Stofamilj 20

Anzzie

Trådstartare
Min treåring härstammar ur stofamilj 20. Undrar om det är nån mer som har en häst från den familjen, eller känner till några framgångsrika hästar som härstammar därifrån.

Sv: Stofamilj 20

Carolina- eller Corry-familjen kallad - har sitt namn efter första stamboksförda stoet Carolina 223 RÄ III, som föddes 1907.

Hon tillhörde en av de 80 ston som runt 1897 till 1914 köptes till Kalmars län södra från Skåne (Malmöhus o Kristianstads län).

I det här fallet kom Carolina till Öland, och hon blev stammor till den näststörsta Ölandsfamiljen (och på sjunde plats totalt bland de numrerade stofamiljerna).

Carolinas dotter Corry (stamboksnr 1075 RÄ III) är familjens främsta sto. Levde mellan 1918-42, fick 16 föl (3 remonthästar, 10 stamboksförda ston och 2 godkända hingstar). Har en hel drös med olika utmärkelser och priser:
Premierad A, Avelsdiplom, Avelsföreningens stora pris på utställningen 1931 i Algutsrum, Konung Gustaf V:s hederspris, 1:a och hederspris för familjegrupp Borgholm 1938, Kronprinsens hederspris och 1:a och hederspris för familjegrupp i Norrköping 1942.

Här är hingstarna:
Ontario 183, Prior 205 (Corrys söner), Obelisk 394, Hickory 547 (som föddes i Danmark, importerades hit som 3-åring - exporterades som 11-åring till USA).
Inte speciellt framstående tävlingsfamilj.

Det här är alltså uppgifter från "Våra Stofamiljer", så hur det ligger till nu vet jag inte.
Förutom att Mari-Ann och Håkan Barkevall avlar på (20)-hästar - och bland annat fått fram Cavalotti 664 och Collin 633. Och en framstående dressyrhäst - Wulpinger - som exporterades till Schweiz som föl eller unghäst.

Glömde bort, stallet hade på 80-talet en (20)-häst som hette Stromboli (Sombrero 411 - Cinderella 9885 - Portos 402 - Singoalla 7889).
Tyvärr dog han i tarmvred innan jag hann känna honom tillräckligt för att kunna uttala mig om honom.

Tack :idea: De va intressant o få veta lite mer.
Min häst han härstammar från Öland. Väldigt trevlig o lättlärd.
Har ridit in honom i sommar, och än så länge har jag hållt mig kvar på ryggen=)

Jag hade fel angående tävlingshästarna, läste lite slarvigt. :o
Det står att de "hävdat sig väl med 42 pristagare, varav 4 i svår klass".

Det här är intressant. Jag hade ett sto Little Windy ur stofamilj 20. Hennes mamma hette Canni comotion (Ita) (20) och mormor hette Indita(20) 0ch mormors mor hette Jaita(20).
Windy e Little Boy hade många kvaliteter, och en mycket negativ sida.. Livsfarlig. Jag tror inte att hon var det, utan att människan hade framkallat något. Hon fick en avkomma. Aceido idag 2.5 år. Detta lilla sto hade ett hjärta av guld. Stamboksfördes 200 1, hon gav mig så mkt. Vore intressant om någon har ngt att berättqa

Kan det vara så att din häst hade Jawohlita som mormors mormor?
Det stoet har iaf haft en avkomma som hette Jaita.
Jawohlita är mormors mormor till min Figaro oxå.

Jawohlita var även mormors mor till Stromboli! :)
Strombolis mormor Singoalla 7889 var Jawohlitas första föl (född 1965).

Indita 15169 är Jaitas första föl, och Jaita är mycket riktigt dotter till Jawohlita (född 1976 är hon, 12 år efter Singoalla).

Senast ändrad:

Det stämmer. Slog precis upp i riksstamboken att Jawohlita föddes 1961. Hon var endast 152 cm. Hon fick totalt 17 föl. Det första föddes 1965 och det sista 1984. Hon dog 1985. Hon är alltså mormors mormor även till min häst. Jaita föddes 1976 e Hertigen 505, hennes första föl Indita e Indus föddes 1980. Inditas första avkomma föddes 1984 e Herkules döptes till Ita sedan Canni Comotion, som blev mamma till mitt sto. Indita fick endast 2 föl och dog 1994. Canni Comotion verkar inte vara stamboksförd vad jag kan se. Mitt sto hade inget trevligt temperament. Vad jag undrar är om det finns i familjen. Mitt sto fick endast en avkomma, idag 2.5 år och han har ett underbart temperament.

Min (20) häst har också trevligt temperament. Men jag vet inte om det är från mödernet eller pappa Labrador det kommer ifrån.
Min är e. Labrador-Cotty e. Lombard-Corry III- e.Falstaff-Ulla

Mitt ena sto är u:Jaita 13187. Hon är e:Brilliant 663. Hon heter Jita och är född 1986 hos Kenneth Andreasson. Hon blev bästa 3-åriga sto -89 i Kalmar Län o gick 10:a på Elmia samma år, hon fick 41p. Hon har fått 8 föl, i år är hon dräktig med Saigon 1034. Kul att läsa om hennes stofamilj. Någon som vet något mer om mitt sto Jitas syskon deras prestationer osv? :banana:

Ett av mina avelsston är från familj 20. Hon har ett helt underbart tempramment som hon nedärver till sin avkomma. Har sitt tredje föl vid sidan nu och det fjärde i magen. Hon ska på alla sätt utom i färgen vara väldigt lik sin mamma även tempramentsmässigt.
Hon var en dröm att rida in, bara att sadla och sitta upp, skulle aldrig drömma om att ens försöka slänga av någon.
Hon heter Antonina II e. Kaliber u. Asignora Ask e. Sonny Boy - Frondeur

Har sett Windy en gång - jättefin häst men tom jag som bara såg henne som hastigast såg hennes mindre positiva sida, tror inte att jag sett någon häst som sett så arg (ja, farlig) ut som hon gjorde när vi gick förbi.

Ja, hon kunde verkligen se farlig ut. Men vi som hanterade henne, misstänkte att hon igentligen hade ett gott temperament, men vi tror att hon hade en dålig barndom, hon var fantastiskt trevlig och samarbetsvillig vid all ridning och tävling, tävlade upp tom MSV. Hennes avkomma har som sagt ett jättefint temperament.

Tänkte fråga om lite hjälp.
Är det någon som har senaste stamboken? Tror att min pålles mamma ska va me där. Vad jag undrar är vad det står att hon har för avkommor... Skulle va kul o veta vad dom heter.
Stoet i fråga heter Cotty e. Lombard-Corry III.

Anzzie skrev:
Tänkte fråga om lite hjälp.
Är det någon som har senaste stamboken? Tror att min pålles mamma ska va me där. Vad jag undrar är vad det står att hon har för avkommor... Skulle va kul o veta vad dom heter.
Stoet i fråga heter Cotty e. Lombard-Corry III.

Står tyvärr inga namn, men här är hennes föl:
1994 h br e Labrador 588 - (reg.nr 04-94-3327)
1995 s br e Labrador 588 - (reg.nr 04-95-2716)
1996 h fx e Labrador 588 - (reg.nr 04-96-2607)

Tack så mycket:)
Är det att ringa ASVH om man ska få reda på vad dom heter??

Liknande trådar

Avel Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar! Varför har vissa ston parentes med...
Svar
11
· Visningar
919
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 000
Senast: Krålus
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka