Stor spånbrist för hästar

Sv: Stor spånbrist för hästar

Då kan du meddela honom nästa gång att visst finns det spån - i Skåne hittade jag det 3 mil från Granngården - där de hade tvärslut:cool:

Är det bara i de här trakterna bönderna inte ens tar in halm? Spannmål odlas, men jag vet inte många på en femmilsradie här som bryr sig om att ta in halmen!

strax norr om uppsala. Hur kvalitén är vet jag dock inte, jag får som sagt min halm gratis ;) Dock så är kvalitén på höet och hösilaget som han säljer alldeles utmärkt så jag har svårt att tro att halmen skulle vara dålig, den såg fin ut på håll men det är ju tyvärr inga garantier.

Jag bor i mellansverige och får min halm gratis mot att jag hämtar den, så nog finns det halm alltid.

Icke picke!
Här har till och med de stora grisbönderna fått köpa halm från skåne....i flera år. Jag har annonserat och gjort allt som går men det finns ingen halm att få tag i här i närketrakten...varken dyr eller gratis :(

Nja det tror jag knappast de gör. Tror inte ngn bonde tar in halm så det räcker till förbrukning för två ynka hästar. Iofs kan bonden säkert göra det också, men då blir ju priset gigantiskt.
Dessutom inte säkert de ens kan pressa småbal.

Att de inte tar in halm här beror på att det inte lönar sig.

Är det fortfarande brist på spån hos er??
Här märktes det inte av så speciellt mkt, jag köper spånet av en möbeltillverkade, hårdpressade balar. Och de höjdes med 5 kr/ balen. Men nu finns det massor med spån igen. Iallafall här.

Hade varit intressant att veta hur ni har det nu, ni som kände av "spånbristen"

Har faktiskt ingen koll på om det är spånbrist just nu, men jag tror inte det. Köpte på oss ett rejält lager i våras, och det i kombination med rejält renlig häst och långa dagar i hagen har gjort att vi har flera balar = flera veckors förbrukning kvar i dagsläget.

Dessutom "övertalade" vi vår spånleverantör att ta hem halmpellets på prov för att vi skulle få prova på det strömedlet på en av våra hästar.
Sista "testet" gjordes i natt, då fick min häst stå på halmpelletsen, idag ska "utvärderas" om min vita häst blir lika synligt dammig av halmpelletsen som av torv. Jag har alltså haft min häst på torv, säger bara aldrig mer, hon hade konstant ett svart lager torv så hon såg lortig ut, vi måste testa så det inte blir samma sak med halmpellets innan vi ens bestämmer om vi vill ha det strömedlet. I övrigt är vi jättenöjda med halmpelletsen, den är precis så bra som bukeanvändare skrev här på forumet!

Men ett problem är att det verkar inte finnas NÅGOT intresse för halmpelletsen här! För leverantören som tog hem en pall på prov har inte sålt till någon mer än oss! Så även om vi vill ha halmpellets så kommer vi kanske inte kunna ha det, för närmaste leverantör kommer kanske bli över tio mil bort tyvärr!

Vårt nästa alternativ (eftersom vi inte kan få tag i halm här) är papper, det går att få tag på här och tillverkas dessutom i länet. Har provat det på uppstallningen på en tävling, tyckte det fungerade utmärkt.

För tillfället är det inte spånbrist men det verkar inte som att hyvlerierna ligger på stora lager in för hösten. Tyvärr verkar det inte som om torvmossarna får upp så mycket strötorv heller på grund av allt vatten.

Så ser det ut i mellansverige men det finns säker de som har det både bättre och sämre.

Vi kommer att använda halmkross och lång halm till de äldre hästarna och ungdommaran får halmpellets. Jag importerar själv halmpellets för att veta att jag får den mängd jag behöver.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
768
Senast: Tuvstarr
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 259
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar