Stora barnvagnstråden!

Sv: Stora barnvagnstråden!

Vilken vagn har du ?

Vi har fyra vagnar

1. Teutonia mistral från 2004. Fyra fasta hjul, vändbart styre, mjuklift.
Den har vi hos min pappa när vi är besök där. Jag gillar den vagnen och Emilia har också alltid gillat att åka i den. Stabil men rullar bra. Dock tar den enorm plats ihopfälld. Nu är det punktering på alla däck och dom är lagade massor gånger + att ventilerna läcker. Suffleten vill inte heller stanna nere länge så det börjar bli dags att inse att den har sett sina bästa dagar.
Valde den för att jag läst att många gillade den vagnen och sen hittade jag en i en färg jag gillade på blocket. (hade den som första vagn i början)

2. Knorr alu Miko. Svängbara framhjul, vändbar sits, hårdlift.
En lite billigare vagn och det märks, den känns plastig och ranglig. Emilia har aldrig gillat den och Maja sitter inte bra i den nu. Fördelar är att den blir väldigt liten ihopfälld och är lätt. Köpte den för att vi trodde den var bra, sen var färgen fin också.

3. (kommer inte på namnet nu)
En sulky, köpte den till Emilia när vi kände att det var ok att ha henne framåtvänd. Emilia har alltid tyckt om att åka i den. Den fungerar bra på slätmark men mindre bra på ojämn.

4. Baby Jogger City Select. En syskonvagn "på längden". Är ok nöjd med den, den fyller sin funktion och har bra finesser. Älskar den enorma varukorgen. Nu börjar vi känna att den inte behövs länge, Emilia går helst själv och det känns onödigt att köra runt med en så stor (och dyr) vagn då. Emilia har också börjat sparka lillasyster i ansiktet så det är en nackdel med den vagnen. Fördelar är också att den tar ganska lite plats i bilen, och att barnen sitter väldigt bra i den. Den känns stabil, rullar lätt (nästan lite för lätt) och kvaliten känns väldigt bra.

Om du fick byta till en annan vagn idag, vilken skulle du då vilja ha?

Jag håller på att leta en ny vagn till Maja. Selecten tänkte vi sälja och Knorren har jag ingen lust att köra runt med. Men än har jag inte hittat vilken vagn jag vill ha.
Extra vagn hemma hos pappa ska vi också köpa en ny men det får bli något billigt som jag hittar på blocket.

Jag har två vagnar. En Brio, modell vet jag inte men vi köpte den begagnad. Har både ligg och sittdel. Bra vagn då jag får in den i min lilla bil utan att behöva fälla något säte i bilen. Det är en bra vagn som fungerar.

Den andra är av märket Nestor, en polsk (?) vagn tror jag. Den fick vi av en bekant och den är också jättebra. Vi har den här hemma på landet/stallet. Sittdelen har fullt liggläge och så hade den en mjuklift. Mjukliften hade ett eget lock och sen har vi ett annat överdrag som används nu när vi inte använder mjukliften mera. En bra vagn att köra på grusvägar. Tyvärr tar den mycket plats i bilen, måste fälla ett säte för att få in den. Vändbart handtag är också positivt!

Hade jag fått välja en vagn hade jag velat ha en som man kunde fästa babyskyddet i. Annars så spelar märke ingen roll för mig. Viktigast att vagnen fyller sin funktion och att man trivs med den. Finns ju hur många olika märken och modeller som helst.

Jag gillar vagnar! Jag har endast haft begagnade vagnar till mina två flickor.
En liggvagn från 1979. Rullade bra, lite sämre i djupsnö men mycket bra liggplats.

När tvåan kom ville jag ha en syskonvagn. Det blev en begagnad Inglesina.
32368288.jpg

Väldigt stadig men ingen vagn att hantera i små affärer. Bra att gå med härhemma och mysigt i liggen. Delarna kan flyttas hur som. Användes även som enkel sittvagn till däcken blev dåliga (luftdäck).

Nu snart kommer "trean", beräknad förlossning 21 maj och nu har jag köpt en ny vagn. Det blev en Brio go med vitt chassi och grå ligg/sitt. Jag tycker om att ha barnet mot mig länge och vagnen ser lite tuff ut därför valde jag denna.

kl.

Jajjemen nu har jag ändrat mig igen :D otippat...

Maxi Cosi Mura 4 är det som gäller för dagen :D

Oh, den är jag oxå sugen på! Ska åka in och klämma på den i butik nu i dagarna, däremot har jag inte bestämt om jag vill ha en 3'a eller 4'a ;)

Jag har sett många köra runt med den vagnen. Verkar väldigt bra med svängbara men stora hjul (tänker på 4:an). Men sittdelen ser lite konstig ut.

Jag har förstått det som att man gjort ganska mycket förändringar till 2011 års modell, men jag håller med om att den ser lite udda ut men det är fullt liggläge och vändbart! Jiippie!

Nackdelen som jag tänkte på att den är rätt tung och otymplig så, men helt klart en värdig konkurrent.

Återkom när du kännt och klämt! :bump:

Om det är Maxi Cosi så är det helt klart värd en titt om du är intresserad. Jag tycker den är stabil och känns robust, det enda som jag såg som direkt nackdel är sufletten som är väldigt lik UJ´s gamla suflett.

Vilken vagn har du ?
Kronan Duovagn

Varför valde du den? Fördelar /Nackdelar
Vi har många hundar och dessutom häst så prio ett var en stadig vagn som tar sig fram i terrängen. Då fanns det inte så många att välja på.
Största fördelen är just att den är otroligt stadig, låg tyngdpunkt och tar sig fram i både terräng och lervälling. Sen är det inbyggda solskyddet i sufletten helt suveränt! Fnissar när jag ser alla löjliga parasoll på barnvagnar som blåser åt alla möjliga håll. Sen är den lättkörd för att vara fyrhjuling och lätt att fälla ihop/fälla upp, säker och relativt billig.

Om du fick byta till en annan vagn idag, vilken skulle du då vilja ha?
Skulle inte byta, älskar vår vagn och det finns ingen annan som uppfyller de krav jag har.

Barnvagn_greenkids_20110401.jpg

Ja jag tror faktiskt jag bestämt mig för en sån! :D
I färgen "denim field" :love:
Fast blir det en begagnad får ju valet av färg stryka på foten... Finns två sprillans som säljs i andra hand på blocket i min region för bra pris men båda 11: orna är röda och så en 09:a till ett grymt pris i nån förskräcklig turkos/grön :angel:

Jag har ju inte bråttom direkt, bebis är beräknad i slutet av september så jag kan ju vänta och se om det dyker upp fler fina begagnade.. Men jag är så otålig och vill köpa nuuuuuu :bump:

Drömfärgen:
:love:
n_a028907_001.jpg

Liggdelen ska tydligen vara en av de större på marknaden också och det är ju bra, ungen har lite längd att brås på..
n_a028913_001.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Toppenbra då det troligen blir en långskånk och som kommer lagom till den årstiden då man ska få plats med en massa varm bäddning :)

kl

Är det någon av er tvillingföräldrar som har tips på vad man ska tänka på när man köper tvillingvagn?

Vi har funderat på en Teutonia team cosmo eller en Emaljunga twin nitro. En dröm vagn hade varit Bugaboo donkey, den verkar hel häftig, men då den kommer kosta en lite förmögenhet och inte kommer till butik i Sverige förrens augusti, så känns det som att den går bort..

Våra krav är att det går att ha sittdelen vänd mot sig. Det är väl i princip allt. Sen får den gärna vara lättkörd, då den kommer bli stor vilket som..

Team cosmon är väldigt bred, en kompis kommer inte in genom yttedörren med sin. Annars älskar hon vagnen.

Min "lille" herre kom ut och var 56 cm lång, nu är han två månader och 63 cm :) Vi går direkt på sittvagn nu om det blir en ny!

Cala: har du tittat på 2011-års modell? För det var sufletten som de gjort störst ändringar på vad jag förstod när vi pratade i butiken. Beträffande vikten verkar 3'an vara lite lättare än 4'an!

Ja det är den nya och den är fortfarande kort precis som på en UJ modell äldre ( inte from 2010 ).

Ja 3:an är lite lättare :)

Nackdelen som jag tänkte på att den är rätt tung och otymplig så, men helt klart en värdig konkurrent.

Den var väldigt tung, väger mer än min EL o den tyckte jag var jobbig att släpa ut o in i bilen. Jag skulle inte köpa den pga vikten.

Ts; vi har en gammal emmaljunga Edge duo, tung o jobbig. Använde den med liggdel, sen köpte (eller fick av SAS :) ) vi en lättare vagn när han började sitta. Så EL används bara hemma o sen som dagisvagn.

I bilen har vi en teutonia timmy, lätt att släpa ur o i bilen, liten när man fäller ihop den o fullt liggläge. Perfekt, lite jobbigt att de inte är lufthjul dock, de blir stötigare än med lufthjulen tycker jag.

Fast jag tycker att Maxi cosin är enklare att lyfta hopfälld än en Emmaljunga duo edge trots att den väger något mindre :)

Jag skulle helt klart överväga den om man är ute efter en vagn som man både kan ha glädje av i affärer och på landet, det kan inte jag med vår fyrhjuling med fyra fasta hjul.

Timmyn har väl inte rörliga framhjul eller vändbar sittdel och jag anar mig till att det är därför de i tråden kikat på maxin.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
22
· Visningar
765
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
2 006
Senast: Guldaskig
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka