Stofamiljsnummer

M-oaa

Trådstartare
Hej!

Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig då jag inte är så jätteinsatt i avel.
Men är det någon som vet vad som avgör om hästens avkomma ska få ärva stofamiljsnumret? Min häst tillhör stofamilj 46 men endast hälften av hennes avkommor har fått ärva (46). Jag har hört att det kan ha att göra med hur pass intressant avkomman är, men det tycker jag låter lite konstigt.

Någon som vet som orkar förklara?

M-oaa

Sv: Stofamiljsnummer

Man skriver bara ut stofamiljen för stona, i varje fall har jag aldrig sett att stofamiljen anges för en hingst eller valack, även om de normalt också räknas in i stofamiljen (dock kan ju en hingst aldrig föra stofamiljen vidare).

Sen kan det i Blup-registret finnas ston som hör till en numrerad stofamilj men där man missat skriva ut stofamiljen (uppgifterna rättas och kompletteras efterhand, finns också en färdig funktion på hemsidan för att skicka in rättelser om du skulle se något som inte stämmer).

Stofamilj 46 är ganska känd, finns nog några på forumet som kan en hel del om den. :)

Senast ändrad av en moderator:

Alla hästar ärver sin stofamiljstillhörighet från sin mamma, vilken stofamilj pappan tillhör spelar ingen roll eftersom det är just stolinjen som är intressant. Att några av ditt stos stoavkommor inte fått 46 efter sitt namn beror på slarv i systemet eftersom det inte är helt och hållet komplett ännu. De tillhör givetvis familjen liksom deras avkommor.

Jag tillhör de som är väldigt förtjust i Piledahlsstammen:)

Okej :D Men det är alltså inte så att endast stona använder (46) invid namnet? Kan valacker/hingstar också ha det eller visas det på något annat sätt?

Jag gillar också Piledahlstammen, fina hästar.

M-oaa

Ifall en häst tillhör en stofamilj eller inte beror inte på om numret står inom parentes på blupsidan eller inte, det beror på vilken stolinje hästen kommer ifrån.
Givetvis tillhör även hingstarna stofamiljer, t ex är både Briar och Feliciano från F.2, men de för den inte vidare till sina avkommor.

T ex hade ditt stos mormors mormors mor två avkommor med i OS i hoppning, stoet Spitfire och valacken Ismed, och givetvis kommer båda hästarna från 46.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 454
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 615
Senast: Snurrfian
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 612
Senast: iNHALE
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 012
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka