Stor hingst tack?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare renatechampion
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 124
R

renatechampion

Okej, nu har jag bestämt mig för att betäcka mitt halvblodssto nästa år, men nu finns det saker att tänka på. Vem ska man välja ?
Det får inte kosta FÖR mycket,så det är väl kruxet.
Hade tänkt mig runt 10.000 kronors klassen. (med det mesta inräknat)
Ska jag sluta drömma, eller är det faktiskt möjligt att det finns någon?

Min tös är e: Rex 673 u: Hartenzy, lansiär finns också längre bak i stammen. Hon är 1,55 i mankhöjd, och behöver därmed en stor hingst. (vill ha ett robust föl)
Snälla hjälp mig att komma med förslag! Uppskattas med tanke på att jag är ny inom aveln.
/Sofie

Sv: Stor hingst tack?!

10.000 med det mesta inräknat - då får du nog hitta en hingst på naturlig betäckning är jag rädd... För semin brukar kosta mer än så - kom ihåg att alla angivna priser är exkl moms också...

Och när det gäller naturlig betäckning - var i landet finns du och hur långt bort är du beredd att åka?

Sen får du nog berätta mer om stoets egenskaper och vilka egenskaper du vill att avkomman ska ha, mer än robust...

Jag vill faktsikt helst att det sker en naturlig betäckning.
Åker så långt som det behövs.

Renate är väldigt kraftigt byggd.Är fuxfärgad. Har ett underbart psyke,och har väldigt god kapacitet för hoppning. (om jag ändå hade tagit vara på den ordentligt) Veterinären påstod att hennes ben var som en tre-årings på den årliga kontrollen. (hon är snart 20)

Jag skulle vilja ha en hingst med lite mera temperament,men ändå med klokt psyke såklart. Stor,högställd och med bra anlag för hoppning.
Inget krav på att det måste vara en höjdare,bara den är stor.

Nactus är känd för att ge stora avkommor och är väl lite av en dubbeltalang, om jag inte är helt ute och cyklar. Tror inte att han är särskilt dyr, men kostnaden beror ju alltid på om stoet tar sig eller inte. Veterinärbehandlingar, uppstallningar och dyl gör att det lätt drar i väg.

Nactus är känd för att ge stora avkommor och är väl lite av en dubbeltalang, om jag inte är helt ute och cyklar. Tror inte att han är särskilt dyr, men kostnaden beror ju alltid på om stoet tar sig eller inte. Veterinärbehandlingar, uppstallningar och dyl gör att det lätt drar i väg.

Okej, tack! Tar och kollar upp honom då!
Ja jag förstår att det lätt kan bli mer pengar än man tänkt, men det får jag nog helt enkelt räkna med.
Det viktigaste i sig är att själva hingsten inte är för dyr.

Jag har lämnat mitt sto till Nactus, och jag känner mig helt nöjd med det valet. Åk ut och titta på honom, så kan du passa på att ge min pålla en morot och puss samtidigt ;).
Om du tittar på deras hemsida ser du en del av hans avkommor, och de har en del hemma som man kan se live också. Framförallt när jag fick se dem live blev jag övertygad om att det var helt rätt.
Alla jag såg hade riktigt trevlig typ, mycket bra överlinje och halsansättning. Dessutom så var allas ansikten mycket finmejslade och utrycksfulla, inte för att det betyder allt, men jag tycker att det är trevligt.
U

Kom på att de ju har Uskudar des Malais på samma ställe. Också på naturlig. Himla intressant stam har han, och har en del avkommor som gått bra i hoppning. Kanske lika bra att kasta ett getöga på honom också?
U

När det gäller Nctus och storlek så använde jag honom själv bl a för att få större avkommor vilket hans Blup visade. Men jag har inte fått avkommor som varit mer än ett par centimeter högre än vad stoet varit.
Den jag använt som lämnat störst är varken hopphingst eller på naturligt. För det är Black Coffee som överlag har gett de största fölen som de ston jag haft honom till har fått.

Vet att Lord Alberth som i år finns på Öland är stor och är på naturlig, men har ingen aning om vad han lämnar för storlek på avkomman.

För min del så var det inte storleken som var den viktiga faktorn när jag valde. Stoet är 168 cm, och jag behöver knappast större. Dock ser han ju ut att ligga bra till i blup storleksmässigt, så någonstanns bör det ju bli ganska stort. De jag såg "hemma hos Nactus" var bra i storlek, inga hus, och mycket välproportionerliga.

Till TS, är det stolinjen som är kort i rocken, eller vart kommer det ifrån? Har du lagt ut stammen på tex allbreedpedigree eller något annat ställe där det kan finnas mankhöjder på familjemedlemmar? Hur ligger hon i blup storleksmässigt?
U

Uskudar ligger på +2,3 i blup
Nactus +1,6
Haydn står väl på naturlig? +1,3 cm

finns det fler på naturlig betäckning i Skåne som hunnit få blup?
Hamilton ..

Advokat borde väl lämna ganska stort?
U

Jag har aldrig haft någon Nactus avkomma som jag inte varit nöjd med. Men hos mig har inte verkat som någon storleksförbättrare. Utan istället gett stonas minsta avkommor.
Så det var mest en upplysning till TS om mina erfarenheter.
Mina har på treårs varit allt från 150 cm (dock uppmätt av en snäll mätare till 152 cm) till 169 cm så de behöver ju inte bli små. Men mina har inte direkt blivit större än stoet.

Har inte sett BLUP på Hamilton men rent logiskt borde inte han ge så stora avkommor.

Jag har en kompis som "samlar på" Hamiltonföl och flera av dem har faktiskt blivit ganska stora trots förhållandevis små mammor.

Jag har för mig att jag läst att Hamiltons syrra är 170 cm och dubbeldiplom, och det kan ju vara lite intressant.. Hoppas nu att jag har rätt.. ;)
U

Oj, men jag hoppas inte att det blir en på 150 cm, då får det bli körhäst. Jag är 170 cm med långa ben och vill inte springa igång den stackars hästen ;) .. Kan ju inte låta bli att undra vad som slår igenom. Maraton ligger ju som morfar till Nactus, och han är ju inte känd för att lämna stort. Kan vara att det är det (och jag som linjeavlar lite på Maraton(min hästs morfars farfar).. Detta kommer att bli intressant.:rofl:
U

jo men det hade ju varit något..:rofl:
Det hade ju varit skoj, men det behövs ju lite småfolk som kan rida dem.. Det som är bra med 160+arna är att jag kan rida in och till själv..
U

sin lilla strolek har hon nog fått ifrån stolinjen. Vill inte ha ett överstort föl, men 160+ hade ju suttit fint.

Liknande trådar

Dressyr Efter att utbildat ungponnyer en tid kan jag inte låta bli att drömma om min framtida stjärna. Det lär inte bli än på ett par år men... 4 5 6
Svar
117
· Visningar
22 532
Senast: Farle
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 989
Senast: supercassie
·
S
Avel Berätta om era tankar och erfarenheter! Jag har nästan bestämt mig för att betäcka ett sto f. -96 nästa år. Det kommer isåfall bli...
Svar
15
· Visningar
1 613
Senast: sundance
·
M
Avel Har bestämt mig för att betäcka mitt sto (nästa år då). Det jag söker är en högrest hingst med väldigt god ridbarhet, gärna stor eller... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 185
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka