Hingsttips tack!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mirrow
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 4 185
Sv: Hingsttips tack!

Knapplån!
Ingen verkar föreslå Florestan blodet.
Florestan är mycket välkänd för att nedärva ett bra temperament o ridbarhet. Han lämnar dessutom övervägande dubbeltalanger.
Om det inte spelade någon roll vilket inriktning det blev så skulle jag inte tveka på att ta en Florestan avkomma eller Florestan själv.
Hans avkommor toppar ofta på testerna i tyskland.

Vilka hingstar tänker du på mer exakt e.Florestan?

Oj då det är många.
Du har Friendship(168cm)(pappa till bruksprovsvinnaren FigaroR(167cm))
Fielmann (165cm)(dog han i våras eller har jag helt fel?)
Florencio I (168cm)kom 2a i dressyr o 4 i hoppning i sitt tyska 30 dagars bruksprov.
Du har Florestan själv tillgänglig i sverige.
"Han har 75 godkända söner o 186 statspremiedöttrar.
Florestans avkommor toppade även priserna på auktionerna 2006.
Med ett dressyr index på 146 tillhör han de hingstar som producerat flest o bäst dressyrhästar i världen. Han är även far till den dyraste hingsten vid proven i verden samt den dyraste hästen vid NRW:s vinterauktion." Taget från hingstkatalogen. Så med 75 söner så borde det finnas många hingstar att hitta efter honom om man vill.

Fidertanz(169cm) har Florestan som farfar.Fidertanz avkommor toppade i tyskland i år.Se sista ridsport.
Fidermark far till ovan.
French Kiss
Gagarin har honom som farfar.
Furst Heinrichär e Florestan o pappa till bruksprovsvinnaren First Wish
Wladimir O.A har Florestan som morfar.

Senast ändrad:

Kollat lite på vad ni har angivit för hingstar. Black coffee är det inte belini och chapman blod? First Wish faller inte mig i smaken. Jag gillar lite av floristanblodet.... Tittade lite på honom själv och tycker faktiskt han ser ut lite som Lucky point, like. Vad jag minns.

Briar hoppar jag, farligt med magini blod bak, risken finns att jag får en het ponny. Corlenski G har jag inget emot men gillar bruna bättre....vet dålig ursäkt men....det finns ett par millions att välja mellan.

Szkopul eller Sandkakan är inte av intresse.

Jaja vintern är lång! Jag har gott om tid. Det positiva är att hästjäkeln går nu...så kanske hinner upp i st:george innan våren. sen in i avelsboxen.... alltid bättre med meriter högre än msv i avelsboxen...fast det hjälper inte så mycket på ikke stammat!

jag kna rekomendera både Haydn 977 och Advokat 963. Båda lämnar stora men snygga avkommor. Alla avkommor till dom jag träffat har varit super i huvet. väntarsjälv en efter Haydn. Båda är väldigt snygga i kroppen utan några fel. haydn är av den lättare modellen med 75% fullblod, lång väl ansatt hals och ett jätte fint huvud, medans Advokat är almänt större. mycket hals, välansatt och jätte fint huvud. kanon fin i kroppenbägge står på naturlig betäckning i halmstad hos claes brudefors. super hingst station.

Av döma av årets fölungar så skulle jag säga att Corlensky ser ut att lämna genomgående god resning. Rör sig bra och hoppar bra. Ridbarheten däremot vet jag inte.

New Balance...var det inte han som äter hästskötare, där vågar jag inte chansa. Jag har aldrig hört ett gott ord om den hingsten. Det kanske är dåliga rykten och jag har faktiskt träffat/ridit två avkommer som varit snälla. Men jag chansar inte.

Jag tror faktiskt jag ska söka hingst utomlands. Jag faller inte för någon här i Sverige. Visst Fille är skitbra men också skittråkig. Just nu är jag lite inne på Lux Z ska bara kolla upp honom lite mer. Hört både att han har toppentemperament och från andra att han är dum och ful.

Får se hur det blir men är säker på att det inte blir något av sveriges billiga hingstar. Kanske inte fel på dem men jag vill gärna ha meriter på faderns sida. Annars hade jag använt Alcatraz som ger bra temperament, storlek osså... är han svart :-) Men som sagt jag vill ha en hingst som har gjort något. (tror jag)

Jag gillar Alcatraz. Men han har inte gjort så mycket under ryttare. Ja jag vet att han har massor av bra avkommer. Och för att vara ärlig så tycker jag att han är fantastisk, men han har inga tävlignsresultat som skriker WOW. Han toppar dock Sverige hingstarna i dagsläget om jag ska ha en på hemmaplan.

Akribori ger ju både bra typ, ridbarhet och är en god allroundhingst. Han kanske skulle kunna vara nåt.:idea:

Tyvärr den hingsten finns inte ens med på min lista. Jag vill som sagt första ha en häst med meriter, egna tävlingsresultat. Sen vill jag helst inte ha samma hingst som 100födda föl året gånger antal år han har används.

Sen är han ju såld, det finns säker sperma att få tag i.......men nej tack.

:eek::eek:

Det har jag inte hört något om.... Kanske tur att jag inte haft ngt passande sto till honom då, vill ju inte bli uppäten.:crazy:

Warsteiner? Wetano?

:eek::eek:

Det har jag inte hört något om.... Kanske tur att jag inte haft ngt passande sto till honom då, vill ju inte bli uppäten.:crazy:

Warsteiner? Wetano?

Warsteiner skulle inte jag ta om jag ville vara säker på att få bra temperament. Men det är ju jag det.

Liknande trådar

Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 791
Avel Går i tankar om att betäcka mitt ena sto nästa år. Jag behöver råd och tips om avel då det var 12 år sedan senaste fölet hemma. Framför...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: Görel
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 580
Senast: smulan87
·
Avel Har nu bestämt mig att betäcka mitt ena sto. Vill gärna ha lite tips om hingst. Hon är snyggt sto ser nästan ut som en hingst...
Svar
9
· Visningar
1 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilka raser passar in?
  • Falsterbo horse show byter namn
  • Bildtråd
Tillbaka