Stora barnvagnstråden!

Eve

Trådstartare
Har just köpt barnvagn till mitt första barn. Men jag undrar vad ni har för vagnar!

Vilken vagn har du ?

Varför valde du den? Fördelar /Nackdelar

Om du fick byta till en annan vagn idag, vilken skulle du då vilja ha?

Gärna bilder och andra frågor!

Sv: Stora barnvagnstråden!

Vi har en Emmljunga City Cross 2011 i färgen PP Red. Tycker den har vart toppen hela vintern med all snö och nu när vägen är bar så rullar den plättlätt.! Vi köpte en beg liggdel då vi tyckte det var dyrt med 2000 för en ny.

Hade jag fått välja helt själv så hade jag kanske kunnat tänka mig en teutonia spirit s3, alltså en trehjuling med stora däck och med sittdelen vänd mot sig (går ju inte med många trehjulingar). Men sambon vägrade så det vart den här och den har också vart toppen!

Jag har en grå Urban Jungle Mountain terrain och en Urban Jungle Swift.

Till mountain terrain har vi även liggdel. Vi har arit supernöjda med den vagnen. Vi bor på landet och har bara grusvägar och skogsvägar och den går fram som ett lokomotiv överallt. Där jag inte har kunnat köra så har vi kunnat lyfta den utan problem och burit den korta sträckor. Den enda nackdelen jag kan komma på är att den tar så stor plats i bilen, hade vi inte haft två stora hundar hade det varit lugnt, men nu har vi det... Andra tycker att det är dåligt att inte kunna ha barnet vänd mot sig när man byter till sittdel, men det har inte stört mig eller vårt barn.

Swiften är ju väldigt lik mt, bara det att den är mindre och har mindre däck. Vi köpte den för att kunna ha den i bilen och som resevagn. Har inte haft den sålänge, men hittills är vi nöjda. :)

Vilken vagn har du? Emmaljunga City Cross

Varför valde du den? För att vi ville ha en stadig och rejäl vagn som går att köra på knöliga stigar osv. Ett plus är att den är rymlig och inte särskilt tung att lyfta in i bilen.

Om du fick byta till en annan vagn idag, vilken skulle du då vilja ha? Vill inte byta :-)

Innan City Crossen hade vi en Brio från 03 och den var skitkass. Tung, däck som man fick pumpa hela tiden, trång och allmänt ful :P

Vilken vagn har du ? Emmaljunga, sittvagn ca 10 år på nacken.

Varför valde du den? Fördelar /Nackdelar Tar typ ingen plats i bagageutrymmet, otroligt lättkörds. Kostade 200kr. Nackdelar: Den har inte fullt liggläge.

Om du fick byta till en annan vagn idag, vilken skulle du då vilja ha? Emmaljunga Scooter 2,0 för den är riktigt läcker, har fullt liggläge men är inte lika lättkörd och tar större plats.

Har haft en Brio Happy -07, Emmaljunga Cangaroo -09, Emmaljunga Twin Cerox 360 -10, Teutonia Fun -10.

Vilken vagn har du ?

Jag har precis beställt en Tako Jumper X.

Jag ville ha en stabil och rejäl vagn som funkade på hundpromenader, stora luftfyllda däck och gärna ett "paketpris" på vagn (sittdel+liggdel/insats) och babyskydd med biladapter. Svängbara framhjul verkade smidigt men jag hittade inga med luftdäck fram, bara bak och de fram verkar alltid så små. Sen blev jag tipsad om den här! Låsbara däck, vagnen verkar lätt att fälla ihop och sen ser den bra ut.

Jag har tittat mycket på Kronans vagn som också verkar rejäl, var inne på en sån först.

IMG_9193.JPG

IMG_9203.JPG

(Bilder lånade från internetbutiken.)

Är jätteivrig på att få hem den! :D

Har just köpt barnvagn till mitt första barn. Men jag undrar vad ni har för vagnar!

Vilken vagn har du ? Jag ar en Emmaljunga Edge duo, pro bordeux. jag tokälskar den!

Varför valde du den? Fördelar /Nackdelar jag ville ha en vagn som var rejäl. skulle gå att köra precis överallt i terrängen och stor så att bebis kunde ha den länge. Och en vagn som ser ut som en barnvagn :D och den har verkligen blivit körd överallt, i 40 cm snö, på strand, i stan och senast häromdagen var den ute på ett kalhygge:p

Om du fick byta till en annan vagn idag, vilken skulle du då vilja ha? skulle lätt ha valt denna igen

jag gillar att den är så stor, min dotter bytte till sittdel när hon var 7 månader och 9 kg tung, min kompis har just fått byta till sittdel på sin crescent, hennes grabb är 4 ½ månad för han har vuxit ur den. . Min sambo ville ha en city cross, men vi var tvungna att ha teleskopstyre eftersom han är så lång.

12118_pro_bordeaux.jpg

Vilken vagn har du ?
- Emmaljunga Edge DC -09

- Ville ha en stabil vagn med fyra fasta lufthjul (vill jag ut och köra kundvagn kan jag göra det i mataffären...). Den har stor liggdel vilket jag tycker är bra eftersom det ska sovas middag i den länge är tanken. Nackdelen är väl att den tar rätt mycket plats i bagaget.

- Just nu är det den här vagnen vi vill ha.

Vilken vagn har du ?
Emmaljunga City Cross färg Grey Flower

Emmaljunga Scooter 2.0 färg bordeux

City Crossen för den är stor och rymlig. Lättkörd. Är stadig på ojämn terräng och grusväg. Nackdelen är väl att den är osmidig i affärer och att den inte har svängbara hjul fram.

Scootern för jag var nöjd med min förra city cross (hade en svart/rosa till dottern) men ville ha en mindre smidigare vagn. Dock är den inte lika lättrullad som city crossen och väldigt trång i bågen. Åkpåse och barn på vintern går knappt. Får trycka ner ungen och får med sig hela vagnen upp i luften när man drar upp barnet sen. Det är inte lika bra fjädring i den som i city crossen heller. Men den är snygg och det finns många många färger att välja mellan.

Jag vill inte byta. Skulle vilja ha en city cross med stora svängbara framhjul, men det finns ju inte.

Scootern skulle jag önskat att jag köpte teutonias liknande modell. Den ser rymligare ut, men är tråkigare i färgkombinationerna.
Nu anväds scootern såpass sällan att jag inte känner behov av att strula med att sälja och köpa en ny (och förlora pengar).

Vilken vagn har du ? Emmaljunga City Cross

Varför valde du den? Fördelar /Nackdelar Vi valde den pga att man tar sig fram med den i alla väder & på alla underlag.

Om du fick byta till en annan vagn idag, vilken skulle du då vilja ha? Jag vill absolut inte byta - jag är jättenöjd!:)

• Vilken vagn har du ?
    Mountain Buggy Urban Jungle
  • Varför valde du den? Fördelar /Nackdelar
    Fördelar: Åh så många, jag verkligen älskar vagnen. Underbar att gå med oavsett vart jag promenerar. I stan ( affärer ), på landet ( grusväg ), i skogen (stigar) och i fjällen ( snö ). Att den är lätt att manövrer när man går med hunden, att den tar liten plats i vår bil och att E älskar den.
    Nackdel: Sittdelen är inte vändbar och sufletten lite tam ( på nya UJ har dom dock bytt till en mycket bättre ).
  • Om du fick byta till en annan vagn idag, vilken skulle du då vilja ha?
    Koelstra Latinique.
  • Gärna bilder och andra frågor!
    UJ:
    OneTreeHill-Urban-Jungle-Buggy-Single.jpg

Koelstra:
    product_image.php

Vilken vagn har du?
Första året hade vi en Emmaljunga CityCross -09
Just nu har vi en Urban jungle Swift-10. Köpte den när sonen var ca ett år gammal. Har även en Emmaljunga scooter -08 som vi har köpt begagnad för 200 kr bara för att ha en dagisvagn som vi inte behöver vara rädda om.

CC valde vi då vi var helt övertygade om att vi ville ha en fyrhjulig vagn och då min syster var så nöjd med sin. Tyckte dock att den var rätt tungkörd och att sonen inte satt så bra i den när vi bytte till sittdelen. Den var även otymplig och tung att ta med.

Planen var att köpa en mindre vagn att ha i bilen men när vi provkörde Swiften ändrade vi oss. Så lättkörd och smidig och sonen sitter jättebra i den. Helt plötsligt tyckte han att det var ok att åka vagn. Var skeptisk mot att vända honom framåt så pass tidigt men det har aldrig varit några problem.

I samband med dagisstarten insåg vi att vi borde ha en skruttvagn som kan stå ute på dagis. Hittade en superbillig scooter i ok skick. Den är definitivt inte rolig att köra men fyller sin funktion och tack och lov är det inte långt till dagis ;) Lyckade dock ta den ner på stan i snön tidigare i vinter, hemska upplevelse när man är van vid swiften :grin:

Är nöjd med de vagnar jag har i dagsläget, får dock se om/när det blir ett syskon. Vagnen som Cala visade verkar onekligen intressant

Åh denhär tråden ska jag följa! Är i vagnköpartagen men så fort jag tror jag säkert bestämt mig om vilken vagn jag vill ha så får jag upp ögonen för en ny. Jag blir tokig!

Just nu är jag inne på Teutonia Spirit S3 och Quinny Freestyle 3XL för att de är trehjuliga, har lufthjul (valbart på Spiriten) samt att de har vändbar sits. Freestylen kostar ungefär hälften av vad Spiriten går på men jag antar att det är kvalitén som får stryka på foten där... Blir intressant att se om någon av dem dyker upp här! :D

Jag kan ju slänga in bilder på dem även om jag inte ens bestämt mig än :D

Teutonia Spirit S3:
SpiritS3.jpg

med vänd sittdel:
KC09102_l.jpg

Quinny Freestyle 3XL:
freestyle.jpg

images

andra hållet
phpasbrgs.jpg

Va kul med så många svar!
Själv köpte jag Urban Jungle Mountain terrain (den med stora bakhjul)
Jag har ju inte använt den än, men jag är nöjd med utseendet iallafall! =)

Hoppas på fler svar och åsikter!

Vilken vagn har du ?
En Phil & Teds Explorer

För att den är trehjulig och mycket smidig på stan men även toppen i terräng/snö. Den går även att ha som syskonvagn!
Den är stabil och dottern sitter jättebra i den.
Enda nackdelen är väl att den inte är vändbar men det har aldrig varit något problem då dottern trivs jättenra i vagnen.
Den är inte så tung och blir liten när den fälls ihop :)

Hade en Emmaljunga Cerox de första 4 månaderna och vill aldrig mer ha en med fyra fasta hjul!

Vill inte byta, gillar verkligen den här...

Kan lägga in bild en annan dag

Vi har en Brio Happy, i färgen Heritage, och jag älskar den!
Den är snygg, skön att köra och kommer fram överallt. Går mycket på skogsstigar med hunden, och det är inga problem att komma fram.

3b2fe08b-6f2b-4170-b052-bde9f1d8d3d6_large.jpg

Har sittdelen till också.

brio_happy_heritage-761.jpg

Vill inte byta till någon annan vagn än på länge. Möjligtvis när sonen är 1+.
Han är än så länge bara 3 månader.

Emmaljunga city cross modell 2010. Jättenöjd, den går fram överallt och är ändå smidig i stan, liten och behändig men ändå rymlig. Jag skulle inte vilja byta!

kl

Vi har en Teutonia Primus (tror jag den heter) från -06, således köpt begagnad.
Såhär ser vår vagn ut, inkl hund och Sandra i ful mössa:

DSC_0919.JPG

Och själva modellen ser ut sådär, även om det där ser ut att vara med separat ligg- och sittdel, vi har kombin:

stroller.jpg

Att det blev exakt DEN vagnen var en slump, den råkade finnas på affären. Men vi visste att vi ville ha en fyrhjulig vagn med lufthjul, med hårdlift, i neutral färg och av ett hyfsat välkänt märke (med tanke på reservdelar). Vi är supernöjda med vagnen, den är ganska liten och smidig men ändå stabil, rullar bra både i skogen och i varuhus, har upptäckt att det är en klar fördel att kunna fälla ner till liggläge med barnet i nu när vi har "tjuvstartat" med sittdelen.
Nackdelar, tja, ingen blir särskilt imponerad av en begagnad vagn :p

Om vi skulle byta vagn skulle det nog bli en med samma egenskaper, möjligtvis även samma märke, men sprillans ny och med en coolare färg så att folk inte skulle tycka synd om jäntan som åker i en gammal omodern vagn.

Vagnen som Cala visade verkar onekligen intressant

Eller hur :)

Jag blev så glad att jag äntligen verkat hitta en "UJ" som har vändbar sittdel. De trehjulingarna som har vändbar sits ( Quinny, teutonia, m.f ) tilltalar mig inte och jag är som sagt utomordentligt nöjd med UJ. Men jag hade gärna haft möjligheten att vända på sittdelen faktiskt, det ska jag villigt erkänna.

Det där ser ut som vagnen för Maja, jag vill ha en smidig trehjuling men med vändbar sits. Nu måste jag undersöka om det finns någon återförsäljare här. Har du tittat på den i verkligenheten?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
22
· Visningar
765
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
2 006
Senast: Guldaskig
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka