Stop på skenade ponny ( lång )

H

Hoppsijen

Jag undrar hur jag får stop på min skenade ponny? Senast igår drog han iväg med mig 1 km :( Enligt föra ägarna så skulle han vara koll lugn i all hantering så som på banan och ute ( skog vägg, ja allt! ) Han är så gott som omöjlig att få stopp på han tar bara tag i tygen och springer :( Jag travade ju liksom inte ens när det hela satte igång :( jag och min komipis och hennes ponny som också är omöjlig att få stop på. Vi kom fram i slutat av en liten grus väg och båda hästarna hoppade till för någonting ( det var mörkt och inte första gången dom hoppade till för dagen :( ) så började dom håla på och venna (tveka) då gjorde vi en volt och drev på men då började båda ponnysarna att stutsa ( bocka resa sig etc.. ) och sen var det bara att försöka få stopp på dom.. :( ( något läskigt är att stallet ligger vid en stor väg och järn väg :( ) Båda hästarna skenade på asfalt och mott stora vägen han svänga

KOmmer mer i en kommentar lång tråd...
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

här kommer rästen av tråden...

av på en mindre grus vägg mot stallet 200 m innan vi kom fram till stora vägen :( Nästa hinder järnvägen Jag och min galna ponny låg först. Det gick inte långsamt.. hade jag ramlat av hade jag nog inte setat här..:( Jag kände hur vinden liksom knuffade back mig.. jag fick stopp på han 500 m innan tåg spåret genom att ta-tag-i-ena-tygen-och-dra! Då stannade min kompis ponny också. Men nu såhär efter tänker jag på han kunde ha gåt omkull :eek:

Så nu undrar jag om det finns något smartare sätt att få stopp på han ?

Han är lika dan när det är ljust..? så han är liksom inte mörk räd :confused:
Han är inte alls såhär på volten :confused: Rider utt minst två gånger i veckan är det för lite? Han är 21 han borde inte hola på såhär :,( Jag rider med vanligt två delat träns bett och dressyr sadel?? Ibland med martingall ( dock inte igår skulle bara skrita ut ? ) Han får inge kraftfoder endast hösilage och musli ?

SNÄLLA HJÄLP!" :(
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

Eftersom sånna här situationer verkligen blir farliga så tycker jag att du ska sätta på ett skapare bett. Jag är inte för att betsla upp annars, men för din säkerhet och eftersom det är en gammal ponny som varit med ett tag så tror jag att det är den bästa lösningen. Prova ett jaktkandar eller ett pelham med delta som du bara har när du rider ut.

Om ponnyn sticker så se till att korta tyglarna ordentligt, den ena handen lägger du sen mot mankammen (och ta tag lite i manen för att bli stark och stabil) den andra handen drar du över på fel sida mankammen. På så vis blir du riktigt stark och kan få tag i den.

...och ja, alla som läser detta och tycker jag är grym som förespråkar skarpa bett och hur man ska dra i munnen på mest effektiva sätt, jag tycker att detta är rätt i denna situation som är farlig! Om ponnyn inte rids ut lär den bara bli värre, så att sitta och dutta "kontroll" och "ledarskapsövningar" i en miljö där ponnyn är snäll (på ridbanan) ger inte ett jota. Ibland får man helt enkelt sätta hårt mot hårt.
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

Jag håller också med, speciellt som du säger, det är en äldre ponny som har kommit på hur den tar över.

Sen kanske det inte är det bästa sällskapet med en annan ung ( ? ) tjej och en ponny som är likadan, men finns kanske inget annat sällskap att välja på?
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

Andra tjejen är 13/14 och jag 12/13 hennes ponny är 15 år.. Jo nog finns det annat sällskap dock inte min ålder eller samma tid/dag ( jag rider efter skolan de andra på kvällarna "sent" då jag gör läxor ätter eller ja etc.. duschar :P Ska prova ett skarpare bett ;D vad skulle man göra uttan buke ? :D :love:

Min kompis ska dock träna ledar övningar etc.. på banan så nu blir det väl att rida ut på helger med vuxna...:grin: Fast sådant är ju också nytigt :D ( posetiva tankar posetiva tan.. )
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

Vilket av dessa tre bett är skarpast uppifrån-och-ner-list ;) ????

pelham

Pessoabett

jaktkandar

Skulle någon kunna gör en lista åt mig :D skarpast först "snällast" sist :D

ska man ha delat isf två tre elr stång ??
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

Prova med ett gummipelham.

Men inte de med svart gummi. Är oftast en alldeles för tjock mundel för en ponny.

TS: spelar inte så stor roll om du väljer ett jaktkandar eller ett pelham. Rekomenderar dock inte pessoa alls.
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

ska gummipelhamen vara rak elr delad ( två tre delat ) :confused:

Tack alla för svar :D Jag kan vara lite små trög men vill liksom inte slänga på han en massa "skit" ;D

Vad ger gummipelhamet för effekt :confused::confused: ? :D

:bump::banana::banana::bump:
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

Skippa pessoat, det gör ingen nytta och har ingen hävstångseffekt vilket de andra betten du listat har.

Pelham skulle jag säga är skarpare än jaktkandar i och med skänklarna. Tycker dock att pelham är ett bättre alternativ, om man har två tyglar istället för delta, för då kan man rida med det som ett vanligt rakt bett och bara ta till hävstången när det behövs, dvs när hästen sticker. Men då gäller det att man kan rida med dubbla tyglar, så öva det på inhägnat område först.

Stångbett bör alltid vara raka.

Lär in "one rein stop" på hästen, dvs att den enbart böjer halsen och inte hela kroppen när man tar ett kraftigt ledande tygeltag. Detta gör att du får kontroll om hästen sticker men riskerar inte att ni går omkull.

Annars är ett tips att låta någon riktigt duktig ryttare rida ut på ponnyn några gånger, någon som inte blir osäker och som vet hur man handskas med hästar som sticker. Att betsla upp är ingen direkt trevlig eller långsiktig lösning, hellre då låta någon mer erfaren ryttare ta tag i problemet så ni kan få njuta av trevliga, konfliktfria ridturer i framtiden.
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

Ponnyn är 21 år gammal så jag tror inte att det kommer att hjälpa att sätta upp en annan ryttare. Tidigare ryttaren hade ju inte samma problem. Annars håller jag med om principen.men inte idetta fallet. Eftersom det dessutom är en ung ryttare rekomenderar jag delta på pelhamet ist för två tyglar. Det brukar vara nog att hålla reda på sig själv när man ska få stopp på ponnyn-att då behöva tänka på vilken tygel man ska dra i är lite överkurs.

TS: Ett rakt pelham med delta hade jag satsat på:). Sen är det nog rätt bra att du rider ut med de vuxna om helgerna;).
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

Jag tror absolut det är mycket nyttigt för dig att rida ut med just mer erfarna (i detta fall då äldre?) personer.

Två unga flickor på två busiga ponnier är inte någon speciellt bra kombination.

I övrigt håller jag med ovanstående. Sen måste man ju bara komma med det klassiska (och kanske tjatiga och tråkiga) rid mer dressyr!
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

Och ska du rida på kandar, jakt eller inte jakt, så öva först i ett dresyrpass. Både för att det ska göra nytta och för att både du och hästen ska förstå vad det innebär. Annars kan du råka ut för att hästen bara flyr för nåt som den är rädd för och gör ont och inte vet hur man blir av med, om den inte gör sig av med dig i stället.

Dresyrpass med tränare där ni testar och lär in hur ni ska använd bettet!

Ptr
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

hej hej på er :) och tack för alla svar :love:

Så ni menar ett sådant ..

211805-rubber-mouth-pelham1_134054137_164517674.jpg


Eller sådant...

Globus_571400.jpg


VILKET?? :P

Vilken ring ska man sätta tyglarna i? ( det är väl olika beroende på vilken ifekt man ska ha men vilken ring tycker ni jag ska sätta tyglarna i? )

:love::love: TACK ALLA FÖR SVAR :love::love:
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

det är en (för hästen) smaksak vilket rakt pelham man använder av de ovan. dvs det spelar nästintill ingen roll vilket av dem du väljer.

tyglarna ska du fästa i ett delta som sitter i båda ringarna, annars så får du rida på 2 tyglar som är svårare. ett pelham på ponny ska ha: delta tygel, kedja och skumrem. har du dock ett jaktkandar så behöver du inget delta eller skumrem endast kedja under hakan som reglerar hur skarpt bettet är= enklare att ställa in och rida på. på ett jaktkandar kan du ha 3 olika tygel fästen, nedre hålet är då skarpast.http://www.google.se/search?hl=sv&biw=1366&bih=677&q=jaktkandar&gs_sm=e&gs_upl=3484l5229l0l5441l10l7l0l0l0l0l436l1287l0.4.1.0.1l6l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=x9vpTvOFK6iB4ASXj537CA
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

dära :D Men vart kan man köpa med vitt gummi hittar bara med svart gummi ( som skulle vara för tjock för ponny ( ? ) )


econPelhamRndings_234.jpg
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

Ta det som är ljust:). Är inte gummi utan mer plastigt. Är en lite smalare mundel som brukar passa ponniers lite mindre munnar. Var ett bra tips också att du provar att rida med det på ridbanan en gång innan du rider ut så att du får inte känslan lite för det:).

Lycka till med ditt lilla monster;).
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

Den ljusa stångdelen kallas oftast för Apple Mouth och finns att köpa lite överallt. Bl.a på Hööks
 
Sv: Stop på skenade ponny ( lång )

ska gummipelhamen vara rak elr delad ( två tre delat ) :confused:

Tack alla för svar :D Jag kan vara lite små trög men vill liksom inte slänga på han en massa "skit" ;D

Vad ger gummipelhamet för effekt :confused::confused: ? :D

:bump::banana::banana::bump:

Det ska vara ett rakt. Jag använder alltid ett rakt gummipelham när jag rider ut på min ena häst eftersom den har vissa..hmm..flykt-tendenser om vi skulle stöta på nått obehagligt. Kan kontrollera den på ett helt annat sätt med det bettet. Använder den med delta.

När jag rider dressyr på banan använder jag däremot alltid vanligt träns eller kandar.

Tycker som andra har skrivit att du ska rida ut med några vuxna som har säkra hästar.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Först så vill jag säga förlåt om det här är snurrigt och så. Men jag kan typ inte tänka normalt och tappar bort mig hela tiden och det...
Svar
18
· Visningar
1 392
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 069
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp