Stora Howrsetråden - FEM

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora Howrsetråden - FEM

Hur lägger ni upp dagarna för att få ut så mycket som möjligt av energin under träning av hästarna över 18 mån? Jag orkade inte räkna och körde lektion, en timme hage, rova, mat, träning och sedan morot och rykt och vad som nu behövdes. Men det kändes inte optimalt... :p

De flesta som svarade på det här är ganska ineffektiva i sin träning :o

Mat ska man ge när hästen har minst 80% energi för att få ut maximal energi. Klapp ska ges när energin är så låg som möjligt, då kan man få en boost på upp till 12% har jag för mig.

Jag börjar alltid med att rykta för moralens skull. Som nån sa, har hästen högre moral går det åt mindre energi. Sen tränar jag tills hästen har 80-81% energi, då ger jag mat (brukar gå upp till 99-100% då). Efter det ger jag lektion och tränar/leker så mycket det bara går. Sen blir det klapp, rova, morot och vatten, sen träna det sista med. Brukar inte vara lång stund kvar på dagen :)
 
Sv: Stora Howrsetråden - FEM

Aha, det där med maten visste jag faktiskt inte. :) Måste man förresten inte ge extra kraftfoder på kvällen då?
 
Sv: Stora Howrsetråden - FEM

Okej tack! Någon som skulle vilja skicka lite ÅP till mig? :)
 
Sv: Stora Howrsetråden - FEM

jahaa, trodde det berodde på att jag skickade en sadel till dig igår. Men tyckte det var märkligt att man inte kan skicka en sak om dagen. Men ja, då har du fått för mycket saker helt enkelt ;)
 
Sv: Stora Howrsetråden - FEM

Haha ja tydligen :p

kl

Satt och pillade med bilder och höll på att glömma bort enhörningstiden, men kollade på klockan när den var 18:17 :p Håll tummarna nu, sjätte försöket! :D
 
Sv: Stora Howrsetråden - FEM

Haha jag hade ställt klockan för jag hade ingen lust att missa min första enhörningstid :D
*nördvarning*
 
Sv: Stora Howrsetråden - FEM

Då tänkte jag inte helt galet då. Om man börjar med lektionen som jag gjorde så höjs ju moralen, med en timmes utevistelse så är saken biff :D, å andra sidan så blir det ju lite under 80% energi kvar då... Ska sikta på att ha närmare 80% energi vid matning i fortsättningen. Tack! :)
 
Sv: Stora Howrsetråden - FEM

*knapplån*

Någon som vill ha ballonger, har 6 st på lager som jag börjar tröttna på :p Säg vad ni heter eller ännu lättare skicka PM, heter Nostie där
 
Sv: Stora Howrsetråden - FEM

kl

Nooooooooooo........... :( Ponny utan horn igen. SandraW, vad är det för hästar du har lånat mig? :p
 
Sv: Stora Howrsetråden - FEM

*kl*

Mitt första enhörningsförsök gav inte bara en utan två små söta enhörningshingstar :D :love:
 
Sv: Stora Howrsetråden - FEM

Är det någon som hänger på internationella sidan som kan hjälpa mig med passköp? Dvs reservera en häst till mig för 866 540:-, heter eyzgul där.
 
Sv: Stora Howrsetråden - FEM

Är du säker? Vet inte om det är hon som är dålig, men på 9 avkommor har hon fått noll enhörningar. Hingsten är iofs inte så mycket bättre, 1 enhörning på 22 betäckningar :p

Jag har förresten bluppat upp dem lite när jag ändå höll på :p
 
Sv: Stora Howrsetråden - FEM

Haha jarå, är ju värt ett försök :D jag reserverar en ny till dig :) Fast det låter snarare som att det är hingstens fel haha.. har tyvärr ingen annan sån!

Tack :D

Edit: sådär! Nu har du en ny reserverad, och hon har lite bättre statistik: 2 hörningar på 4 betäckningar ;)
 
Sv: Stora Howrsetråden - FEM

Tack! :D Jag skickar över den andra till dig! Hon har blivit gammal :o Får hoppas att den andra är lite bättre :p
 
Sv: Stora Howrsetråden - FEM

KL
Blir så jävla arg på vissa använder på howrse -.- Igår skickade en användare ett meddelande där det stod "kan du reservera xxxxx åt mig så köper jag henne imorgon när jag har pass"
Idag kom det ett nytt meddelande "du , jag köper nog inte xxxx iallafall"
:mad:
 
Sv: Stora Howrsetråden - FEM

Aha, det där med maten visste jag faktiskt inte. :) Måste man förresten inte ge extra kraftfoder på kvällen då?

Jag ger alltid hela ransonen på samma gång. Man lär sig ju ungefär hur mycket varje häst brukar behöva på en dag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är ingen stor poddlyssnare, men skulle ändå vilja ha en specifik app för det. Har haft Googles, vad den nu hette, men den har de...
Svar
12
· Visningar
252
Senast: Lavine
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Adrian Kolgjini sitter på leken med fem hästar till start när V75 avgörs på Åby. Ingen ur Jägersrotränarens kvintett ska räknas bort...
Svar
0
· Visningar
230
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För fem år sen levde Emilia Dexhav sitt drömliv. Hon skulle starta företag och leva på hästar. Men så ändrades allt. I en bilolycka...
Svar
0
· Visningar
148
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag läste om Michael Mosleys försvinnande i Grekland i värmen för någon vecka sedan och tänkte att det var konstigt att en man i hans...
10 11 12
Svar
224
· Visningar
12 075
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp