Stor spånbrist för hästar

Sv: Stor spånbrist för hästar

Beror på hur stora dom är:idea:.
Men våra stora på ca 200-250kg går på 9 hästar på max 2-3 dagar. Dock har vi 2 hingstar som man får mocka ut dagligen allt på då båda äter all halm som inte är skitig:crazy::crazy:

Spånbrist är det ta mig tusan inte, vi pratade med vår leverantör idag om leverans av torv och tormix. Men tji på den punkten, däremot kunde han ledigt leverera 20 pall spån.:confused: Dessvärre inget vi är behjälpta med, eftersom vi inte tillåts tippa spån i vår gödselhantering mer än de som finns i mixen.:(

Tråkigt med stallägare som inte vill att man ska ha spån :crazy::grin::mad:

Man buntar dom med samma maskin som man buntar hösilaget med, alltså använder man samma plastmaskin som man även plastar hösilaget med. Inget special på ngt sätt! Självklart blir halmen lite dyrare iom att den plastas, men det är helt klart värt det, om man inte har förvarings möjligheter inomhus.

Har man ingen lastmaskin kan man ha rundbal, gör man dom inte allt för stora så går det att rulla och välta upp dom på två man, nemas problemas :).

I mina trakter är det vanligt att större stall har torv. De har då deal med bönder och liknande att leverera torvgödsel, spån eller halm får då inte vara i gödslet, då vill de inte ha det.
Och då står stallet i fråga där med rejält mkt större hanteringskostnader på gödsel om de byter till halm eller spån! :crazy:

Jag vill för allt i livet inte ha torv igen till min häst! Hon är vit, och det var hon inte i förra stallet där det var torv! Låg alltid en mörkare hinna över hela hästen! Numera är hon glansig (så glansig en vit häst kan bli) och jag slipper den där svarta hinnan på hästen.

Vi handhar stallet själva, så det är inte stallägaren som bestämmer det. Däremot är det den personen så tar hand om gödslet, med spån är den värdelös att använda som jordförbättringsmedel och det kostar väldigt mycket pengar att skicka gödsel med spån för destruktion.

Vad konstigt vi har fått höra från bonden att spånet är BÄTTRE än halmen, han tar mer än gärna gödsel m spån, vill dock inte ha det blandat med halm utan bara spån. Vi betalar ingenting alls för ngn destruktion, däremot kör vi själva ut det till bondens marker.

Privata bönder är säkert mindre nogräknade, för de som tillverkar är det skillnad för. Spån kan innehålla en del terpentin, även fast leverantören påstår motsatsen.

Lätt att trissa upp priserna när man inte har något att sälja ;) så var det iaf på granngården häromdagen när jag var där, fanns inte en spånbal i hela sverige på gg, påstod han. Men för mig spelar det ingen roll, jag använder torv i vanliga fall.

Men herre gud lata häst folk:p:p har ingen hört talas om halm??:confused::confused: det är både billigare och lättare att få tag i.
Kanske dags att svettas lite igen ;) :idea:

Visst jag gillar det inte men priset gör det mycket svårt att avstå:o
Lika tycker nog min häst om att ligga på det. Hon ser så förnöjd ut när jag kommer och klappar på henne innan hon gått upp.

I södra sverige kanske det finns halm men det gör det inte här uppåt mellansverige :(

Liknande har jag också hört. På min förra bostadsort fanns för flera år sedan en bonde som odlade potatis i stor skala. Han använde mest hästgödsel med spån (tillgången), och han påstod det var "larv" att spångödsel skulle vara sämre än torv eller halm.

Min bonde tar spån utan problem. DÄREMOT så haken med spån är att det tar em emla tid innan det brinner, så spånet är torrt och lätt. Och det vill han inte ha i större mängder, då hade han krävt att det skulle brinna ihop längre tid.

Nu blandar han ut det med kogödsel, dvs han gödslar med både och och då blir det bra.

Jag bor på Österlen i sydöstra Skåne och har inga större problem med att hitta halm i småbalar. Enda gången det var kris var hösten 07 då allt regnat bort. De få halmbalar som gick att få tag på kostade 10 kr balen! Och då pratar vi småbalar (8 - 10 kg max).
I år var det inga problem, 1,50 kr/bal.

1,50 balen!!!!! jag tar in halm från stycket och betalat ca 5-6 kr balen till den som pressar och kempervagnen som kör hem det. I år kom även bonden och började prata om att ta ca 20 öre kg för halmen. Halmen har alltid varit gratis alla andra år. Men eftersom många börjar använda halmpannor så fick h*n 30 öre kg från en annan som handlade all halm den kunde komma över. Så det blir väll att bita i det sura äpplet och betala för halmen på stycket fast man betalar för all hanteringa av den :grin:

Tog fram räkningarna och räknade på det. Jag gav 6,23 kr per st för halmen på stycket förra året.

Har man ingen lastmaskin kan man ha rundbal, gör man dom inte allt för stora så går det att rulla och välta upp dom på två man, nemas problemas :).

Tycker det verkar ursmidigt att plasta dem! Som det är nu har jag max 4 balar hemma åt gången, hämtar 2 nya varannan helg, men det går på ett kick, bonden bor 5 min bort, och det går in 2 i trailern. Har rundbal, så om det krisar kan jag rulla den själv, (gravid i v 32), men helst får gubben göra det. Det jobbigaste är att välta upp dem till stående igen sen, men det gååååår bara man blir lite förbannad först...:laugh:

Jag bor i mellansverige och får min halm gratis mot att jag hämtar den, så nog finns det halm alltid.

Senast ändrad av en moderator:

*delvis KL*

Här kostar den halm som övht finns att få tag i (dvs nästan inget alls) 2 - 3 kronor per kilo..

Jag har en god vän som är krav-bonde och hon vart överlycklig när dom fick hämta hästgödsel med råspån och halm inblandat. Men jag har också pratat med en annan bonde som föredrog endast torv.

oj det var dyrt. Min höbonde säljer sin halm för 0,8 :-/kg

Var bor din höbonde? :angel:

Jag har iofs kollat på en del halm här som legat runt 1 kr/kg (småbal). Dessvärre har det varit rent skit tyvärr. Färgen bryr jag mig inte i, men den får inte lukta unket och/eller damma, och tyvärr är det just det den gjort.

Lokala fodernasaren som alltid brukar ha halm att sälja har knappt någon alls i år, dock fått tag i lite fjolårshalm. För över 3 kr/kg så där sprack det (fodernasaren måste ju ha lite vinst med).

I övrigt så alla som *alltid* brukar ha halm har inget, de fick inte in något här, markerna stod under vatten och det bara regnade (mina beten såg ut som sjöar, andraskörden av vallar gick åt skogen etc) och regnade. Läst annonser, och annonserat själv, och kollat på 4 -5 ställen där de haft halm, men då var kvaliten för dålig.

Så, här står ponnyn på spån i år och formligen ruinerar mig.. Och jag har inget emot att betala för halm, skulle utan att blinka betala upp till 2 kr/kg för halm av god kvalitet. Men det hjälper som sagt inte när de inte ens fick in någon. Redan i somras när regnen kom började dessutom många bönder strypa försäljningen av fjolårshalm, för att vara säkra på att ha ngt att strö med själva.

Hur menar du då? Privata bönder är de mindre nogräknade - hur? Jag tror inte att han tar emot och sprider ut ngt som ej fungerar.

Och kan man inte tro på tillverkarna ang innehåller i spånbalarna så gäller det väl antagligen det mesta i samhället - vem vet vad saker o ting innehåller om det nu skulle fifflas med innehållsförteckningen. Jag köper bara spån avsett för hästar och numera har jag def hittat "mitt" fabrikat på spånet, för visst finns det märken där det står t ex dammfritt och sen står det som ett moln av damm när man strör med det:cool: Detta jag har börjat köpa nu är markant bättre - fast det är klart det där med terpentin kan jag ju knappast kontrollera...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: Tuvstarr
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 259
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar