Ston som inte tar sina föl??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pam
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 3 264

Pam

Trådstartare
Vad gör man?? Någon som har några erfarenheter att dela med sig av??
Har en ponny som vi nyligen upptäckte att hon tydligen har gått och blivit tjuvbetäckt. Mycket välkommet i och för sig.. :banana:
Vad jag hört är det inte första gången. När hon kom som mycket ung till sverige var hon också dräktig. Dom upptäckte det bara några dar innan hon fölade runt jul. Hon vägrade ta sitt föl och dom tog fölet ifrån henne. Jag vet inte direkt vad hon gjorde...
Nu är vi ju väldigt oroliga att hon ska göra likadant igen. Hur beter man sig då på bästa sätt???

Sv: Ston som inte tar sina föl??

Jag har för mig (inte säker) att någon här på buke hade en märr som inte tog till sig fölungen. Kan det ha varit hingstsugen ?

Iallafall försökte de ett par dagar, men gav upp och lillen fick en amma.

Det gäller ju att se till att märren inte har ihjäl sin unge. Så det är till att vara väldigt närvarande. Ha brems till hands - hjälpa den lilla att komma till juvret.

Jag hade en förstagångsfölerska som inte ville veta av sitt föl.
Först och främst krävdes konstant övervakning. Så fort fölet vaknade måste man vara beredd, dygnet runt.
Man får hålla i stoet, så fölet kommer åt. Man kan vara tvungen att bremsa stoet eller lyfta ett framben, så hon inte slår.
Man kan oxå få hjälp av veterinären, både med hormon som gör att mjölken rinner till lättare men även med lugnande.
Man kan tom bli tvungen att ha sto och föl i varsin box, och bara föra ihop dem när det är matdags.
Men trägen vinner!!!

Jag har ingen egen erfarenhet av ston som inte vill veta av sina föl, men jag har för mig att det inte är helt ovanligt att det går bättre med andra fölet. Om jag förstod ditt inlägg rätt så var hon också relativt nyimporterad vid förra fölningen, och kanske blev det någon konstig stressreaktion med resan och kanske flera nya stall i Sverige.

Förhoppningsvis går det bättre denna gång, lycka till!

Tycker det där beteendet oftast verkar uppkomma i samband med stress eller att man stört dem för mkt vid fölningen...det blir som en slags stresspsykos...orsakad av oss människor.(ibland vill vi nog hjälpa till FÖR mkt)

Övervaka på avstånd och låt stoet få en chans att göra sitt utan att störa.Får hon vara ifred...ladda om sina batterier o bekanta sej i lugn o ro med sitt föl borde det gå bra.

Kameraövervakning kanske vore en idé?

Jag har en kompis vars sto var jätte elak mot sin första unge.

Flera år senare fick hon en beställning på en fölunge av några som ville åt stolinjen, efter mkt tvekande betäckte hon stoet igen. När denna unge kom var stoet en helt suverän mamma, det fanns inga likheter med första gången. Vilket betyder att det inte alls måste bli likadant som förra gången för ditt sto.

Jag har en kompis vars sto var jätte elak mot sin första unge.

Flera år senare fick hon en beställning på en fölunge av några som ville åt stolinjen, efter mkt tvekande betäckte hon stoet igen. När denna unge kom var stoet en helt suverän mamma, det fanns inga likheter med första gången. Vilket betyder att det inte alls måste bli likadant som förra gången för ditt sto.
Jag har också haft ett sto som var förstagångsfölerska och inte tog fölet. Hon var aldrig elak utan mer rädd för fölungen och betedde sig skärrat när ungen närmade sig.

Vi kontaktade veterinären som kom och sprutade stoet för att öka på mjölkproduktionen. När ungen så skulle dia efter detta så var det inget problem.

Detta sto hade aldrig problem att ta fölungarna som kom efter denna ungen, utan problemen med att få henne och ta första fölet var nog mer att hon var ung och oerfaren. Hon var också precis som poffs häst en suverän mamma när hon väl kopplade vad detta handlade om.

Tycker det där beteendet oftast verkar uppkomma i samband med stress eller att man stört dem för mkt vid fölningen...det blir som en slags stresspsykos...orsakad av oss människor.(ibland vill vi nog hjälpa till FÖR mkt)

Övervaka på avstånd och låt stoet få en chans att göra sitt utan att störa.Får hon vara ifred...ladda om sina batterier o bekanta sej i lugn o ro med sitt föl borde det gå bra.

Kameraövervakning kanske vore en idé?

Visst var det jag som hade ett sto förra året som inte ville ha sitt föl, och säkert stämmer det att stress vid förlossningen kan orsaka detta men i vårt fall var det inte så.
Stoet var förstföderska, genomsnäll och SUPERcool.
Vi hade ordentlig koll på henne hela dräktigheten även med kameraövervakning.
Hon fölade på exakt rätt beräknad dag MEN utan att ha haft några tecken alls, hon hade innan fölningen varken fyllt ut juver ordentligt eller släppt bäckenband.

Hon klarade dock fölningen galant helt utan hjälp och stod helt lugn efteråt men redan från början var hon väldigt ointresserad, vi lät de vara helt och hållet och stoet stod lugnt och vilade men som sagt väldigt ointresserad, brydde sig inte om att tvätta honom eller ens titta på honom.

Så länge ungen låg i halmen var dock allt frid och fröjd - tills ungen försökte resa sig upp.

För att göra en väldigt lång historia kort så gick stoet från att vara ointresserad till att vara vansinnigt elak, hade jag inte plockat av skorna på henne innan hade jag nog inte haft den fölungen kvar idag.
Varför hon inte vlle ha sin unge är ett mysterium, varken vi eller veterinärerna kunde komma på varför, hon hade mjölk och inte ont i juvren ( jag fick snällt mjölka ur och ge honom i flaska) Vi höll på i en vecka och prövade ALLT.

Klev vi undan 1 meter ifrån sto och föl gick hon till attack.

Personligen tror jag att hon fick någon hormonrubbning, att kroppen inte var inställd på flningen och inte hann med eftersom hon fölade utan att vara "färdig", hon förstod nog aldrig att det var hennes föl , det fanns inte det minsta intresse alls hos henne.

När försöks-ammorna kom, och sen åkte gnäggade hon så glatt på dem när de kom och så sorgset när de åkte , men sin egen unge bemödade hon aldrig ens med en blick och aldrig med ens ett litet hummande.

Sagan slutade ju gott ändå då vår lilla unge efter ca 10 dagars nappning fick en alldelles egen kärleksfull Amma-mamma som tog till sig honom som sin egen.

Vad jag förstod på veterinärerna och andra uppfödare är det ovanligt att ett sto ,till slut inte tar till sig sin egen unge, och om det händer kan det mycket väl funka gång nummer 2.
Jag är dock inte beredd att chansa och skulle inte vilja ta ett till föl på detta sto.

Fölet och sin nya Amma-mamma dagen efter hon anlänt

flochamma7kr.jpg

flochamma9kr.jpg

Senast ändrad:

Tack för alla tips och svar... :bow:
Troligen kan det ju mycket väl vara så att det bara blev för mycket för henne. Med långa resor och nya stall. Vet ju faktiskt inte vad hon varit med om heller, var otroligt osäker på människor när vi köpte henne och högg och sparkade omkring sig. :(
Sen har jag också hört att hon var oerhört mager i samband med fölningen.
Lilla gumman... nu har hon fått lyx vila med dom andra stona :)
Det allra bästa vore om skimmeln hinner föla innan.. så kanske hon vänjer sig.

Vi hade ett sto som var lite anti sitt eget föl ett tag. Minns inte riktigt längre vilken sida men ena sidan fick han inte komma nära henne... Vi band upp henne i boxen i början när det var matdags o efter lite kämpande funkade det fint på egen hand.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 785
Senast: Stereo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 686
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver skriva av mig... och nej, innan någon anmäler till polisen - det är inte ett människobarn det är talan om. Men min hästs bebis...
Svar
14
· Visningar
2 621
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 542
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈