Sv: Stor spånbrist för hästar
Har faktiskt ingen koll på om det är spånbrist just nu, men jag tror inte det. Köpte på oss ett rejält lager i våras, och det i kombination med rejält renlig häst och långa dagar i hagen har gjort att vi har flera balar = flera veckors förbrukning kvar i dagsläget.
Dessutom "övertalade" vi vår spånleverantör att ta hem halmpellets på prov för att vi skulle få prova på det strömedlet på en av våra hästar.
Sista "testet" gjordes i natt, då fick min häst stå på halmpelletsen, idag ska "utvärderas" om min vita häst blir lika synligt dammig av halmpelletsen som av torv. Jag har alltså haft min häst på torv, säger bara aldrig mer, hon hade konstant ett svart lager torv så hon såg lortig ut, vi måste testa så det inte blir samma sak med halmpellets innan vi ens bestämmer om vi vill ha det strömedlet. I övrigt är vi jättenöjda med halmpelletsen, den är precis så bra som bukeanvändare skrev här på forumet!
Men ett problem är att det verkar inte finnas NÅGOT intresse för halmpelletsen här! För leverantören som tog hem en pall på prov har inte sålt till någon mer än oss! Så även om vi vill ha halmpellets så kommer vi kanske inte kunna ha det, för närmaste leverantör kommer kanske bli över tio mil bort tyvärr!
Vårt nästa alternativ (eftersom vi inte kan få tag i halm här) är papper, det går att få tag på här och tillverkas dessutom i länet. Har provat det på uppstallningen på en tävling, tyckte det fungerade utmärkt.