Stor och sticker!

Sv: Stor och sticker!

Vi rider ganska mycket olika, alltså inte bara trav men jag travade bara nu för att ni skulle se hur han rörde sig och sen tog ju tyvärr batterierna till kameran slut så det blev bara trav. :p

Vi hade en sadelutprovare här för något år sen och provade ut den sadeln som vi nu rider i, men jag ska be min tränare kolla när jag rider utan schabrak och se om den är för liten eller hur det ser ut.

Kram och gonatt :)

Mycket bättre än förra filmen!:) Men jag kan nästan garantera dig att om du provar rida i en mer dressyrinriktad sadel där hela din skänkel förs bakåt in under din kropp kommer du få en riktig jaha-upplevelse när det gäller balansen. Sadeln behöver nog vara lite vidare ochså, den ligger lite i bakvikt och gör att din skänkel hamnar framför dig.

Tänk på att lägga in lite nya övningar också, roligt för både dig och hästen. Jag travar nästan aldrig mer än kanske 2 varv utan att be om något nytt eller ställa om hästen, ändra tempo eller riktining osv så hästen får något nytt och roligt att knåpa på.

Men ni ser ut att ha roligt tillsammans:) Pigg och glad häst!

*Puttar lite*

Vill gärna ha kommentarer påden nya filmen så sätt igång :p

Jaa, förutom de åsikter som tidigare har framförts så känns det som om han får gå på volt mycket?! De frestar på att alltid gå på böjt spår och tänk på att variera som sagt!

Jaa, förutom de åsikter som tidigare har framförts så känns det som om han får gå på volt mycket?! De frestar på att alltid gå på böjt spår och tänk på att variera som sagt!

Volter är väl ok men i det här utbildningsstadiet skulle jag hellre göra skrittvolter, det sliter mycket mindre, och trava på rakt spår eller eventuellt på serpentiner, där man ju byter böjning hela tiden.

Men det är inte förrens han måste börja arbet som han försöker bryta ut och i skritten så gör han ingenting och han tycker det är tråkigt och blir seg även om jag arbetar mycket olika, byter tempo, halt , ställer och dylikt så varför inte trava och ta smällen och försöka arbeta med den?

i skritten så gör han ingenting och han tycker det är tråkigt och blir seg även om jag arbetar mycket olika, byter tempo, halt , ställer och dylikt så varför inte trava och ta smällen och försöka arbeta med den?

Jag har fått lära mig att om inte skritten fungerar, och det gör den ju inte riktigt om han blir "seg", så fungerar inte heller snabbare gångarter. Om du skippar att få skritten att fungera kommer du kanske att få problem längre fram istället.

En tränare sa en gång ungefär att:
"Ska man lära sig en ny dans, typ tango, så börjar man ju att lära in grundstegen i sakta tempo, och nöter tills det sitter. Det är ju ingen idé att skruva upp tempot på musiken och tro att det ska fungera bättre då, då trasslar man bara ihop benen!"

Jag vet att många inte håller med mig här, men det har fungerat för mig.

Var jätteexakt med allt du kräver i skritten, hjälperna ska tas pronto, NU på en gång, inte 10 meter senare. Sätt upp koner så du får mer precision i ridningen, träna på att rida riktigt rakt, o.s.v.

Om du behöver "väcka" honom i skritten, kan du ju lägga in 5 steg trav eller galopp, och sedan fortsätta jobba. Kanske det hjälper? Annars kan ju ju lägga in lite trail-moment, typ gå över bommar, över pressenning, över lastpall o.s.v.:idea:

*Puttar* Vill gärna ha mer tips och kommentarer om vad ni tycker :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 748
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar