Stora hovlusen !!!

W

wolken fee

En granne har bett mig om att fråga er alla här ute på forumet, om just stora hovlusen.
Dom har en ardenner hingst som har detta, och frågan är om någon vet hur man går till väga för att få bort dom.
Lössen sitter i hovskägget.

Hingsten klipps med maskin.

Tacksam för svar

Sv: Stora hovlusen !!!

Hjälpte till i ett stall som köpte in nyimporterade tinkerhästar (av det billigare slaget :smirk:) så man blev väldigt van ohyror i alla slag.

Mitt tips blir att raka av ev hovskägg om det är kvar (ev tvätta med ohyre schampo) och spraya rikligt med frontline. Sedan spraya fronline 1 gång i veckan under 6-8 veckor

Finns även sebacil men det måste man få utskrivet av veterinärern och är det bara en häst så blir det inte billigare (har man många så är sebacilen betydligt billigare)

Jag gissade att det var det wolken fee menade. Sedan om det inte skulle vara det (har aldrig hört om hovlöss och sökte lite på nätet om det är något jag helt missat men hittade inget som hette det) så brukar frontline om man kör varje vecka ett tag ta det mesta

Hjälpte till i ett stall som köpte in nyimporterade tinkerhästar (av det billigare slaget :smirk:) så man blev väldigt van ohyror i alla slag.

Mitt tips blir att raka av ev hovskägg om det är kvar (ev tvätta med ohyre schampo) och spraya rikligt med frontline. Sedan spraya fronline 1 gång i veckan under 6-8 veckor

Finns även sebacil men det måste man få utskrivet av veterinärern och är det bara en häst så blir det inte billigare (har man många så är sebacilen betydligt billigare)

Tack så mycket för råden, detta skall jag berätta direkt för min granne.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: Nota
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har mått välförtjänt bra faktiskt dom senaste månaderna. Mediterat, yogat, umgåtts kravlöst med människor och djur. Jobbet lunkar på...
Svar
0
· Visningar
338
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
8 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka