Stora Howrsetråden - FYRA

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora Howrsetråden - FYRA

Har fölen medfödda färdigheter? För jag har upplevt att de som har det är de som klarar lekarna bäst.
 
Sv: Stora Howrsetråden - FYRA

Har fölen medfödda färdigheter? För jag har upplevt att de som har det är de som klarar lekarna bäst.

Det ska inte ha nån betydelse eller? Lekarna påverkar ju inte färdigheterna öht.

Rumpnissen: Försök att hitta box med dusch så kan du inte misslyckas sen!
 
Sv: Stora Howrsetråden - FYRA

Nej, jag tycker inte heller att det borde ha någon betydelse. Men på mina föl (hannoveranare) så har det funkat bäst på dem med medfödda färdigheter, de utan har inte klarat sig igenom första dagen. Hmm...bara en liten sak jag la märke till, men vet inte om det spelar in så mycket egentligen. Kanske bara något wierd sammanträffande:confused:
 
Sv: Stora Howrsetråden - FYRA

Ja, det låter konstigt. Har aldrig haft ett föl utan färdigheter så jag kan inte jämföra :p
 
Sv: Stora Howrsetråden - FYRA

Då får jag försöka hitta det! Har inte ekonomi till att installera duschar i mina egna boxar än :(.

De föl jag försökt med har haft färdigheter och ypperlighetstjärna.
 
Sv: Stora Howrsetråden - FYRA

kl

har inte köpt boxar på ett bra tag, så gick in i butiken och kollade priset... herregud, nästan 100,000 för en box :crazy: ...

dusch finns aldrig att få tag på.. lyckats knipa nån då och då.. funderar på om det är lättare att köpa dem under natten..
 
Sv: Stora Howrsetråden - FYRA

Det är ju inte vettigt :eek:. Eller jo, så klart att det är. Men man tjänar ju inga pengar på boxar, i förhållande till vad de kostar. Right?

Det enda jag lyckas tjäna pengar på det är när jag odlar och säljer delar av skörden. Men jag kanske missuppfattat något radikalt?
 
Sv: Stora Howrsetråden - FYRA

Om du har ett Poseidonpaket så sänker det priset med 3 pass ;)

SandraW: Magique ligger på 14 pass. Har inte satt ut honom än :)
Det du ska titta på är färdigheterna först och främst. SM-föremål kan man ju alltid tillsätta själv i efterhand! Är de över 25 år måste de ha fått sina 20 molntappar också, annars har man inte en chans.

Varför måste man ha gett dem 20 moltappar?? :)
 
Sv: Stora Howrsetråden - FYRA

För att 20 molntappar = 80 mån yngre häst = 80 st fler lektioner :)

I ett stall där en lektion är värd 55e (0,244 i färdigheter) blir förbättringen alltså 19,52. Och det gör rätt så mycket bland eliten.
 
Sv: Stora Howrsetråden - FYRA

Ja det gör mycket med så många ridlektioner mer. Men jag upplever det som att ökningen av färdigheterna för ridlektionerna tar slut efter visst många. Ju tidigare jag börjar med ridlektioner på mina hästar ju tidigare slutar lektionerna ge nåt. Som på min senaste nu då slutade lektionerna ge ökning i färdighet vid 24 års ålder. Innan har jag kunna kört till strax innan 30 men då har jag börjat ta lektioner ett eller två år senare med dem hästarna. Så med senaste så började jag direkt vid 2 års ålder att ta lektioner för att hinna med mer, men då slutade de ge färdighet 2 år tidigare istället. :crazy: Och hon har ej fått någon molntapp alls.. Så jag har inbillat mig att man bara får viss många som ger färdighet. Eller blir det nåt fel med mina hästar? :crazy:
 
Sv: Stora Howrsetråden - FYRA

Då är det nog nåt fel :crazy: Lektionerna ska ge färdigheterna från 2-årsålder tills de fyller 25 år. Varken mer eller mindre.
 
Sv: Stora Howrsetråden - FYRA

Vad jäkla skumt.. :crazy:

Finns det något annat sätt att säga upp sin stallplats än att lyckas få den där förbannade ''avbryt vistelse'' knappen att dyka upp? Den visas aldrig när jag vill säga upp en vistelse. Kan gå flera dagar på den hästen innan knappen dyker upp. Vad gör jag för fel?? :mad:
 
Sv: Stora Howrsetråden - FYRA

kl

När kan man sälja fölen? Kan man göra det direkt dom har fötts och fortfarande står hos mamman eller måste man vänta tills dom är 6 månader och kan "stallas in" själva?
 
Sv: Stora Howrsetråden - FYRA

Avbryt vistelse-knappen finns i regel bara om du har köpt hästen och alltså inte själv betalt för stallplatsen. Annars ska man inte kunna avbryta vistelsen. Om jag är missnöjd med boxen brukar jag låta den hästen stå orörd tills tiden har gått ut :)

Wysiwyg: Man kan sälja precis när som helst :)
 
Sv: Stora Howrsetråden - FYRA

Jag har provat två av dem i den här tråden, ingen har fungerat. Men jag provar vidare på nästa föl...

Den här fungerar på mina spanjorer iaf:laugh:
8 MÅNADER
"""""""""
1 timme 30 min äng
Rykt
7 timmar lek
Rova
1 timme lek
Klapp
Morot
Dryck
Mat


10 MÅNADER
""""""""""
1 timme 30 min äng
Rykt
1 timme lek
Mat
1 timme äng
7 timmar lek
Rova
1 timme lek
Klapp
Morot
Dryck


1 ÅR
""""
1 timme 30 min äng
Rykt
8 timmar lek
Rova
1 timme lek
Klapp
Morot
Dryck
Mat


1 ÅR 2 MÅNADER
""""""""""""""
1 timme 30 min äng
Rykt
9 timmar lek
Rova
1 timme lek
Klapp
Morot
Dryck
Mat


1 ÅR 4 MÅNADER
""""""""""""""
30 min äng
Rykt
1 timme lek
Mat
9 timmar lek
Rova
1 timme lek
Klapp
Morot
Dryck


1 ÅR 6 MÅNADER
""""""""""""""
30 min äng
Rykt
1 timme lek
Mat 5,5 kg
10 timmar lek
Rova
Morot
2 timmar lek
Klapp
Dryck
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag vill ha tag på pannlampa för omkring 500 kr. Den skall användas i skogen utanför stigar. Gärna brett och långt.
Svar
6
· Visningar
301
Tjatter De som slår vägkanterna klippte bort en bit av kossornas vinterhage. Vet inte om chauffören såg det eller inte, hen har då inte hört...
Svar
8
· Visningar
817
Senast: Breaktown
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mikael Glännström, arbetskonsulent diskuterar välmående Steg till arbete består av fyra steg, i privatlivet finns det betydligt fler och...
Svar
3
· Visningar
533
Senast: IngelaH
·
Hemmet Det här är ju en ruskigt nischad fråga. Men Buke har ju svar på de allra konstigaste frågor. Jag behöver ha tag på en tapetsör för...
Svar
10
· Visningar
621
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Norrsken
  • Kirk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp