Stofamilj 37

Hannely

Trådstartare
Spinner vidare på stofamiljtrådarna! Undrar om nån vänlig och kunnig själ vet något om stofamilj 37, om det kommit något spännande därur? Mer än min pålle såklart.....

Sv: Stofamilj 37

Stofamilj (37) - kallad Klara-familjen - kommer ursprungligen från Villands härad (Skåne), samma område som stofamilj (12).

Stammor är stoet Kampa 257 (som föddes 1902), men det är hennes syster Klara 828 - inte helt klart i stamboken tydligen, men hon har samma stam och samma uppfödare - som föddes 1906.

I Våra Stofamiljer finns endast två hingstar - Håkan (som blev kastrerad) och Magnat 383.
Av 23 pristagare var alla utom 3 stycken hopphästar.

Mycket mer än så vet jag inte om denna stofamilj, inte mer än att jag personligen tycker att de har döpt många hästar på K.
Jag kan ha känt en häst från denna stofamilj, men ingen visste hennes stam när jag frågade (hon hette Katinka, var född 1977 och "typiskt" halvblod i utseendet).

Tack!
Nyfiken som jag är försökte jag nu klura ihop detta med min hästs möderne, just nu vet jag bara det som står i passet. Han är u. Ambra(37) 18846, uu. Amisett (37) 18016, uuu: Amie (37) 7190, uuuu. Heddy 5227 (här försvann 37:an). Denna linje finns inget om på allbreed, vet du när/hur detta kopplas ihop med alla K-hästarna? Här är det ju mest A som du ser.... Ska kolla med uppfödarna, dom har ju papper på mamman och har säkert fler generationer på henne där.

Heddy 5227 e Hamlet u Lorry 3882 e Lehar 146 u Rolla 2404 e Ruster u Ada 1526 e Avanti u Klara 828 e Kampanj u Sara e Sarastro u Lina e Belisair.

Din häst tillhör en annan gren av stofamiljen, så det är därför det inte finns så många K-hästar just där. Det är från Adas halvsyster Klara II 2348 (e Rankendorf) som K-hästarna härstammar.

Tittade på denna familj för något år sedan och då tyckte jag att det var många K-ston.
Har ett litet register (ja, jag är ett registerfreak ;) ) på stamboksförda halvblodsston. Är långt ifrån färdig med det, men har ändå skrivit in nästan 10 600 ston - och av dessa är det 69 som tillhör (37):ans stofamilj och av dessa 69 är det 19 i alla fall som börjar på K (sedan finns det ju ytterligare 4 ston som man valt att döpa på C).
Har ju till exempel inte skrivit in så många ston som är från de senare stamböckerna, så där finns det säkerligen fler K-ston.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar! Varför har vissa ston parentes med...
Svar
11
· Visningar
919
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 720
Senast: Amha
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
650
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025