar misslyckas med att expandera, för leran är så styv.

Fast här där jag bor är Lupiner ett reellt problem och här är det till största delen mycket tung lerjord

Senast ändrad:
Fast här där jag bor är Lupiner ett reellt problem och här är det till största delen mycket tung lerjord
Där de spridit sig längs vägarna har de ju perfekt genomsläpplig gjord att rota sig i. Vägbankar av sand och grus. :cry:

Men runt mina trakter är det rätt gott om små åkrar som inte längre brukas, och där har de spridit sig från vägklanterna ut i åkrarna.

Här finns i stort sett inga lupiner alls och förhoppningsvis så håller de sig borta framledes också, även om de är vackra i måttliga mängder.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka