Ston i avel...krav?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Louelle
  • Startdatum Startdatum
L

Louelle

Har följt med i era diskussioner här på avel ganska länge, sällan jag skriver något men en sak som jag har tänkt på tänkte jag fråga er nu.

Det pratas ofta hingstar här, vilka man ska välja, för och emot osv.
Men vad har ni egentligen för krav på era egna ston? Vad ska dom ha presterat för att få sättas in i avelsboxen? Några krav har man väl på sig själv om man vill komma någon vart med sitt avelsarbete.

Hingstar kritiseras ju ofta här för att de inte har tillräckliga meriter eller ext. poäng.

Vad har ni för krav på standard innan ni sätter ett föl till värden?
Räcker det med att ert sto kanske kunde ha blivit något bra innan den skadade sig eller ställer ni krav på att den faktiskt har uträttat något?

Vore intressant att höra era tankar om det, berätta gärna om era ston.

Sv: Ston i avel...krav?

Jag anser att stoet skall vara förnuftig i huvudet dvs att går den inte att tävla/rida så skall man inte heller avla på den.

Tycker att de skall ut och visa sig precis som man kräver av hingstarna och det räcker inte för min del iaf att de visats på premiering eller 3års test osv. En snygg exteriör är inte lika med ridbarhet.

De skall helt klart ha "något" som man vill föra vidare som gör att man vill ha det på avkomman med.

jag tycker det disskuteras nästan lika mycket om stona vilket är bra. det finns ju alla sorters avel, dvs alla har ju inte samma avelsmål. vill man föda upp en häst för grand prix oavsett gren kanske man inte skall börja avla på sitt 19-åriga gamla sto med skeva ben ovch 37p. det gynnar ju inte den "nationella aveln". men älskar man detta sto så högt att man vill ha en avkomma efter henne att behålla för egen del och muppla i skogen med de närmsta nya 20 åren, då skadar det ju ingen.

jag avlar mest på rastypsavel, och i det fallet krävs det ett sto som håller standarden för rasen. jag s****r fullständigt i vad hon fått för poäng av de svenska domarna, för dom kan inte allt om denna ras!
blir inte avkommorna något speciellt bra efter ett antal föl med olika hingstar så gör man nog bäst i att sälja det stoet som ridhäst åt någon käck person, då hon inte tillför sin ras någonting.

man får pröva sig fram helt enkelt.

???

Här diskuteras ju stona väldigt mycket? Kolla tilbaks bara de senaste veckorna och det finns flera trådar om ston...

//C

Jag hittar inte någon aktuell tråd som handlar om vad ni har för syn på de avelsston ni använder.

Men då får jag ursäkta att jag undrade om det gick att få höra era synpunkter på detta!

Ska inte upprepas!

Till er 2 som svarade trots att det var fel fråga vill jag säga: :bow:

Men snälla! Cyllene bara påpekade att det faktiskt har diskuterats väldigt mycket om stonas roll. Om du inte hittar dessa trådar är det väl inte hennes fel. Du behöver ju vara så snarstucken och ta illa upp bara för att någon påpekar ett faktum. Sök och du ska finna!

Dessutom. Alla har varken tid eller ork att sitta och skriva samma saker om och om igen.

Du skriver
berätta gärna om era ston
.

Nu finns det en högst aktuell tråd (tror det är "Jenas") om vilka ston vi har, vad de har för kvalitéer och vad vi har för planer med dem. Det är väl ungefär det du frågar efter i den frågan??

Sen dyker det väldigt ofta upp frågor om krav på ston kontra krav på hingst, och jag tror att de flesta som skriver här har höga krav på stona. I vilket fall som helst så är det väldigt fina ston som används i aveln av Bukefolket - som du ser i Jenas tråd!! Jag tycker det är imponerande! (Och då har jag bara koll på halvblodsaveln.)

De senaste åren har folk här haft oerhörda framgångar också! Här finns uppfödare av flera fölsegrare i championat (Jarrah, Pooh mfl), Breedersvinnare el placerade i alla tre disciplinerna (Jarrah, Pooh, md75krist mfl) och flertalet 3-årstest-vinnare (Domaren, Ameo mfl.) Vilket tyder på att det ÄR bra ston som används i aveln! :)

Jag menade inget illa med mitt inlägg, det var mest ett tips. Jag orkar nämligen inte svara på samma frågor stup i kvarten, och inte de flesta andra heller. Därför gav jag dig tipset att kolla gamla trådar!! Ifall du skulle få väldigt få svar så är det liksom därför.

/C

Jag skriver gärna ändå. :)

Jag har shetlandsponnyer. Mina krav på stona är först och främst humöret, båda mina ston som är i avel nu är gudomligt snälla. De är inkörda och ena stoet är även inriden. Det ena stoet har gått otroligt bra på utställningar, vunnit BIS två gånger, flerfaldig champion, svensk utställningschampion, 43 exteriörpoäng, AB-premierad, diplomsto, bruksprov - listan kan göras hur lång som helst. Hon har fått fyra avkommor med tre olika hingstar hittills, alla klass I. Har behållt en dotter till henne.

Det andra stoet är 13 år och har fått 10 föl, två godkända hingstar, flera fina ston. Ska behålla hennes årsföl (en hingst). Även detta sto har fått 43 poäng, är A-premierad men håller inte samma exteriöra klass som den första, däremot har hon ju lämnat mycket bättre än så länge.

Båda stona är dräktiga i år och nästa år kommer jag använda min egna hingst som då gör sin första betäckningssäsong. Resonerar som så att mina ston är så pass beprövade att jag kommer betäcka bägge med honom.

Jag vill ha bra typ och rörelser men som sagt, temperamentet är viktigast för mig, det är ju trots allt en barnponny egentligen.

HalyBailey skrev:
jag tycker det disskuteras nästan lika mycket om stona vilket är bra. det finns ju alla sorters avel, dvs alla har ju inte samma avelsmål. vill man föda upp en häst för grand prix oavsett gren kanske man inte skall börja avla på sitt 19-åriga gamla sto med skeva ben ovch 37p. det gynnar ju inte den "nationella aveln". men älskar man detta sto så högt att man vill ha en avkomma efter henne att behålla för egen del och muppla i skogen med de närmsta nya 20 åren, då skadar det ju ingen.

Men där måste jag få protestera lite! ;) Även om intentionen är att behålla avkomman till sig själv och sin skogsridning kan det ju hända saker som gör att man är tvungen att sälja den. Då fyller man ju bara på "buskavels-kvoten" lik förbaskat. Sen kan man ju ha olika mål med sin uppfödning, som hanna som prioriterar temperament, men grundmaterialet måste ju ändå vara bra, tycker jag.

Hej!
Jo visst ställer man sig frågan både en och två gånger innan man sätter ett nytt sto i avel. Tidigare har jag avlat mest på blodslinjer, stona själva har inte tävlat något vidare, men har syskon (helsyskon) som tävlat på hög nivå. Jag vill också ha en häst med bra exteriör och inga avvikelser. Taktmässig gång, behöver inte vara jättestor, men rund bra galopp med god rytm är ju förstås ett måste.
Numera har kraven ökat, det stoet jag har nu är AB premierad har tävlat hoppning, dressyr samt fälttävlan. Hoppning är hennes paradgren men dressyren gick hon i alla fall upp till LA:5, är väl inte jätteavancerat, men det är ju ett litet test på ridbarheten. Hon skadades och fick gå i avel i stället. Jag litade fullt på tidigare tränare (som är av gott renommé) och ägare och ansåg henne som ett bra avelssto.
Jag har märkt att dagens ryttare ifrågasätter mer vad modern har gjort än tidigare.
Det är kanske slumpen, men en liten fundering i alla fall som gör att jag även fortsättningsvis kommer söka ston som presterat själva på tävlingsbanan.
Nina

Att man har HÖGA krav på avelshingstar är ju helt korrekt, då de numera kan "betäcka" flera hundra ston om året.
Man kanske inte måste ställa riktigt lika höga krav på stona, men någon form av kvalitéer bör de definitivt ha. De måste inte nödvändigtvis ha höga poäng från bedömningar, om de har goda kvalitéer ändå. Och de måste inte nödvändigtvis ha tävlingsmeriter i de högsta klasserna om de visatt att de har en del kapacitet.

Jag har lite olika krav på mina avelsston beroende på vad jag har för avsikt med just den betäckningen.
Mitt halvblodssto är synnerligen spänstig, med bra gångarter och hoppteknik o -förmåga och välbyggd rent exteriört. För mig räcker det för att avla vidare på henne. Jag ser ju också vilka goda egenskaper hon har ärvt från sin mamma och hoppas att hon kan förärva vidare.
Mitt fullblodssto är tänkt att användas främst för hopphästavel. Hon är helt utan officiella meriter men väldigt välbyggd för att vara fullblod, rör sig bra, hoppar bra, lättfödd och har bra hovar så jag anser henne vara väldigt lämplig för ändamålet.
Vad gälelr mina shettisar så har jag två stostammar. Den ena linjen är kanske inte de mest lämpliga familjeponnyerna då de är lite känsliga. Men det har blivit alldeles utmärkt ponnytravare t.ex... Och den ponnytravaren är utöver sin otroliga talang också diplomsto. När jag betäcker ston ur den linjen är målet exteriör OCH ponnytrav. Båda stona i avel ur den linjen har fått 40 p eller mer exteriört.
Min andra stolinje är av betydligt mer familjeponnykaraktär, med ett förärvningssäkert möderne. "Stamstoet" (diplomsto, 42 p på utställning och GUDOMLIGT temperament)i den linjen dog tyvärr då tredje avkomman var föl, så jag har bara två döttrar efter henne och ingen av dem har fått föl, men jag hoppas att den lilla får diplom till sommaren - hon fick i alla fall 41 p på utställning i somras!
Den stolinjen avlar jag gärna utställningponnyer från!

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 729
Senast: Grazing
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
3 083
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka