Jag fick mina första hundar som 9-åring. Vår familj seglade och pappa ville inte, som flera av våra seglarkompisar, behöva försöka ta sig runt förstaget(vajer till masten fäst längst fram på båten) och i land med två st hundar på 40 kg flera ggr/dag.Jag själv är uppvuxen med hundraser som vägde runt 5-7kg och längtade under min uppväxt efter att få köpa en större hundras. Nu när jag är vuxen och har en hundras som väger över 50kg så ser jag hur smidigt det var med små hundraser Men samtidigt tycker jag verkligen om större hundar, även om de inte ryms i sängen
Hur tänker ni kring storlek på hund?
För och nackdelar?
Så han slapp ryggskott genom att välja Papillon.
Jag tycker det är den perfekta rasen för mig på andra sätt med och har fortsatt med pappisar.
Så skönt att kunna lyfta dem så lätt tex om de är geggiga kan man ta en under vardera arm och bära in till dusch/bad. Enkla att ha med sig överallt. Mysigt att ha dem i knäet, de får lätt plats i sängen. Man kan busa järnet inne utan att vara rädd att demolera hemmet.
Äter billigt dessutom.
Nackdelen är väl att de kan riskera skadas enklare av yttre trauma eller vid tex hundattack. Och de blir ju snabbare nedkylda än vissa större individer.
I övrigt endast en massa plus i min bok.