Stor eller liten hund? Varför?

Sv: Stor eller liten hund? Varför?

Man skaffar en liten hund just på grund av storleken =)
Det är sjukt mycket lättare med en liten hund just för den tar så liten plats och märks inte på samma sätt som en stor
Har 6 st små hundar idag och jag skulle inte byta dem mot en större storlek för allt i världen
Gott om plats i bilen, gott om plats hemma, man kan ta med alla till bekanta och hälsa på, man kan samåka på ett helt annat sätt
Man kan göra det mesta med sina små som man kan med de stora - ja inte drag, då behöver man kanske några x-tra för att få lite draghjälp ;)

Medelstor

Bortsett från jätteraserna, som ju inte brukar bli långlivade, föredrar jag egentligen stora hundar, av flera skäl. De känns rejälare att ta i, är lättare att hålla ögonkontakt med, man behöver inte vika sig dubbel för att klappa eller koppla hunden, och man riskerar inte att snubbla över eller trampa på den. Jag gillar också "naturliga" hundar, utan alltför stora överdrifter när det gäller kroppsbyggnad, päls, nos och öron.

Men den jag har just nu, (WSS), är rätt liten, 43 cm hög och väger 16 kg och egentligen väldigt lagom. Hon har de flesta av de större hundarnas egenskaper, men är ändå tillräckligt lätt för att man ska kunna lyfta upp och bära henne, om det skulle behövas.

Sen blir ju en mindre hund billigare i drift, eftersom de inte äter så mycket.

Men det är egentligen enda fördelen jag kan se med småhundar. Fysiska defekter som t.ex kortnosighet, bettfel, utstående ögon, krumbenthet etc. är betydligt vanligare hos dvärgraserna, Med få undantag tycker jag också de större raserna är trevligare att ha att göra med än småhundarna.

Stor, for schafer kommer inte i litet format.

Liten, dvs JRTkorning, for schafrar ar daliga som musfangare.

Koper ras, individ - inte storlek.

Jag har 2 Papillon som väger runt 3,5-4 kg st. Jag är helnöjd med mitt rasval just iom hur de är rent mentalt. Sen tycker jag också det är praktiskt att man bara kan lyfta in dem lätt och spola efter heldagar i stallet(jobbar med häst).
Och att de är enkla att lyfta av och på seglbåten.

Det senare var en av sakerna som spelade störst roll då jag först skaffade Pappisar för 24 år sedan. Då var jag 9 år och hade gladeligen tagit vad för hund jag än fick. Men min familj är seglare och pappa hade funderat liiite mer kring rasval än mig iaf.
Vi hade vänner som skulle baxa av och på stora hundar från båtarna och fick ryggskott etc. Sen ville pappa ha en ras som var rätt förig och inte hade så mkt vakt och skall i sig just iom att på sjön färdas ljudet långt och han ville inte störa med hundskall.

När jag sen skulle skaffa hund då mina blev gamla och gick bort valde jag pappi igen.
De är så jäkla härliga och simpla. Det är mycket personlighet och liv i dem. Men de är himla enkla att ha och göra med. Och det är en frisk ras.
Min förra blev 16 resp 18 år gamla och var friska och pigga in i det sista.
Många storhundsfolk blir förvånade över hur intelligenta mina är. Och över att de är fostrade. ;)

Ja, det är en nackdel för mig som jobbar med häst att de är så himla små. Dels fryser de ju lättare än vissa andra hundar. Men de är också så små att man får passa dem jäkligt noga kring hästarna. Ett tramp kan döda dem.
Dock är de aktiva och orkar absolut ridturer etc.
Jag tycker dock så mycket om rasen att jag nog inte kommer byta. Jag får helt enkelt se till mina.

Jag tycker också de flesta andra raser luktar så jäkla illa och har problem med den där beläggningen man kan känna då man tagit i många korthåriga hundar. Och jag är inte överdrivet förtjust i dreggel hemma. :P

Sv: Medelstor

och man riskerar inte att snubbla över eller trampa på den..

Nu räknas väl inte min whippet som "stor" direkt, men för mig som bara haft småhund innan (chihuahua, kines, tax) tycker min whippet är stor och jag har aldrig snubblat så ofta över en hund som över whippen.... :p
Småhundarna var mycket smidigare och hade större koll på mina fötter!

KL

Jag är väl egentligen en småhundsmänniska, men ser både nackdelar och fördelar med både stora och små hundar. De små var jättesmidiga att ha med, att hitta passning åt, och inte minst billigare i drift ;)
Men ofta var de för små för att jag skulle känna mig tillräckligt trygg med att låta andra hundar leka med dom, och även när jag lämnade bort dom.
Jag var ständigt rädd att chihuahuan skulle bli trampad på, och även att han skulle bryta något av att hoppa upp/ner för möbler.

Nu har jag en stor IG (10,5kg) och whippet (16kg) och tycker de är väldigt lagom i storleken. Speciellt kroppstypen gör att de dessutom lätt rullar ihop sig till små bollar och ofta när jag åker tåg så ligger dom båda i mitt knä samtidigt :p

Min drömras nu är dock Borzoi, men så länge jag inte har stort hus med stor gård och superstor bil, så kommer det nog inte bli en sån.

Jag köpte en liten hund eftersom jag ville ha ett marsvin men varken hade plats för en bur eller önskade spån/hö som flyger runt i lägenheten.

HAHA! Ja det är ett jäkla gissel det där med spånet...

TS: Jag har tidigare haft hund av bruksras, Rottweiler, men köpte i somras en Papillonvalp. Hon är underbar! Jag ville ha en liten hund som jag kan bära i tunnelbanan, som inte tar mycket plats inne, som är förig och intelligent. Att ens dra en parallell mellan liten hund och marsvin är bara en dålig provokation och gör dig ruskigt okunnig i mina ögon.

Varför skulle man skaffa ett marsvin om man vill ha en hund? Svårt att gå promenader med ett marsvin. Eller träna agility, eller spår, eller lydnad. Beror väl helt på varför man skaffar djuret? Oftast vill ju den som skaffar hund göra något särskilt med den, tex någon av ovanstående aktiviteter. Den som inte vill göra något mer med sitt djur än att "sköta om och pyssla" kanske skaffar ett marsvin. Eller en råtta eller en hamster.

Anledningarna till att skaffa en liten hund kan ju vara många. Man kanske bor litet, man kanske är en liten person som känner sig tryggare med att ha en mindre hund, man kanske pendlar mycket osv.

Jag personligen föredrar hundar i liten-mellanstorspannet. Alltså inte dvärg- eller jätteraser. Rent generellt för att i det spannet är hundar friskast. Jätteraserna kostar mer/mån i utfodring, vi bor i lägenhet och det skulle bli för trångt. En dvärghund är ömtåligare och det känns som att man hela tiden måste hålla koll på var man sätter fötterna, skulle heller inte våga släppa ihop med andra hundar med risk för skador. Passar helt enkelt inte mig. Däremot kan jag tänka mig en mindre hund som är robust och tålig.
Det är väl jättebra att det finns raser för alla? Eller vad menar du?

Edit: Jag har ingen hund nu men när jag skaffade min förra så valde jag inte hund efter storlek utan för att jag gillade rasens karaktär. Det kan ju vara så att folk faktiskt gillar chihuahua just för dess karaktär och inte enbart för att de är små.

Senast ändrad:

Jag tycker att frågan är intressant faktiskt! Jag gillar stora hundar (typ schäferstorlek) men det är så otroligt opraktiskt med så stora hundar. Jättehundar förstår jag inte varför någon skulle vilja ha ;). Dvärghundar har aldrig tilltalat mig, och dessutom blir det lite knepigt att tävla bruks med dem. Jag vill dessutom ha en frisk hund som ser ut som en hund, och inte har för mycket skinn, eller är deformerad i ansiktet. Pälsen är också viktig, den måsta tåla en normal svensk vinter och regn. Så valet förr på kelpie, som har alla de egenskaper jag vill ha i en hund, och i ett väldigt praktiskt format :). De är bärbara samtidigt som de är robusta och (nästan) tillräckligt stora att brottas med. När jag saknar "riktiga" hundar så har jag bekanta med rottisar, jag hade aldrig velat köpa en egen men de är väldigt härliga att ta i!

KL

Jag ville helst ha ett marsvin men min lillebror är allergisk mot hö och spån så det gick inte. Så jag fick en liten hund ist. Skitdrygt. Enligt mamma måste jag gå promenader med den, lära den sitt och ligg, leka med den, se till att den lystrar till sitt namn och annat trams :mad: Jag ville ju bara ha något gulligt att klappa på när jag kände för det, inte en massa jobb :(
Jag menar.....hade jag velat ha ett djur som man ska göra en massa saker med hade jag ju köpt en stor hund för det är ju bara dom som duger till något vettigt.

Blev så sjuuukt missnöjd så jag har fixat en bur till "hunden" och en hjul som den kan springa i så jag slipper motionera den. Spånet bytte jag ut mot kattsand så nu har jag nästan ett marsvin :up:

Jag har små hundar för att jag inte vill ha en stor hund. De flesta stora hundar kräver betydligt mer än vad jag vill ge, varpå det blev en mindre hund. Dessutom ville jag ha en hund jag kunde ta med mig överallt utan att det blev jobbigt och som jag kunde få hundvakt till utan att det blev för komplicerat.

Dessutom är det praktiskt med liten hund. De är ju fortfarande hundar så jag kan ju göra allting med dem som jag kan med en större hund, förutom att dra möjligtvis, men jag slipper att den tar upp så mycket plats.

Jag har alltid haft storhundar och gillat att det varit lite mer att ta i. Min nuvarande galgo är nästan 80 cm hög och väger över 30 kg. Han är otymplig. Skulle inte kunna ha honom i bur i bilen eftersom han är så lång, han tar gärna upp hela soffan/sängen och kostar en del att hålla igång. Har åkt mycket tåg när jag hade dalmatiner men kan inte dra med mig galgon på det.
Jag kan inte lämna bort honom till vem som helst eftersom han är stor och stark.

I somras köpte min sambo sig en tax. Han är väldigt behändig, går att ha överallt och lämna bort till i princip vem som helst. Han kostar bara en bråkdel av vad min stora hund gör.
Jag kan göra samma saker med taxen som med min stora hund och jag tycker de kompletterar varandra bra. Hundarna är som Helan och Halvan och har väldigt kul tillsammans.

Kommande hundar kommer att vara av varierande storlek och viktklass. Jag har fastnat för ett par raser och inte hakat upp mig på deras storlek, utan temperament och funktion.
Tycker du att småhundar inte är mer än marsvin kanske du ska ta tillfället i akt att lära känna några stycken ;)

Grabbarna myser

Jag förstår precis vad du menar. Jag har min chihuahua på 3 kilo i en bur, på sommaren sätter jag ut honom på gräset i en utebur.
Maravinet conny däremot älskar att vara med mig i stallet, gå långpromenader, leka med våran andra (9 kilos) hund. Han kan sitt, ligg, vacker tass, you name it!

Nä men ärligt, en liten hund är lika mycket hund som en stor. Bara i mindre format.
Det är en smaksak och handlar även om vad man snvänder hunden till. En liten lurvboll som kräver måttlig motion och älskar att ligga i knät är optimalt för mig. Men inte för någon som vill valla eller jaga eller liknande.

Jag förstår ärligt talat inte vad du vill få ut?!

Din stora hund som är (om jag inte minns fel) både svår och aggressiv. Varför vill du ha en sådan hund?

Jag gillar stora rejäla hundar. Har bara haft stora 60-kg:s hundar, Newfoundlands och nu Leonberger. Har aldrig någonsin gillat små hundar, förutom en liten pudel vi hade när jag var i dagisålder. Nu har dottern en tibetansk spaniel och jo den är väl ok men i hjärtat är jag fortfarande en storhundstjej. Kan inte riktigt säga varför, stor, bastant, utstrålar trygghet, nej jag vet inte. Men jag tycker dom är finare.

Jag gillar större hundar, eller ja mellanstora hundar och uppåt.
Inte för att mindre hundar är "mindre hund" (min mor föder tex upp foxterrier så jag är van vid mindre hundar) utan för att jag inte känner mig bekväm med dem. Jag vet inte om min längd spelar ngn roll i det hela då jag är ganska lång (185cm) och har lite dålig koll på golvnivån. En större hund missas inte lika lätt :p

Vår nuvarande hund är precis lagom. Schäfer på 64cm, 27kg. Hon kan vara hur stor som helst, är superaktiv och med mycket vakt i men samtidigt är hon det smidigaste jag varit med om och får ihoprullad plats på min huvudkudde, sitter lätt i knä på en och myser gärna under täcket. :)

Fördelar med liten hund:
Billig i drift
Smidig att ta med sig
Lättare att lämna bort
Folk blir inte lika rädda om den "stökar"

Fördelar med stor hund:
Man känner sig tryggare när man går ut/hemma (beroende på ras förstås)
Tåligare

Jag har en liten på 8,5 kg lhasa apso/yorkshire terrier mix och en stor schäfer på 43 kg. Själv föredrar jag nog hundar som väger 10-25 kg ungefär. Känns som en bra medelstorlek där de är smidiga men inte ömtåliga och det känns som att många friska raser är i den storleken. Men kan tänka mig både mindre och större, beroende på vad jag ska ha hunden till.

Jämförelsen mellan liten hund och marsvin var ju bara löjlig...

Zalleg: Där har du verkligen tagit fel på min hund. Hon är VARKEN aggressiv eller svår på något sätt..

Och för er som tycker det är "svårare" eller vad man nu kan kalla det (inte lika bekvämt kanske?) med stora hundar. Jag har aldrig tyckt det är speciellt svårt att ta med min hund på tåg, buss (som bl.a även är GRATIS för stora hundar) eller åka i bil utan hundbur. Min hund ligger alltid och sover på tåget, sitter i säte i bussen (ingen har sagt till änsålänge) och i bilen har hon bilsele och sitter fint i sitt eget säte. Så vad skulle det komplicerade vara med det?
Det jag tycker är svårare är småhundar i bl.a tillfälle att åka tåg. Då måste man ju bära hunden för att den inte ska bli trampad. Plus att det är många fler ungar som vill fram och klappa småhundar.

Sen är det också mycket enklare att hitta lekkamrater till småhundar.
Jag har även alltid haft hundvakt till min hund när jag behövt det.

Och du som sa att jag skulle lära känna småhundar. Jag känner en hel del och gillar inte en enda utav dem. Och ändå har de olika personligheter, är utav olika raser osv.
Plus att de flesta småhundar har lättare för skall än stora. Och många småhundsägare fjäskar för mycket med sina hundar, låter dem dra, skälla mot andra hundar, vara allmänt ouppfostrade och tränar nästan aldrig med dem. (Det gäller såklart inte alla). Så med mellanstora/stora (även Whippet inräknat för dig med den haha) verkar det vara mer seriöst. Såklart finns det undantag även där.

Och du som sa att jag skulle lära känna småhundar. Jag känner en hel del och gillar inte en enda utav dem. Och ändå har de olika personligheter, är utav olika raser osv.
Plus att de flesta småhundar har lättare för skall än stora. Och många småhundsägare fjäskar för mycket med sina hundar, låter dem dra, skälla mot andra hundar, vara allmänt ouppfostrade och tränar nästan aldrig med dem. (Det gäller såklart inte alla). Så med mellanstora/stora (även Whippet inräknat för dig med den haha) verkar det vara mer seriöst. Såklart finns det undantag även där.

Det där har väl snarare att göra med småhundarnas ägare än småhundarna själva..? Tråkigt att du omger dig med den typen av hundmänniskor. Det finns ju flera här på forumet som är väldigt aktiva med sina hundar av mindre modell, precis som det finns dom som inte är särskilt aktiva med sina hundar av större modell.

Har lättare att se en liten pinscher göra bra resultat på agilitybanan än en irländsk varghund t ex......

Jo, men samtidigt så är de småhundar jag träffat osociala, supermycket på, hanarna ska oftast hela tiden para sig med min hund (fast de inte ens når upp till ryggen med nosen när de står på två ben) osv. Så det är mycket hundarna också, de exemplen jag gav var ju på deras ägare.
Jag tycker även att större hundar är sötare. Förutom Pomeranian, de är underbara till utseendet haha.

Zalleg: Där har du verkligen tagit fel på min hund. Hon är VARKEN aggressiv eller svår på något sätt..

Och för er som tycker det är "svårare" eller vad man nu kan kalla det (inte lika bekvämt kanske?) med stora hundar. Jag har aldrig tyckt det är speciellt svårt att ta med min hund på tåg, buss (som bl.a även är GRATIS för stora hundar) eller åka i bil utan hundbur. Min hund ligger alltid och sover på tåget, sitter i säte i bussen (ingen har sagt till änsålänge) och i bilen har hon bilsele och sitter fint i sitt eget säte. Så vad skulle det komplicerade vara med det?
Det jag tycker är svårare är småhundar i bl.a tillfälle att åka tåg. Då måste man ju bära hunden för att den inte ska bli trampad. Plus att det är många fler ungar som vill fram och klappa småhundar.

Sen är det också mycket enklare att hitta lekkamrater till småhundar.
Jag har även alltid haft hundvakt till min hund när jag behövt det.

Åh du milde tid.
Jag får bara fler och fler dåliga vibbar från dig för varje inlägg du skriver på Buke. Du verkar hela tiden överträffa dig själv i att vara omogen, osympatisk och oförmögen att förstå någon annan sig själv och ditt eget resonemang - till den grad att jag ändå måste påstå är imponerad.

Liknande trådar

Övr. Hund Rastgården/hundparken jag brukar besöka är i storlek av halvannan fotbollsplan. Men var för ett tag sedan till en större stad i...
Svar
13
· Visningar
917
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar