Stop på skenade ponny ( lång )

Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

Hur länge har du haft din ponny? Det låter som att han testar dig, och det ordentligt.
Min nuvarande häst har jag haft sedan augusti i år. Han är stark, och han vet om det. Favorittricket: vända hemåt i full fart. Jag fick (genom kontakt med en här på Buke) nyligen ut en tränare som jobbar med problemlösning, och fick tips och prova på övningar som (rätt utförda) hjälper mig att bryta kraften framåt.
Jag skulle råda dig att ta hjälp av en problemlösare. Situationen blir farlig när vi inte har kontroll över de stora djur vi handhar.

Jag instämmer med föregående talare - det låter som att det kan vara dags för ett skarpare bett (åtminstone tillfälligt, tills du fått ordning på lydnaden ute). Speciellt som ponnyn sticker iväg rätt långa sträckor utan att du har kontroll, rätt mycket kan hända på 1km. Det är inte bara farligt för dig och ditt sällskap, utan ni riskerar också att hamna i och/eller orsaka olyckor där andra är inblandade. Jag skulle, i ditt läge, nog välja ett Kimblewickbett (jaktkandar), som också nämnts av tidigare talare.
Jag själv övervägde att betsla upp, men gjorde det inte. Istället rider jag, sedan jag hade tränare ute för hjälp, med en rem mellan bettringarna, under hästens haka. Även kallad curb strap. Remmen hindrar bettet från att dras genom munnen på hästen. Jag rider på ett tredelat tränsbett, vilket hästen trivs bra på.

Du beskriver en händelse där hästarna tvekade till att gå fram, varpå ni började "bråka" med dem - och de stack iväg. Är hästarna tveksamma/rädda/skeptiska till något ute, är min erfarenhet att det bara triggar "explosioner" att gå på dem. Låt dem stå stilla (inte sticka, inte backa) och titta på vad det nu är, vänta en liten stund, och försök sedan att driva på.

Om inte Fioranos tips om tygeltag funkar, så kan jag tipsa om en övning jag fått lära mig (ovan nämnda tränare). En variant på one rein stop: ta tag i ena tygeln, och lås handen bakom låret (tygeln ska vara kort och spänd. Flexa inte med handen!) så att hästens huvud/hals böjs mot din stigbygel. Var noggrann med att ha din vikt inåt (åt vänster om du tar vänster tygel) - trampa till i stigbygeln om du behöver. Håll så, och gör ingenting annat. Hästen kommer troligen att snurra runt. Håll kvar hand och vikt tills hästen stannar och ger efter i huvud/hals.
Ska du göra detta med tränsbett, så använd en curbstrap (se ovan). Dras bettet och bettringen genom hästens mun, kan det bli sår. Denna övning kan du träna på ridbanan först; ha långa tyglar, gör ingenting förutom att driva så att hästen travar. Gör sedan som ovan. När hästen ger efter i halsen, släpp efter helt och direkt.

Lydnad kan ta lång tid, speciellt då hästen lärt sig hur den ska göra för att "vinna". Det får ta tid, det är djur vi arbetar med. Som sagt - jag råder att ta hjälp av en tränare. Går det fel, kan de flesta typer av övningar ge motsatt effekt och därmed befästa beteendet ytterligare.
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

Han är inte alls såhär på volten

Han får inge kraftfoder endast hösilage och musli

(Lägger till lite till mitt förra inlägg)

Min tränare (dressyr/hopp) blev väldigt förvånad när jag berättade hur min häst är/kan vara ute. Han uppför sig väl på lektionerna i ridhuset - hon tycker att jag har bra koll på honom och att vi blir mer och mer samspelta.
Ute på ridbanan är han "normal" om vädret är bra, men vid blåst/mörker/regn har han en de hyss för sig - han gillar inte sådant och ser spöken lite härochvar. Det jobbar vi med. Min teori är att ute finns det dels en hel del distraktioner, som både kan ta hästens fokus och vara "ursäkter" till att t.ex. dra iväg. Dessutom har din ponny antagligen lärt sig vid det här laget, att på ridbanan kommer han ingen vart om han sticker iväg - det blir bara springa runt runt - inte alls lika kul ;)

Müsli är kraftfoder. (Säger inte att du ska ändra i foderstaten, tror som sagt att ponnyn testar dig, men just for information.)
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

tack, tack alla för svar :D Han ska nog ge sig förhoppnings viss..:angel:....

;);) :D Tack åter igen :D
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

Oj vad jag känner igen mig :) Ponnyn jag hade var exakt likadan (men hon gick inte få stopp på inne på ridbanan heller)

Jag provade pelham, pessoa, graman... Huuu. Men det som fungerade var när jag red ut med en kompis som hade en lugn, trygg fjording. Den fick gå före och blockera så att min ponny inte kom förbi ;)

Ett annat knep jag hade var att alltid aktivera henne. Halvhalter, halter, ryggningar, sidvärtsrörelser. Så att hon hela tiden skulle ha något annat än "shit-här-kommer-en-bra-raksträcka" att tänka på.

Blev hon för jobbig (och jag kände att hon var på väg att explodera och dra järnet) så klev jag av och gick med henne.

Kämpa på!
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

Mmm...

Mycket om bett här. Undrar, hur stod du i stigbyglarna när hästen stack ? Höll du om med benen? Hur långa stigläder hade du? Kommer du upp ur sadeln och bak med baken när det börjar gå fort och du vill dämpa farten?

En ponnytjej drog om mig och fullblodet (en galoppör) jag red vid en uteritt. Hon drog allt vad hon orkade i tyglarna men det gick bara fortare. Men hon hade en perfekt, framåtlutande fältsits och kramade om ponnyn med benen allt vad hon kunde. Med andra ord så talade hon verkligen verkligen om för ponnyn att nu skall vi gå fort. Inga armar i världen skulle ha stoppat den ponnyn. Han fick allt det stöd han behövde för att springa fort i tyglarna och bettet...

Hon ville inte galoppera mer den dagen efter det. Jag visade henne sen i paddocken lite om hur man håller emot. Vikten av att komma upp ur sadeln och bak med baken, rida med halsrem och galoppfattning på tyglarna vid uteritten. Och inte minst undvika att klämma åt med benen, tänka på att luta sig bakåt och trycka fram fötterna. Hon blev mycket tryggare på uteritterna efter det och kan rida den ponnyn med det snällaste bettet som finns...
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

Jag tycker du ska ha kontroll på din häst innan du rider ut. Det kan sluta i katastrof. Jag skulle träna under säkrare former och när du tycker du har bättre kontroll prova att rida ut på säkert område med en trygg häst som sällskap. Ett skarpare bett kan ju vara en dellösning, men så länge du inte har kontroll så anser iallafall jag att det blir en falsk säkerhet med skarpare bett.
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

Som sagt var så är ett skarpare bett i det här fallet inte elakt utan nödvändigt!
Din ponny verkar ha kommit in i ett upprepande beteende som absolut måste stoppas! det är farligt både för dig och din ponny!
Testa skarpare bett och var inte rädd för att säga till på skarpen. Du måste visa hästen att det han gör är fel!
Hoppas det fungerar med ett nytt bett, då kommer det bli många trevliga ridturer med din kompis :)
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

Jag tycker du ska ha kontroll på din häst innan du rider ut. Det kan sluta i katastrof. Jag skulle träna under säkrare former och när du tycker du har bättre kontroll prova att rida ut på säkert område med en trygg häst som sällskap. Ett skarpare bett kan ju vara en dellösning, men så länge du inte har kontroll så anser iallafall jag att det blir en falsk säkerhet med skarpare bett.

Eller så kan du läsa första inlägget en gång till så inser du att detta beteende inte finns på ridbanan. Är ju jättevanligt att smarta ponnier kommer på att de kan leva loppan med ungarna när de rider ut, men på banan går de som små ljus. Då får man tar till fulknep som skarpare bett för att få hejd på monstret. Är ju inte falsk säkerhet så länge man får stopp på ponnyn.
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

Det är ju upp till var och en om man vill använda sig av "fulknep". Jag tycker det är bättre att lära sig ta kontroll över sin häst, men det är min egen åsikt. Det blir ju ingen genväg förstås, utan det kan krävas tålamod, envishet och kunskap från ryttarens sida. Jag tror man vinner på det i längden. Men var och en gör och tycker som den vill. Om man ställer en fråga på ett forum kan man få många olika svar och så får man ta till sig dem man tycker passar.
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

En nyfiken fråga. Om ponnyn uppför sig fint på banan men är stökig utomhus. Hur ska man då öva utomhus-ridningen annat än just utomhus? I mina ögon är då ett skarpare bett ett sätt att öva, med möjlighet att få stopp på ponnyn om den sticker.
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

Du har ju inte svarat på frågan?
Ponnyn sköter sig bra på banan, inga problem. Det är ute i skogen den blir så här. Om hästen är jättelugn och svarar bra på alla hjälper på banan, så kommer ju det INTE hjälpa nått ALLS på problemen som finns ute i skogen.
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

Precis som MissFideli skriver så har du ju inte svarat på frågan. Det du skriver är inte ens i närheten av att vara ett svar.
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

Hej!
Jag hade samma problem för en herrans massa år sedan när jag fick min första ponny. Han var mycket piggare och allertare än dom ridskolehästar jag hade ridit ut innan. Han ville springa fort ute och jag hade stora problem att hålla honom, ganska obehagligt var det. Hela första halvåret red jag ut med en äldre tjej som såg till att situationerna när han blev mest peppad att springa fort inte uppstod. Jag hade ett pelham med delta på honom när vi red ut tills jag själv förstod hur jag skulle göra för att han inte skulle bli så het och inte sätta oss i dom situationerna där jag tappade kontrollen. Mest hjälpte mig nog den äldre tjejen som lärde mig hur jag skulle göra för att inte trigga honom och kunna läsa av honom innan det bar iväg. Men ett skarpare bett var nog nödvändiga för oss till en början. Han var 18 år när vi köppte honom och var en sån ponny som kunde allt och egentligen inga problem att rida men för mig som inte var van så pigga ponnysar blev det jättesvårt speciellt i skogen.
Lycka till med din ponny.
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

Nu tycker jag inte att det är fel att du byter till ett skarpare bett, MEN med tanke på att problemet har börjat hos dig är det också jätteviktigt att du verkligen var på hur du rider och på vilket sätt du påverkar hästen.
Även om du fixar ett skarpare bett och får bättre kontroll på hästen, så har du ju ändå gjort något som gör att hästen väljer att inte stanna och om du inte får reda på VAD så kommer du bara göra illa ponnyn i munnen.
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

Jag säger som Fiorano det vita bettet med en delta som går mellan den stora ringen och den lilla ringen längst ned. Tyglarna sätter man sen i deltan och inte i någon av ringarna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Först så vill jag säga förlåt om det här är snurrigt och så. Men jag kan typ inte tänka normalt och tappar bort mig hela tiden och det...
Svar
18
· Visningar
1 392
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 069
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp