ston som kommer hem från stuterier

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Adenick
  • Startdatum Startdatum
A

Adenick

någon mer än jag som skickat märrar på betäckning under sommaren?
Jag skickade iväg 2 st till ett stort stuteri i sverige.
De var borta ca 2-3 månader och när jag hämtade dem så stod de i
en dammig gammal rasthage (3st ston) med lite hö slängt på backen.
De var magra, fulla med småsår och löddriga i munnen.
Håglösa i blicken (reagerar annars positivt på min röst!)
när jag ropade på dem då vi skulle lasta dem då var de som matta och tomma. Liksom bara gick in i transporten för att vi tvingade dem.
Främst har jag undrat vad det där Skummet i munnen beror på?
Skummet försvann efter ca 3 veckors sommarbete hemma på gården.
De åt som de aldrig sett mat förut....
det var mycket småsaker som jag märkte mer och mer efterhand.
Den tredje hästen som stod i sällskap med mina hade samma "symtom"
och var nästan i värre skick psykiskt.
Mina två ston känner varann mycket väl då det är mor och dotter.
Mor har varit borta på betäckning ungefär vartannat år på andra stuterier och
det är första gången som iaf hon var i det här skicket!
Hon har alltid varit rund och fet. men inte den här gången.
Hon är nu dräktig men hennes dotter, mitt andra sto, tog sig inte trots upprepade försök. Hon har släppt efter ca 2 veckor vid första kontrollen.
någon annan med liknande erfarenhet?????:cry::cry::cry::confused::confused:

Sv: ston som kommer hem från stuterier

Åkte du inte och hälsade på dem?

Har haft mitt sto iväg flera gånger, en månad åt gången för att hon är svårlastad, och varje gång hälsat på henne minst en gång. Och så har jag tagit referenser innan jag skickat iväg henne.

Jag tycker inte man ska behöva hälsa på sina hästar när de står på stuteri.
Däremot är jag förundrad över att stuterier som inte fodrar hästarna ändå får nya kunder år efter år.
Och ännu konstigare är att folk ofta återkommer till såna stuterier, trots att hästarna både magrar av och inte blir dräktiga.

Jag har främst hälsat på henne för att jag saknat henne, men också passat på att kolla läget för säkerhets skull när jag haft vägarna förbi.
Åkte på en blåsning första gången hon var borta och vill inte hamna i den sitsen igen. Den stationen är inte kvar i branschen.

Att man saknar hästen är givetvis en anledning till påhälsning.
Däremot önskar man att alla stationer såg till att hästarna mår bra, utan att ägarna behöver tjata om att stona ska få mat.

( Sen kan ju nåt sto magra ur pga miljöombyte/stress, men att de minskar i vikt pga dåligt med foder är ju under alla kritik.)

har varit med om att ett sto som är svår o hålla i hull åkte på station, där fick hennes föl diarre, o då tog de bort hennes kraftfoder!! hon magrade ur som bara den. Detta gjordes redan första dagen då fölet hade diarre, utan att rådfråga ägaren. Stoet tog sig inte, o de tog henne 8 månader att få tillbaka tillräckligt hull för att inte anses vara tunn. Året efter provades en ny station, bakterieprov gjordes, visade sig att hon hade fått bakterier på förra stället dessutom.. Detta är ett välkänt ställe med bra, kända hingstar...

Det här stuteriet är MYCKET stort inom en viss hästgren!
inga namn nämnda alls.
Stuteriansvarig är känd både av mig och andra i min bekanskapskrets bl.a det 3:e stoets ägare är
en god bekant till mig.
Min bekanta var mycket fundersam över detta och vi båda förstås mycket oroade.
Vi har båda sagt att vi INTE kommer att skicka våra märrar dit mer och vi sprider ju inte goda vitsord direkt. Trots att vi inte gjorde något åt saken så tycker vi båda att det är pest att behöva lämna bort hästarna feta och fina och sedan hämta dem magra och knappt dräktiga....?
jag blev så arg och ledsen att man kan behandla djur såhär när man har ett så stort stuteri med många anställda. Jag blev så misstänksam också på alla småsår på båda hästarna.
Det var liksom inga sår som andra hästar kan orsaka då såren var nästan uppe på rumpan, ryggen,
halsen, bogen och hasorna!
Samt hade min ena en knöl på hasen som det såg ut att vara ett hål rakt in i såret som hon fastnat med benet, fått något spetsat rakt in i såret som sedan har självläkt.
Hon har vita strumpor så det syns bra på benet.
Hmm, nej tacka tusan för sånt här. Aldrig mera dit igen!

Så himla tråkigt för dig och dina hästar.
Har också lämnat hästar på seminstation men där har de haft fri tillgång till hö.
Det är iaf bra för oss andra att du skriver om det så vi kan tänka på att se till hästarna. Man tar ju för givet att hästarna matas och har det allmänt bra, det är ju proffs för tusan som tar hand om dem.

/Gg

Jag har bara lämnat mitt sto länge en endaste gång. Hon kom hem och var rund och fin och dräktig.
Jag var inte och hälsade på eftersom hon var 25 mil bort.

Det andra stoet var på station bara några dagar.

När man lämnar av märra så borde man ju se hur rasthagar osv ser ut. Och bor man tillräckligt nära så tycker jag inte att det är konstigt om man hälsar på om hästen är bort så länge som 2-3 månader.

Självklart är ändå att hästen skall få en god omvårdnad

Jag blev så misstänksam också på alla småsår på båda hästarna.
Det var liksom inga sår som andra hästar kan orsaka då såren var nästan uppe på rumpan, ryggen,
halsen, bogen och hasorna!

Så du menar att personalen på stuteriet orsakat såren på hästarna? Sår på ryggen kan ju mycket väl vara bitmärken från hagkompisen!

Det enda jag reagerade på när jag hämtade min märr var att hon var så fruktansvärt smutsig. Hon hade fått stå på box eftersom hon är svårfångad, men skulle få gå ut på dagen. Iaf, smutsig var hon, hon stank gödsel och fick duschas direkt när hon kom hem, annars väldigt renlig häst så det hela var konstigt...

var det naturlig beteckning? de såren kan ha orsakats av en hårdhänt ovarsam hingst

Jag har aldrig varit med om att ett sto kommit från seminstationen/stuteriet på det sättet som du beskriver, men jag har hört massor med historier från andra.

Jag håller med CK, varför får dessa ställen kunder som kommer år efter år? Varför accepteras detta?

Jag hälsade inte på hästarna för vi hade regelbunden kontakt me stuteriet.
Hagarna är mkt stora och fina och det är mycket häst på stora ytor.
Märrarna skulle insemineras och den äldsta märren tog sig nästan direkt, dom fick seminera ihen sen tog hon sig men den yngre märren (dottern till den äldre) hon släppte alltid efter ca 2 veckor-månad.
Hon tog sig inte alls och fick åka hem tom.
Såren på hästarna har inte gjorts av andra hästar det vet jag för så ser inte sådana sår ut!
De hade som vita kritstreck på de ställen jag beskrev ovan. Raka fina streck utan några gamla hudflagor.
sen såg jag att stallarna var mörka, lågt till tak, och trånga. Det var mkt smutsigt på stallgången också.
jag blir bara så fundersam och misstänksam mot andra stuterier. vågar man lita på dem mer???????

usch fy!!! Jag hade blivit vansinnig om de hade varit min häst! Att hästar får sår, javisst, de kan ingen göra åt. MEN man ringer ägaren, samt veterinär om de behövs, o tar hand om såret. Sådär kan de inte vara! O ang hull.. hade hingst här förra sommaren, eller de som har sina hsätar hos mig. Jag tar ut en avgift på typ 20 kr dygnet som ska täcka deras bete å daglig tillsyn samt vatten, börjar nån tunna ut lite, så får man stödfodra, klart att jag vill ha betalt för de kraftfodret som jag ger, men tror inte de finns en enda stoägare som inte betalar den avgiften!

Det här stuteriet är MYCKET stort inom en viss hästgren!
inga namn nämnda alls.

Fast det med att vara stor och ha kända namn är ingen garanti för att det sköts på rätt sätt. Snarare tvärtom..

Jag vet av erfarenhet att det INTE är så.

När man skickar iväg märrar så får man först då åka ut och titta.

Hur ser den övriga besättningen ut?
Hagar?
osvosv..

Kolla med andra som haft ston på den stationen..

AM

Fast det med att vara stor och ha kända namn är ingen garanti för att det sköts på rätt sätt. Snarare tvärtom..

Jag vet av erfarenhet att det INTE är så.

AM

Min erfarenhet också.

KL

Om jag vet att min märr är svår att hålla i hull så skickar jag alltid med en säck kraftfoder med info om hur mycket hon får. Dels vill jag gärna slippa foderbyte på häst som lätt tunnar ur samt att då har jag gjort mitt yttersta.
Detta har funkat hur bra som helst med den seminstation vi har använt de senaste åren.

Jag förväntar mig att de ringer om något inte verkar som det ska och det brukar vetten göra själv. Hon t o m ringde och väckte mig ett år då vår ena märr däckade i seminspiltan. Hon var mer skärrad än jag. Likaså när vi seminerade om märren som hade "tvillingarna" då var det daglig rapportering.

Jag litar på henne och personalen i alla väder och undrar jag över något så vet jag att jag kan ställa frågan/påstående rätt ut och få ett bra rakt svar, utan krusiduller.

Gira

dena ena ansvariga på station var veterinär! fy tusan alltså

Liknande trådar

• Låst
Hästvård skickade i väg 2 ston för betäckning (ej godkänd) för 6 veckor sedan hämtade dom i torsdags natt kl 01.00 så det var mörkt när vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
12 332
Senast: Boj
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 014
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar