Stor eller liten hund? Varför?

Sv: Stor eller liten hund? Varför?

Jo, men samtidigt så är de småhundar jag träffat osociala, supermycket på, hanarna ska oftast hela tiden para sig med min hund (fast de inte ens når upp till ryggen med nosen när de står på två ben) osv. Så det är mycket hundarna också, de exemplen jag gav var ju på deras ägare.
Jag tycker även att större hundar är sötare. Förutom Pomeranian, de är underbara till utseendet haha.

Fast vissa raser ska ju vara osociala mot människor som inte tillhör familjen. Både stora och små.
På vilket sätt har de varit både osociala och överdrivet mycket på?
Att en del småhundar är översexuella beror ju till stor del på dålig avel, dvs människorelaterat det också.

Söthet är ju en högst personlig preferens och kan väl knappast användas som ett argument.

Jag föredrar stora hundar. Leonbergern har precis de egenskaper jag vill ha, så det är rätt hund för mig. Dock finns det naturligtvis nackdelar med så stora hundar, dom får t.ex inte plats i duschen när det är lerigt ute, dom tar plats osv, men det är småsaker i jämförelse med fördelarna.
Småhundar över lag har jag faktiskt väldigt svårt för, men det är väl mest ägarnas fel så klart. Jag (hukar mig för proteststormen) kan inte minnas att jag träffat en enda trevlig småhund, ouppfostrade små monster allihop :nailbiting:Jag fattar ju att dom trevliga exemplaren finns där ute någonstans, någon enstaka i alla fall, men jag har som sagt aldrig råkat på någon.
Dessutom erkänner jag att jag är rasist, jag tål inte terrier.:D

kl

Min lapska, 47 cm och 14-15 kg är precis lagom stor tycker jag. Tillräckligt liten för att inte ta nån direkt plats men tillräckligt stor för att fixa ex djup snö. Första settern var väldigt liten i modellen, ca 55 hög och runt 17-18 kg, stor som en katt när hon rullade ihop sig, helt perfekt! Nya settern tror jag har hästgener långt bak i linjerna, drygt 60 hög och 21 kg, och växer fortfarande. Hon äter oss ur huset och välter möbler och är allmänt stor och klumpig att ha å göra med. Det enda positiva mde storleken är att det kommer att bli roligt att köra drag med henne.

När jag var typ 14 och allmänt omogen tyckte jag också att småhundar var fjantiga och inga "riktiga" hundar, men i takt med mognad och ökad kunskap har jag insett att det finns fantastiska hundar i alla modeller beroende på vad man vill göra och vad man vill ha ut av sitt hundägande.

Fast vissa raser ska ju vara osociala mot människor som inte tillhör familjen. Både stora och små.
Att en del småhundar är översexuella beror ju till stor del på dålig avel, dvs människorelaterat det också.
Jo, det förstår jag. Men de jag träffat är även osociala mot sina ägare... Och alltså inte enbart mot andra, en av dem träffar jag varje dag och har gjort i mer än 2år. Så det är nog inte bara att hon är osocial mot personer hon inte känner. Hon är en Papillon och de ska väll inte vara speciellt osociala. Och det hon gör är i stortsett att ligga inne i mormors säng hela dagarna. Förutom när hon ska äta, då går hon ut, äter och sen direkt in igen. Man får kalla flera gånger för att hon ska komma. Ute är hon inte heller speciellt "rolig". Man kan kasta bollen, annars är det inget direkt.
Överdrivet mycket på är väll inget som behöver beskrivas egentligen? Att de ska hoppa och studsa på både mig och min hund. Att de gärna ska sitta i knät när man äter och annars sitter de precis bredvid. (Där är ju såklart uppfostran även en del i det hela).

OJ! här är man fördomsfull och inskränkt och drar alla över en kant :D

Jo, det förstår jag. Men de jag träffat är även osociala mot sina ägare... Och alltså inte enbart mot andra, en av dem träffar jag varje dag och har gjort i mer än 2år. Så det är nog inte bara att hon är osocial mot personer hon inte känner. Hon är en Papillon och de ska väll inte vara speciellt osociala. Och det hon gör är i stortsett att ligga inne i mormors säng hela dagarna. Förutom när hon ska äta, då går hon ut, äter och sen direkt in igen. Man får kalla flera gånger för att hon ska komma. Ute är hon inte heller speciellt "rolig". Man kan kasta bollen, annars är det inget direkt.
Överdrivet mycket på är väll inget som behöver beskrivas egentligen? Att de ska hoppa och studsa på både mig och min hund. Att de gärna ska sitta i knät när man äter och annars sitter de precis bredvid. (Där är ju såklart uppfostran även en del i det hela).

En fråga, hur gammal är du?

Jag som haft råttor skulle gärna äga en liten hund. Att ha råtta är nästan som att ha en liten hund, råttor är sociala, nyfikna, gillar sin ägare, lätta att lärda och gosiga (de flesta).

Om inte sambon hade varit allergisk hade jag gärna skaffat mig en liten dvärg pinscher :D

Dock är jag mer förtjust i stora hundar.

Du far komma hit och halsa pa! Min terrier charmar de flesta som traffar henne :) Sen ar hon lite bortskamd, det erkanner jag allt, men nan bjabbig, dryg, stressad, idiot till knahund ar hon inte.

Vissa av oss kan dock inte nöja sig med bara en hund och då blir det plötsligt väldigt opraktiskt när de är stora! Har också varit med om att min förra hund skadade sig och trots att blodet sprutade ur hans tass så fick han vackert gå till bilen själv för jag kunde inte bära honom. Tänk om han inte hade kunnat det, eller blivit ormbiten eller något? Vad gör man då? Nej bättre med en hund som faktiskt går att ta under armen ;)

16 år enligt blogg.

Ok, tycker hennes inlägg är så fåniga, kommer ihåg när det var diskussioner om att det var synd om hundar vars ägare inte putsade halsband och koppel..

Men lite roande är det ju=)

Ts, jag var precis som dig förut angående stor hund, jag visste inte ens att man KUNDE ha liten hund, trodde bara det var för äldre tanter.

Men jag är så glad att jag upptäckte småhundar på senare år.

Min toypudel skäller i princip aldrig, min schäferkorsning däremot hon har pipa.
Hörs jämt, skäller av upphetsning, pratar av glädje osv.

Hur lätt hundar har till skall är lite rasbundet, finns raser i alla storlekar som låter/vaktar mer.

Har inget med storleken att göra:)

Du skulle avsky mina dvärgpudlar, i synnerhet den ena är en riktig bjäbbis och båda två tycker att människoknän är till för att sittas i...de har tröjor och täcken på sig också så fort det börjar bli svalt... och de har mycket bestämda åsikter och morrar när de är missnöjda. :crazy:

Å andra sidan har de charmat både bruksfolk och jägare, framför allt den mindrre bjäbbige som älskar rallylydnad. :D

Eller hur! :D

Men marsvin och en liten hund, ärligt talat vad är skillnaden? De är ju alltid lika ouppfostrade båda två! Och ska alltid hoppa och sitta i knä vid matbordet! Hatar verkligen när människor inte fostrar sina marsvin/småhundar. Alla är dessutom så osociala och tråkiga, vill inte jaga bollar eller något annat roligt..

Och för er som tycker det är "svårare" eller vad man nu kan kalla det (inte lika bekvämt kanske?) med stora hundar. Jag har aldrig tyckt det är speciellt svårt att ta med min hund på tåg, buss (som bl.a även är GRATIS för stora hundar) eller åka i bil utan hundbur. Min hund ligger alltid och sover på tåget, sitter i säte i bussen (ingen har sagt till änsålänge) och i bilen har hon bilsele och sitter fint i sitt eget säte. Så vad skulle det komplicerade vara med det?
Det jag tycker är svårare är småhundar i bl.a tillfälle att åka tåg. Då måste man ju bära hunden för att den inte ska bli trampad. Plus att det är många fler ungar som vill fram och klappa småhundar.
Att ha hunden på sätet på bussen är ju att visa väldigt liten respekt mot allmänheten kan jag tycka. Hunden åker ju mycket säkrare i bur dock.. Min hund behöver inte bäras, folk ser henne ändå. Hon är ju trots allt inget marsvin..:grin: Men om jag däremot kommer till te.x något ställe där det kan vara praktiskt att bära ja då tar jag henne bara under armen :D Förstår inte vad som är svårt med det..

Plus att de flesta småhundar har lättare för skall än stora. Och många småhundsägare fjäskar för mycket med sina hundar, låter dem dra, skälla mot andra hundar, vara allmänt ouppfostrade och tränar nästan aldrig med dem. (Det gäller såklart inte alla). Så med mellanstora/stora (även Whippet inräknat för dig med den haha) verkar det vara mer seriöst. Såklart finns det undantag även där.
Fakta på det? Att ägare till stora hundar är seriösare än andra alltså? Och att småhundar aldrig blir uppfostrade eller tränade? Stämmer inte överens med min uppfattning.

Jag tror att TS skulle behöva vidga sina vyer lite ;) Inte vara så inskränkt och kanske acceptera det faktum att vissa vill ha stora hundar, vissa vill ha mindre. Och TS kanske ska lära sig lite mer om antingen hundar eller marsvin så kommer hen förstå att de inte på något sätt är två djur som går att likställa med varandra :)

Läsarkretsen till Bloggen lär bli väldigt begränsad när en stor andel hundar nervärderas och hånas. Skulle själv inte tycka det var kul att läsa sådana åsikter om jag hade en hund som hörde till "marsvinsgruppen" :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Rastgården/hundparken jag brukar besöka är i storlek av halvannan fotbollsplan. Men var för ett tag sedan till en större stad i...
Svar
13
· Visningar
917
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA