Stoets maxålder vid första fölet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MangoTango
  • Startdatum Startdatum
Sv: Stoets maxålder vid första fölet?

Jag tycker man ska tänka efter hur gammalt djuret (tycker det gäller alla arter) hade varit om det varit människa och sen fundera på om det låter gammalt eller inte.

Jag hade inte betäckt mitt sto för första gången om hon var över 13 år vid fölning. När de börjar närma sig 20 års åldern så tycker jag veterinärens utlåtande är mycket viktigt oavsett om stoet fått föl tidigare.

På hundar måste du ha särskilda skäl för att para en tik som är över 4 år och är hon över 7 år (har jag för mig) så ska en veterinär godkänna henne för fortsatt avel så där finns tydliga gränser.

Men du kan inte jämföra olika arter med varann.

Hästar är annorlunda än människor och kan inte jämföras!
Du ska inte heller jämföra dem med andra djur.

Mitt sto fick sitt första föl som 16-åring, andra som 18-åring, och är nu dräktig för tredje gången 19 år gammal. Alla gånger har hon tagit sig på första brunsten, alla dräktigheter och fölningarna har gått problemfritt, och hon har fött sina föl väl.

På hundar måste du ha särskilda skäl för att para en tik som är över 4 år och är hon över 7 år (har jag för mig) så ska en veterinär godkänna henne för fortsatt avel så där finns tydliga gränser.

Och det där är rent skitsnack !! Den enda gränsen som finns för som seriösa uppfödarna är kennelklubbens regel som sägar att vill du regga valpar efter en tik som är fylda 7 år ska du söka dispans.

Förlåt, jag formulerar om mig: Jag tänker efter hur gammalt djuret (tycker det gäller alla arter) hade varit om det varit människa och sen fundera på om det låter gammalt eller inte.

Det är mycket onaturligt att ett djur på ålderns höst får sin första avkomma, det grundar jag mitt tankesätt på.

Från SKKs grundregler: "Tik över 7 år får inte användas i avel om den inte tidigare haft en valpkull." Men jag ber om ursäkt, "4 års gränsen" kan vara rasspecifik.

Vad är onaturligt med det?

Ston är konstruerade så att kan deras kroppar bära fram föl så blir de dräktiga.

Vad är onaturligt med det?

Ston är konstruerade så att kan deras kroppar bära fram föl så blir de dräktiga.

För att de flesta djurarter börjar producera avkomma så fort de blir könsmogna och det sociala tillåter det.
Varför skulle en hingst i en vildhästflock vänta tills ett sto är 20 år innan han betäcker henne?

Alla hondjur är väl så att kan deras kroppar bära fram föl så blir de dräktiga? Eller?

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Roheryn
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka