STORA kastanjer

Sv: STORA kastanjer

Hej
Lite vanlig helo*an salva är topen. Smörj en gång om dagen i ett par dagar o sen är de hur mjuka som helst. Jag tycker också att det är läskigt men med lite salva så går det hur lätt som helst. Kanske nåt för den ilskna hästen tidigare i tråden om du kommer åt att smörja.
/ C

hej

jag har köpt ett sto med enorma kastanjer, det är nästan så dom ågr ihop när hon går. kan man bara ta bort dessa? eller är det något i? mina andra hästar har bara en liten tillstymelse till kastanjer på sina ben...
tacksam för svar

Lite off topic, men....
Hästar med sååå stora kastanjer som Du beskriver brukar ha fång (en gång fång, alltid fång). Har Du kontrollerat så Din häst inte har det?
Denna tillbakabildande hov växer lika mycket som hovarna, så vid fång brukar ju hovtillväxten vara kraftigare.

Senast ändrad av en moderator:

Hej
Lite vanlig helo*an salva är topen. Smörj en gång om dagen i ett par dagar o sen är de hur mjuka som helst. Jag tycker också att det är läskigt men med lite salva så går det hur lätt som helst. Kanske nåt för den ilskna hästen tidigare i tråden om du kommer åt att smörja.
/ C

Jag hade också lite problem med en hästs hårda långa kastanjer, men gjorde som ovan. Funkade jättebra! :bow:

har du nå belägg för det?? :confused: har aldrig hört och har varit med om många tävlandes hästar som aldrig haft fång eller tillstymelsen till det som har stora kastanjer. framförallt kallblodstravare..

har du nå belägg för det?? :confused: har aldrig hört och har varit med om många tävlandes hästar som aldrig haft fång eller tillstymelsen till det som har stora kastanjer. framförallt kallblodstravare..

Inget VETENSKAPLIGT belägg, nej. Men väl erfarfenhetsmässigt av EN egen fånghäst samt flertalet andras fånghästar.

Men visst ja....erfarenhet är ju fult här på Bukefalos.......glömde bort mig helt....

nä men man kanske ska passa sig för vad man hävdar på ett forum där det finns människor som kanske inte har så stor kunskap som suger åt sig allt som en svamp utan att analysera.

ditt inlägg känns mycket som "om din häst har stora kastanjer så har den fång" det tycker jag känns väääldig ute på hal is.

vissta att en fånghäst kan ha stora kastanjer - men inte fasen kan man säga att alla hästar som har stora kastanjer har/haft fång. det blir väldigt fel och det finns inget bevisat samband med stora kastanjer och fång.

du har bevittnat att alla de hästar du varit i kontakt med som haft fång har stora kastanjer - men har du kollat på alla hästar som har stora kastanjer om de har fång? det är viss skillnad på dem två studierna.

Lite off topic, men....
Hästar med sååå stora kastanjer som Du beskriver brukar ha fång (en gång fång, alltid fång). Har Du kontrollerat så Din häst inte har det?
Denna tillbakabildande hov växer lika mycket som hovarna, så vid fång brukar ju hovtillväxten vara kraftigare.

Jag undrar om ovanstående verkligen kan stämma.

Jag har EN fånghäst och hennes kastanjer är inte förstorade. Så din teori stämmer inte riktigt.

eller på ett annat sätt
Om kastanjerna skulle växa på ngt sätt i samma takt som hovarna så borde man ju se att de växer under ett år. Jag vill inte påstå att de gör det på våra hästar. Men de kan naturligtvis vara undantag.
Dessutom är det väl inte så att hovtillväxten ökar hos en fånghäst. I den forskningsrapport som jag har läst tidigare i somras (länkad i fångtråden) står det att tillväxten vid kronranden minskar. Däremot är den oförändrad i de andra tillväxtzonerna. Detta tillsammans med att lamellerna bryts ner och hela hoven förlorar den struktur som håller ihop den gör att det ser ut som om hoven växer snabbare.
Nu är jag inte på ngt sätt helt insatt i detta med hovar så det är ju möjligt att jag har missuppfattat ngt av det jag har läst. Den som är intresserad kan ju kolla upp det själv i artikeln kap 7.2.3

Dessutom förstår jag inte vad du menar med en gång fång alltid fång. det är mkt möjligt att det är sant men vad har det med detta att göra?

Jag håller med radon. Man bör tänka lite på vad man skriver på ett forum. I alla fall om det handlar om vård av hästar. Det kan ju finnas ngn som tar ens råd på allvar eller som i detta fallet bryter ihop totalt för att hästen har stora kastanjer. Fång är ju en fruktansvärd sjukdom.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Svamp?
  • Uppdateringstråd 31