Stor eller liten hund? Varför?

Hundbloggerskan

Trådstartare
Har tänkt ett tag på en sak och vill gärna ha svar från alla er därute :)
Jag har alltid tyckt att det är totalt onödigt att ha en liten hund. Då kan man ju lika bra ha ett marsvin? Nu menar jag alltså typ Chihuahua så små, inte t.ex Jack Russel. Men det måste ju finnas en anledning till varför man väljer stor eller liten hund!

Så varför valde du den storlek på hund du har nu? Och hade du kunnat tänka dig ha en större/mindre hund än din nuvarande?

Sv: Stor eller liten hund? Varför?

Förstår inte liknelsen mellan hund och marsvin? Även om marsvin är väldigt sociala och trevliga djur så är dom ju inga hundar? Så varför ska man lika gärna kunna skaffa marsvin istället för en liten hund om det nu är en hund man vill ha?

Jag har en D/S gårdshund på 5,5 kg. Hon är ju betydligt större än en Chihuahua men kan ju berätta varför vi valde liten hund. Dels för att vi fastnade för rasen men anledningen att vi tittade på mindre raser var för att det är praktiskt. Det är aldrig några problem för mina föräldrar te.x att vara hundvakt. Vi får plats med en liten men väldigt bra krocksäker bur i skuffen på bilen men har ändå plats över till annat. Ja jag tycker helt enkelt att det är väldigt smidigt med en liten hund även om det såklart finns nackdelar. Men framförallt, jag tycker om mindre hundar helt enkelt.

Jag skulle kunna tänka mig ha en lite större hund men jag skulle nog inte vilja ha en mindre.

Senast ändrad:

Jag ville ha en hund av mellanstorlek. Haft både 27 cm dvärgpinscher och 76 cm greyhound, men kände att jag ville ha någonting mitt emellan det. ;)
Så valet föll på staffe. Liten hund i mankhöjd, tar inte stor plats i bilen osv. Men kompakt, tålig och går att jobba med.

Jag har alltid tyckt att det är onödigt att människor vill köpa en större hund än ett marsvin, varför liksom? Man kan ju lika gärna köpa en säl eller något? ;)

Senast ändrad:

Jag har alltid tyckt det verkar onödigt med en stor hund, då kan man ju lika gärna ha en gris.

Nej, skämt åsido så är det ju ganska mycket mer än bara storleken på hunden som avgör hur den är? En hund och ett marsvin är ju liksom inte samma djur, eller ens liknande djur. Jag tror det är få som tycker att det gör detsamma om de får med sig en hund eller ett marsvin hem från uppfödaren. (Precis som jag kan tänka mig att du - som jag antar har stor hund - förväntade dig att få just en hund och inte lika gärna kunnat ta en gris, eller shetlandsponny, eller annat djur i liknande storlek?) Så jag kan tänka mig att anledningarna är många, lika många som anledningarna till varför man vill ha en stor hund.

Jag tycker att det verkar SJUKT opraktiskt att ha en stor hund och det skulle aldrig falla mig in att köpa en. Då kan man ju lika gärna ha en häst, och livet som hästägare har jag lagt bakom mig.

Mina två hundar väger 10 kilo totalt.

Jag har en stor och en liten, 25 kg och 3 kg:)

Aldrig att jag skaffar en stor igen ,kommer ha 2 små framöver.

Jag kan göra precis lika mycket med den lilla , som med den stora.
Vi går långpromenader, joggar, hon är med ut och rider ibland.
Träna går precis lika bra med liten som stor, de har samma vilja att sammarbeta och träna ihop med mig.

Men den lilla är mer praktisk i alla situationer, hon går att ta under armen, hon tar ingen plats, hon välter inte ner saker från borden med svansen.
Folk är inte rädda för små hundar, de är så mycket mer accepterade.
Vilket jag tycker är skönt när man bor i stan.

Blir det något gruff med en annan hund , är det bara lyfta undan henne osv osv:O

Vi har en stor och en liten och den stora vi har ni kommer bli den sista stora (om nu inte sambon extremt gärna vill ha en schäfer igen).. För min del är det småhund som gäller (under 5 kg).. De är smidigare på alla sätt, de flesta har redan nämnt av ovanstående skribenter.

Jag har en småhund nu och kommer i början på december få hem en likadan till, då jag har blivit helt överförtjust i dessa små ulltottar..:love: Har alltid haft stor hund innan.. Men det finns i princip ingenting som jag inte kan göra med min lilla som jag kan gör med den stora.

Mvh Domino_s

Har en på 15kg och en på 30 kg. Tycker egentligen att 15 kg är mer lagom, det går att lyfta, ha i knäet eller liknande om behov finns även om det såklart inte är lika lätthanterat som en ännu mindre hund. Men jag föredrar ändå större hundar än så, det är liksom mer hund att hantera.

Förstår inte riktigt vad den nedvärderande jämförelsen mellan småhundar och marsvin går ut på men för att svara seriöst på resten av frågan:

Är uppväxt med stora hundar och mina första två hundar var stora hundar av bruksras. Trodde jag var en storhundsmänniska...för det har bara alltid varit så. Men när jag insåg att jag inte ville ha krävande bruksraser mer så började jag titta efter en ras som passade mina behov och det jag ville erbjuda. Som inte krävde mer eller mindre. Mellan/Dvärgschnauzern var perfekt rasmässigt för mina behov. Efter att ha umgåtts mycket med dvärgar insåg jag att de var klockrent min ras. Det är så otroligt smidigt med en mindre hund, särskilt när man som jag har barn som vill hjälpa till med promenader mm.
10 kg hund är perfekt för oss! Men huvudsaken är ju att jag och den ras jag har matchar varandras behov. Kan bli väldigt fel om man köper hund bara pga storleken eller utseende.

Var väldigt fram och tillbaks men köpte i slutändan en liten, han väger 4,4 kg och är ca 34 cm hög. Vi åker en hel del buss, och har inte kombibil även om sambon har både bil och körkort så då är det väldigt praktiskt att ha en liten = åker gratis på bussen eftersom han sitter i mitt knä och inte behöver en "egen" plats
ryms fint i sängen och soffan, och helst innanför tröjan om han får välja.

i vintras så gav han min bonusfarsa en snäpp på näsan efter att han kommit med kommentaren "Är väl ingen idé att fråga om dom vill med på en morgonpromenad, den där lilla orkar ju inte" var 45-60 min med mestadels springande lös på isen, men jodå vi följde med, han hängde utan problem med dom större hundarna och hade energi kvar då vi kom tillbaka!

Nackdelar som jag känner är lite då man tränar, har alltid haft större hundar (mellanstora) och då har man ju bara gett en godis i farten eller en liten klapp utan att behöva böja sig ner särskilt mycket, fast börjar vänja mig!

Annars så är de väl bara de där med att hitta en lämplig lekkompis till han, just nu träffar han mest stövare och engelsk springer spaniel och går ju bra eftersom dom är äldre stabila hundar.

Jag har två Dvärg Schnauzrar och en Riesen Schnauzer.

Min första dvärg köpte jag för att han var söt :o :p
Mina dvärgar ligger runt 10 kg och jag tycker att det är en bra storlek, enkla och smidiga att ta med sig, tar liten plats osv men är ändå tåliga.
Jag skulle inte vilja ha en mindre hund än så hur söta de än må vara.

Min Riesen är liten i storlek men jag gillar även större hundar, jag vet inte riktigt varför men jag tycker om lite större och tåliga djur.
Jag fascineras av dem helt enkelt.
Sen tycker jag om att känna mig trygg när jag är ute på kvällspromenader i mörkret och det är jag bara med en stor hund.

Jag har en dvärgschnauzer (8 kg) och en aussie (20 kg ca). Aussien är köpt för sina arbetsegenskaper men i allt annat är det så sjukt mycket smidigare med liten hund.

Går att åka rulltrappa med, tar inte upp för stor plats varken i soffa, bil eller tåg.

Jag har alltid gillat stora hundar, det har liksom varit "nästan häst", men inomhusmöjlighet. :) Men då har jag ändå inte haft sååå stora hundar. (rottweiler och schäfer).

Men för ganska precis nio år sedan skaffade vi en dvärgschnauzer, men jag tycker att han är för kort i rocken. En härlig "riktig" hund, tålig och robust, men så liten...

Nu har vi även en schnauzer och den storleken är HEEELT perfekt. Inte så stor och otymplig som att ha en rottis eller schäfer, men stor nog att vara lite av en vakthund som man kan känna sig lite tryggare med ute sent på kvällen.

50 cm-hund är mao den ulitimata storleken! :D

(men i hemlighet drömmer jag om en borzoi eller dobermann)

Alltså, hundar på 20-30 kg får väl ändå anses som mellanstora eller? :P

Vi har wachtel, en ras som i regel ligger på 20-25 kg, och runt 50 cm i mkh. Jag tycker det är en lagom storlek.
Stora hundar för mig är hundar uppemot 70 cm i mankhöjd eller runt 50-60 kg.
Skulle inte vilja ha större än vad jag har, möjligtvis en jämte i så fall, men jag skulle inte ha några problem med att ha mindre raser.

Jag gillar stora hundar, och tycker det ska vara "rejält" med det mesta i mitt liv. Personligen skulle jag aldrig skaffa en alltför liten hund, men gick ner ca hälften i vikt och storlek från dåvarande till nuvarande hund.

Den hund jag har, av mellanstorlek ca 17 kilo är precis lagom till det mesta. Hon tar inte så mycket plats, hon funkar att ha i bur i bilen ( ej kombi), samt får plats i sängen utan att trängas:p Ibland tittar jag dock "ner" på henne och tänker: Vad liten du är:o:p

Trots allt, kan jag ibland sakna storleken på min schäferkorsning som var mer i jämnhöjd med handen på promenader för en klapp eller godis ( nu får man böja sig). Jo, jag gillar stora hundar, men tycker det är mer praktiskt i övrigt med den storleken som jag har nu.

Jag valde en hund modell stor då jag vill ha draghjälp i springspåret bla. Jag ser fler möjligheter att involvera fysiskt arbete i min vardag för en större hund. Hade jag enbart velat ha en sällskapshund hade jag valt en liten. Det är väldigt mycket mer praktiskt många gånger, och billigt. Ingen stor kombi, liten 1a funkar utmärkt, äter inte 1 kg mat om dagen osv osv.

Liknande trådar

Övr. Hund Rastgården/hundparken jag brukar besöka är i storlek av halvannan fotbollsplan. Men var för ett tag sedan till en större stad i...
Svar
13
· Visningar
917
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar