Stor svacka - hur tar man sig upp?

Magiana

Trådstartare
Det har gått dåligt med ridningen länge nu och det känns som om jag backat ett par år i utvecklingen. Nu har jag kommit till läget att jag verkligen får bita mig själv i läppen för att inte börja grina som en barnunge efter lektionen.

Egentligen vill jag inte sluta rida, men jag vill inte att det ska gå så här dåligt heller, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Ta privatlektioner är väl ett alternativ men jag vet inte vem som kan ge rätt hjälp. Jag vet en som är helt grym på att undervisa, men hennes häst är inte i kondition och hennes ridbana är som betong just nu.

Några tips och pepp?

Jag finns mellan Stockholm och Norrtälje, om nu någon har tips på någon instruktör som är bra.

Det har gått dåligt med ridningen länge nu och det känns som om jag backat ett par år i utvecklingen. Nu har jag kommit till läget att jag verkligen får bita mig själv i läppen för att inte börja grina som en barnunge efter lektionen.

Egentligen vill jag inte sluta rida, men jag vill inte att det ska gå så här dåligt heller, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Ta privatlektioner är väl ett alternativ men jag vet inte vem som kan ge rätt hjälp. Jag vet en som är helt grym på att undervisa, men hennes häst är inte i kondition och hennes ridbana är som betong just nu.

Några tips och pepp?

Jag finns mellan Stockholm och Norrtälje, om nu någon har tips på någon instruktör som är bra.
Kan det inte vara så att du behöver smälta kunskapen ett tag? Kopierar mitt inlägg från en annan tråd:

Man brukar ibland prata om inlärningsplatåer, alltså att man står still i utvecklingen fast att man tränar. För mig är det så att jag i dessa lägen inte ens ska försöka att lära mig mer/komma vidare. Det ger liksom inget. Då passar jag på att vila eller göra något annat.

Vet inte hur man vetenskapligt förklarar det, men jag tänker att jag (hjärnan/kroppen) behöver smälta kunskapen.

Minns när jag bröt benet och inte kunde rida på ett bra tag utan bara satt och tittade på när andra red lektion. När jag väl började rida igen uppmärksammade min ridlärare att jag hade utvecklats enormt under ridfrånvaron. Hon sa att jag "vilade mig i form".

Några tips och pepp?

Hur rider du nu? Ridskola? Medryttarhäst?

Jag rider på ridskola en gång i veckan och har en medryttarhäst som jag rider två gånger i veckan.

Jag har haft svackor förr men den här ger sig inte. Det känns som om jag rider sämre än för ett år sedan.

Jag får t.o.m. känslan att min ridlärare tycker jag är hopplös, men det säger hon så klart inte. Det känns som att hon ljuger en aning när hon dementerar mitt påstående om att jag är obildbar.

Hur gammal är du? Om du ursäktar frågan. I äldre tonåren är det vanligt att "den nya kroppen" sätter käppar i hjulet. Jag har sett många elever backa av den anledningen. Om du inte är tonåring så har du kanske nått den berömda platån. Själv befann jag mig där i åratal trots egen häst och ridning varje dag. När jag mötte rätt tränare så släppte det...

Hur gammal är du? Om du ursäktar frågan. I äldre tonåren är det vanligt att "den nya kroppen" sätter käppar i hjulet. Jag har sett många elever backa av den anledningen. Om du inte är tonåring så har du kanske nått den berömda platån. Själv befann jag mig där i åratal trots egen häst och ridning varje dag. När jag mötte rätt tränare så släppte det...

Jag är 41. :meh:

Jag återupptog ridningen för cirka 3 år sedan efter ett uppehåll på 9 år.

Några tips och pepp?

Det är inte så att du faktiskt har blivit bättre?

Jag funkar så iaf, först tycker jag att allt går rätt ok och sedan kommer jag till insikt om fler av mina svagheter och hur mycket som skulle kunna bli bättre. Då känns det alltid som att jag rider som skit även om det rimligtvis borde vara på samma nivå som tidigare.

Några tips och pepp?

Fast det är trögt ibland, men du kan säkert få mer lust genom att göra något nytt, som du själv är inne på.

Om jag var dig skulle jag ta och analysera situationen lite.
*Hur långt har jag utvecklats det senaste året? (Ofta glömmer jag av hur långt jag egentligen kommit)
*Vad är mina mål? (ex vilka övningar vill jag kunna genomföra, vilken känsla jag vill ha)
*Varför har jag inte nåt mitt mål? (kan vara allt från att tränaren är för negativ, att du inte förstår övningar, för svår mål mm)
*Hur ska jag göra för att nå mitt mål? (dela upp målet kanske, tillfälligt byta tränare, ha mer positiv inställning vid ridning)

Om jag var dig skulle jag ta och analysera situationen lite.
*Hur långt har jag utvecklats det senaste året? (Ofta glömmer jag av hur långt jag egentligen kommit)
*Vad är mina mål? (ex vilka övningar vill jag kunna genomföra, vilken känsla jag vill ha)
*Varför har jag inte nåt mitt mål? (kan vara allt från att tränaren är för negativ, att du inte förstår övningar, för svår mål mm)
*Hur ska jag göra för att nå mitt mål? (dela upp målet kanske, tillfälligt byta tränare, ha mer positiv inställning vid ridning)

Bra, kloka frågor.

På första frågan är nog svaret att jag stått still. Eller rent av backat till viss del. Jag har startat i LC ett antal gånger, men i dagsläget känner jag inte att jag kan tillräckligt för att göra det. Jag har nämligen åter fått problem med galoppfattningarna. Jag rider inte heller stadigare i form än jag gjorde för ett år sedan, det blir mest lite här och lite där, om ens det.

Jag har upplevt en brist på feedback från instruktören eller att jag inte förstått instruktionerna eller att jag inte velat göra som instruktören säger. (En sådan instruktion jag ofta fick förut var att "korta tyglarna 10 cm minst!" vilket ledde till spända axlar hos mig. En annan instruktion är uppmaningen att använda spö, i mitt tycke för mycket på en del hästar.) En del hästar jag ridit har också varit svåra på olika sätt. Ponnyn jag ridit under hösten har t.ex. sänkt mitt självförtroende i galoppfattningarna.

En bra välutbildad häst att rida och en instruktör som är på samma plan som jag själv skulle nog kanske lösa en del. Frågan är var jag hittar det. Den ridlärare jag har på ridskolan har jag aldrig riktigt gillat, men det finns ingen annan som håller i hopplektioner och de andra som håller lektioner är inte heller lika välutbildade.

Jag tycker det låter som att du börjat känna så här efter att du börjat rida denna ponnyn, du kan inte be om att få byta? Man betalar ändå stora summor för sitt intresse och att sen få rida en häst som man inte funkar med är väl att kasta pengarna i sjön? Att man kan få en häst att gå bra betyder inte att man kan få alla att gå bra.
Har du pratat med din tränare om detta? Låter som att hen inte är direkt konstruktiv i sina instruktioner..
Har du medryttarhäst kanske du kan kolla runt i det stallet och se ifall de känner till några bra tränare? Du kanske kan börja ta lektioner med den hästen istället? Eller annonsera om lektioner?

Jag har fått byta häst. Förra veckan fick jag en annan och det gick jättedåligt. Även ridläraren tyckte att det inte fungerade alls. Igår fick jag en ny igen, denna gång till en som jag aldrig har tyckt om. Naturligtvis funkade inte det heller. Det blev ett ganska intensivt ventilerande igår efter lektionen (som alla naturligtvis hörde) och hon vet inte vilken häst hon ska sätta mig på nu. Jag har nog aldrig dunstat från ridskolan så snabbt som igår, sa inte ens hej då till folk.

Jag får ta lektioner på medishästen, haken är bara att jag inte har någon dragbil så jag kan åka till tränare med henne. Det finns en som ska vara bra några kilometer bort. Det är inte så stor poäng att ta ut en tränare till stallet där hästen står heller, för ridbanan är inte klar och går inte att använda. Dessutom har hästen fått en ny sadel som jag inte direkt synkar med, så jag har fått öva på att lära mig sitta i den de senaste veckorna. Förra söndagen funkade det korta stunder så jag åtminstone kunde göra några halvhyggliga skritt-trav-övergångar.

Jag får kanske leta efter en ny medryttarhäst som står i stall där det finns tränare.

Jag tycker att det låter som om du bör byta ridskola. Det finns fantastiska sådana! Vill du dessutom verkligen satsa och komma framåt snabbare, så kanske du även bör byta till en medryttarhäst med större träningsmöjligheter. :)

Jag tycker att det låter som om du bör byta ridskola. Det finns fantastiska sådana! Vill du dessutom verkligen satsa och komma framåt snabbare, så kanske du även bör byta till en medryttarhäst med större träningsmöjligheter. :)

Jag har letat efter en annan ridskola, men det har alltid varit något med dem som jag inte gillat eller kunnat acceptera. En av dessa åkte jag även och besökte men jag blev inte nöjd med vad jag såg. Då är nuvarande bättre.

Byte av medryttarhäst eller att ha ytterligare en, kan ju vara en väg att gå.

Jag har upplevt en brist på feedback från instruktören eller att jag inte förstått instruktionerna eller att jag inte velat göra som instruktören säger. (En sådan instruktion jag ofta fick förut var att "korta tyglarna 10 cm minst!" vilket ledde till spända axlar hos mig. En annan instruktion är uppmaningen att använda spö, i mitt tycke för mycket på en del hästar.) En del hästar jag ridit har också varit svåra på olika sätt. Ponnyn jag ridit under hösten har t.ex. sänkt mitt självförtroende i galoppfattningarna.

En bra välutbildad häst att rida och en instruktör som är på samma plan som jag själv skulle nog kanske lösa en del. Frågan är var jag hittar det.

Har du provat centrerad ridning? Där får man hjälp med hur man kan använda sin kropp i ridning, utan att vara spänd. Åk på en helgkurs om du inte har möjlighet till annat. Det ger perspektiv och boost.

Har du provat centrerad ridning? Där får man hjälp med hur man kan använda sin kropp i ridning, utan att vara spänd. Åk på en helgkurs om du inte har möjlighet till annat. Det ger perspektiv och boost.

Nej, jag har inte provat, i alla fall har jag inte gått någon kurs. Men jag har boken "Ett med hästen" av Sally Swift och har hennes tankar med mig när jag rider. Vid ett tillfälle för några år sedan hade jag möjlighet att gå en sådan kurs men jag var tyvärr tvungen att tacka nej den gången. Ägaren till hästen jag red då var dock helt lyrisk efter kursen och delade med sig av det hon lärt sig. Jag skulle absolut vilja gå en sådan kurs.

Kan du inte försöka analysera vad det är som inte funkar? Alltså inte "jag har svårt att fatta galopp" utan på nivån "jag är svag i bålen och kan därför inte koordinera mina hjälper vilket gör att galoppfattningarna blir svåra". Om det är din koordination, din bålstyrka, din skulderstabilitet eller liknande som felar så kan du ju jobba på det avsuttet mellan ridpassen. Jag håller även med om CR, det är bra för kroppskontrollen.

Nej, jag har inte provat, i alla fall har jag inte gått någon kurs. Men jag har boken "Ett med hästen" av Sally Swift och har hennes tankar med mig när jag rider. Vid ett tillfälle för några år sedan hade jag möjlighet att gå en sådan kurs men jag var tyvärr tvungen att tacka nej den gången. Ägaren till hästen jag red då var dock helt lyrisk efter kursen och delade med sig av det hon lärt sig. Jag skulle absolut vilja gå en sådan kurs.

Jag tror också på idén med att byta nånting - fattar jag det rätt att du bor i Stockholmsområdet? Då finns det ju många ridskolor att välja mellan, många av dem väldigt bra. Välj nån lite större och mer professionell, som har lite mer avancerade grupper, då har de ofta ridlärare och skolhästar därefter också.

Jag är i ungefär samma ålder som du, och min upplevelse är att ju äldre jag blir, ju petigare och kräsnare blir jag med ridläraren. Jag har inget tålamod med dåliga ridlärare nuförtiden - om instruktionerna inte är begripliga, eller ännu värre leder till att hästen går sämre, då tappar jag förtroendet. Alla passar ju heller inte med alla personlighetstyper, och med stigande ålder vet man ju lite mer vad man behöver och passar med. Att fortsätta rida för en ridlärare man inte drar jämnt med framstår för mig som ett jättebra sätt att tappa ridlusten.

Kanske är ridskola helt enkelt inte rätt för dig? Kan du rida mer på medryttarhästen eller hitta en till att rida? När vintern är slut kan du kanske ta ut tränare till ridbanan istället? Jag har aldrig gillat att rida i grupp utan lägger hellre mer pengar på att rida privat.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag funderar på hur jag ska kunna komma vidare snabbare med ridningen. Nu tycker jag att jag har stått och stampat på samma nivå lite...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Magiana
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Jag slutade rida i mitten av gymnasiet. Då hade jag ridit på ridskola i sex år. Jag slutade eftersom jag tappade intresset samt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 214
Senast: Squie
·
C
Träning Hej alla hästglada/galna! :rofl: Jag behöver hjälp! Har varit borta från ridningen en låååång tid, 16 år sedan jag slutade på...
Svar
16
· Visningar
3 158
Senast: arabenettan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama