Stor och sticker!

Sv: Stor och sticker!

SAdeln ligger så rätt som jag kan lägga den. Jag tror den ligger rätt. När man sadlar så hamnar sadeln där ganska så utav sig själv.

Skulle du kunna lägga in en bild på honom sadlad utan ryttare, på ganska nära håll, så man ser hur den ligger? :idea:

Har själv ett kallblod med bred rygg och stora rörelser, vet hur svårt det är att sitta balanserat i en sadel som inte riktigt passar. Och är man inte själv balanserad blir hästen gärna framtung och "rinner" iväg.
Till mitt kallblod har jag en bomlös ST Espaniola som jag rider dressyr i, samt en Thorowgood (Cob-modell) som jag rider ut och hoppar i.

Skulle du kunna lägga in en bild på honom sadlad utan ryttare, på ganska nära håll, så man ser hur den ligger? :idea:

Har själv ett kallblod med bred rygg och stora rörelser, vet hur svårt det är att sitta balanserat i en sadel som inte riktigt passar. Och är man inte själv balanserad blir hästen gärna framtung och "rinner" iväg.
Till mitt kallblod har jag en bomlös ST Espaniola som jag rider dressyr i, samt en Thorowgood (Cob-modell) som jag rider ut och hoppar i.

"kl"
Kan inte du visa din sadel, jag letar efter en sadel som passar en bred häst, har ju en ardennerkorsning. Vet att Wintec har breda sadlar men det finns kanske andra alternativ.

Till ts: Roligt att det märks resultat på så lite fortsätt jobba på så kommer det att bli ännu bättre.

MVH Ann

Har just nu bara bild på Espaniolan här i datorn, kan försöka fixa bild med Thorowgooden också om du vill:
storm2-1.jpg

(Ignorera min ihopsäckade sits, jag sitter tydligen och lyssnar koncentrerat....)

Ja, jag tycker också att jag ser väldigt baktung ut och det känns så också när jag rider ibland men jag försöker att komma i rätt balans men man kommer ganska lätt ganska så mkt bakåt med honom. Men det ska jag tänka på. SAdeln ligger så rätt som jag kan lägga den. Jag tror den ligger rätt. När man sadlar så hamnar sadeln där ganska så utav sig själv.

Jag var ute på min store bummling idag och tog en runda i skogen. Det gick verkligen super!! Jag hade en till häst med idag och jag tränade mkt på att göra halt och rygga medans den andra hästen fortsatte framåt och sedan att den andra hästen ryggade och vi fortsatte förbi. Sedan både travade och galopperade vu utan problem och han var jätteduktig och det var skönt att kunna känna att man hade kontroll över honom. Både hans trav och galopp var sköna och lugna och det var lätt att få stopp på honom och han gjorde inte en enda utbrytning. :D Så idag gick det verkligen bra :D

Tack så jättemkt för alla svar och fortsätt gärna tipsa!!:banana:

Jag tycker din häst och du ser jättefina ut! Det är ju bra att du kan ha med dig någon annan häst ut i skogen ibland. Det att du skulle vara baktung tycker jag inte ser så farligt ut. Testa och rid med väldigt långa läder ett tag. Det kan hjälpa dig att räta på dig lite. Vad glad jag blir när jag ser en så fin ardenner!

underskänkeln måste som sagt mkt längre bak för att du ska på en balanserad sits, nu ser det ut lite som att du håller balansen i tyglarna..? tycker okså att hästen behöver komma igång mer i traven, inta att det ska gå fortare, med att han ska trava på mer taktmässigt och arbeta lite mer än att bara trava omkring, nu blir det lite att hästen tappar takten för att du däruppepå också gör det! Jag hade längt stiglädren lite så att jag hade fått lite längre ben, samt tagit igenom ställningen på volterna. ta hjälp av en bra tränare som kan hjälpa dig med din position så kommer resten automatiskt sedan! hästen ser helmysig ut! lycka till :laugh:

Senast ändrad:

Tack så jättemucket för alla svar :D
Vad glad jag blir:laugh:
Jag ska ta kort nu när jag kommer ut till min tjockis och sedan ska jag rida honom lite i paddocken med vääldigt långa lädeer och be min syster filma så ska vi se om det blir någon skillnad :D

Den ser urmysig ut! :love:Det jag kan säga från videorna är att jag håller med engående bakvikten, hjälper kanske att länga stiglädren så du får en lodrät sits i balans, eller byta sadel. Men hästens form gör det nog lite svårare att sitta lodrät än om det vore en planka till halvblod tex:D Tänk på att vara mjuk i handen när du travar, det känns som du håller lite i munnen när du rider lätt, öva på lättridning på helt lös tygel så får hästen slappna av och komma till bettet. Det kan ni tjäna på i långa loppet så kanske hästen börjar forma sig lite med tiden också, när den får trava i balans.

När det gäller ridningen i stort så kunde en del lite mer koncentrerat arbete vara bra. Rid noggranna vägar, runda volter, inte bara såna vägar som hdet råkar bli på måfå (så märkte jag nyligen att ja också rider, skyller på för mkt ridning på egen hand utan nån tränare:angel:). Hjälper framåt och bakåt skulle kunna finslipas genom att man övar tempoväxlingar, försöker få hästen så uppmärksam som möjligt. Med sånt arbete märker man snabbt hur mkt trevligare hästen blir att rida när den försöker lyssna på små signaler. Ge ingensignal till hästen om du inte menar det, och när du ger hästen en signal ska hästen alltid reagera på det. Ha som mål att du ska kunna skänkla fjäderlätt:), och för att nå dit måste man alltid börja med en lätt hjälp som åtföljs av en kraftigare, bara om hästen inte lyssnade första gången. Lycka till med hästen:)

Den ser urmysig ut! :love:Det jag kan säga från videorna är att jag håller med engående bakvikten, hjälper kanske att länga stiglädren så du får en lodrät sits i balans, eller byta sadel. Men hästens form gör det nog lite svårare att sitta lodrät än om det vore en planka till halvblod tex:D Tänk på att vara mjuk i handen när du travar, det känns som du håller lite i munnen när du rider lätt, öva på lättridning på helt lös tygel så får hästen slappna av och komma till bettet. Det kan ni tjäna på i långa loppet så kanske hästen börjar forma sig lite med tiden också, när den får trava i balans.

När det gäller ridningen i stort så kunde en del lite mer koncentrerat arbete vara bra. Rid noggranna vägar, runda volter, inte bara såna vägar som hdet råkar bli på måfå (så märkte jag nyligen att ja också rider, skyller på för mkt ridning på egen hand utan nån tränare:angel:). Hjälper framåt och bakåt skulle kunna finslipas genom att man övar tempoväxlingar, försöker få hästen så uppmärksam som möjligt. Med sånt arbete märker man snabbt hur mkt trevligare hästen blir att rida när den försöker lyssna på små signaler. Ge ingensignal till hästen om du inte menar det, och när du ger hästen en signal ska hästen alltid reagera på det. Ha som mål att du ska kunna skänkla fjäderlätt:), och för att nå dit måste man alltid börja med en lätt hjälp som åtföljs av en kraftigare, bara om hästen inte lyssnade första gången. Lycka till med hästen:)

I det stora hela ser det trevligt ut!:bump:

Jag red och filmade min lilla gubbe idag med. Tyvärr tog batterierna slut så ni får bara se trav. Men det kändes som om det gick mycket bättre nu än förra gången. :D
Här är filmen:C:\Documents and Settings\Bimab\Mina dokument\Mina bilder\2008-06-21, julle\2008-06-24, Ida\Ida 021.mov

Och här är några bilder både på Julle och några av mina andra sötnosar:
http://www.pixbox.se/alb835665

Det är fel film men den kommer strax :p

Bilderna är även på hur sadeln sitter.

Alltid roligt att se kallblod som rids även om det är roligt att köra med. Jag rider och kör min kallblodskorsning, rider western men vill också kunna rida mer dessyrinriktat. Är det en Nordsvensk du har?

MVH Ann

Är det en Nordsvensk du har?

Nej, det är en finnhäst:D.

Vi rider klassiskt (typ Craig Stevens) och mycket ut i skogen.

Här är en lite bättre ridbild, där vi båda ser mer koncentrerade ut:
framtnertskritt-1.jpg

(Ursäkta TS för trådkapning:angel:)

Sadeln ser ut att vara i bakvikt, det är nog en stor orsak till varför du blir obalanserad.

Kan du prova att sadla längre bak, eller glider den fram då? Jag tycker den ser ut att ligga lite mot bogbladet, men det är svårt att se på bilden.

Jag såg att du kom från Åland så då förstod jag att det måste vara något från Finnland. Fin häst du har, gillar kallblod.

Till T.S.
Sen håller jag med om sadeln att den ligger bakåt, troligen så är sadeln inte tillräckligt vid sen kanske hästen har några kilo för mycket, kämpar själv med en tjockis, detta gör att sadeln inte sitter optimalt. Problemet blir att bogbladets rörelser störs av sadeln. Om du inte har tillgång till en annan sadel kan du prova med att lägga en padd under sadeln i skumgummi.

MVH Ann

Senast ändrad av en moderator:

Om du inte har tillgång till en annan sadel kan du prova med att lägga en padd under sadeln i skumgummi.

Men det hjälper ju inte om bommen är för smal? Då blir den ju ännu trängre?

Om du känenr att du har svårt med kontrollen och att balansen inte är på topp, så be din syster eller någon annan longera dig så att du bara kan koncentrera dig på sitsen utan att vara rädd för att han sticker. Jag upplever också att du lite håller balansen i tyglarna och att det känns lite som att du är orolig att han ska sticka och att du därför itne släpper fram honom i traven. Ofta blir dom med stressade och springinga av att man tjuvhåller dom.

Lycka till! Jag har själv en ardenner så jag vet vad du kämoar med.

Jag upplever också att du lite håller balansen i tyglarna och att det känns lite som att du är orolig att han ska sticka och att du därför itne släpper fram honom i traven.

Lite den känslan fick jag också.
Håller med om rådet att bli longerad och lära sig sitta balanserat.
Men kolla upp sadeln först!

Men det som jag mest skulle rekommendera är, även om det låter jättetråkigt:

SKIPPA trav och galopp helt i dressyren i åtminstone några veckor, kan ta några månader med. Ute kan du trava och galoppera på rakt spår, om han är lydig och balanserad. Blir han framtung är det bättre att skritta, eller bara ta korta bitar.

Se till att få hästen lösgjord och att alla hjälper går igenom i skritt. Jobba mycket med halvhalter, böjningar och sidvärts. Det är en stor häst och det kan ta tid för den att lära sig använda sin kropp rätt.
När allt funkar bra i skritten, kan du börja med korta bitar trav eller galopp, beroende på vilket han har lättare för.

Jag lovar att det fungerar. Hästar bygger dessutom jättefina och jämna muskler av skrittarbete, det höjer dessutom konditionen på ett skonsamt sätt, speciellt om hästen är lite rund;).

Jag tycker att han ser ut att bjuda fram bättre nu!:laugh:
Men du är fortfarande baktung och ostadig i handen. Men det beror säkert på sadeln.

Att bara trava runt ger inte så mycket heller, försök rid mera volter, serpentiner, växla tempo typ långsidan mera tempo, kortsidorna mera samlat, lägg in skrittövergångar.... Överdriv tempoväxlingarna, det ska verkligen hända saker!

Jobba mycket i skritten, öppna funkar jättebra på min något framtunga herre, en annan grej är att sakta ner skritten tills hästen nästan stannar - inte hålla, utan att med hjälp av halvhalter få hästen att själv hålla det sakta tempot. Då brukar de också komma upp med framdelen.

Jättefin häst i övrigt, gillar kallblod själv!:d

Alltså padden läggs under bakre delen av sadeln den fasas av framåt. Den höjer egentligen bara bakre delen av sadeln så man sitter mer lodrät i sadeln. Inte den optimala lösningen men kan vara ett test om det blir bättre. Det bästa är ju om man kan få tag på en passande sadel.

MVH Ann

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 748
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar