Stoets maxålder vid första fölet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MangoTango
  • Startdatum Startdatum
M

MangoTango

Om ni betäckte ett sto för första gången, hur gammal skulle hon då maximalt få vara?

Sv: Stoets maxålder vid första fölet?

Det finns ingen fast ålder för det. Utan det beror mycket på individ och ras. Men alla ston börjar få åldersförändringar i livmodern vid 16 års åldern. Vilket gör att det blir svårare båda att få stoet dräktigt och att hon går hela tiden ut. Med andra ord så ökar risken för komplikationer och även höga kostnader med stigande ålder.

Låter rimligt...

Hörde något om att bäckenet blir för trångt också, stämmer det?

Nej, bäckenbenet är som det är, precis som det hörs ett ben. Det som möjligen skulle kunna hända är att en del rörliga delar i skelettet stelnar till lite med stigande ålder. Men inget som ska påverka en fölning bara p g a ålder.

Så vårt 21-åriga fjordsto som aldrig haft föl skulle i praktiken funka att betäcka, även om det kan bli svårt att få henne dräktig?

Skulle du (och andra här på Buke) avråda från att låta betäcka ett sto som blir 17 nästa år för första gången? Hon skulle ju då vara 18 när fölet föds i så fall... :confused:

Och OM det blir så, även om man vill så måste man ju tänka på komplikationer osv, skulle ni rekommendera att ta en mindre/ädlare häst/ponny än en renrasig halvblodshingst (stoet är shbl) när det gäller en förstföderska?

Ett annat sto som jag ev kan få låna och ta en avkomma på är -86 men har haft (minst) ett föl i alla fall, men det är många år sedan, ska ta reda på exakt imorgon men för kanske 15 år sedan.

Är det lika stor risk för båda eller är det "bättre"/större chans med den äldre damen eller bör jag leta efter ett yngre sto/någon som det inte gått lika lång tid sedan?

Sorry för knapplån men tänkte att det passade ganska bra! ;)

Om stoet är friskt och har något att tillföra i avel plus att ägaren är medveten om riskena (som alltid finns oavsett ålder men som ökar med stigande ålder) och klarar av att ta kostnaderna ekonomiskt. Så ser jag ingen anledning till avråda från att försöka.
Inte heller ser jag någon anledning till att välja en ponnyhingst. Om det är en normal dräktighet så anpassar sig fostret efter stoets livmoder. Men visst allt kan gå fel men det kan det göra även med en mindre hingst.

Stoet som är fött -86 är ju då 24 år vid betäckning och 25 vid ev fölning. Hon har inte haft de senaste åren heller. Ja där avråder jag från att ens försöka. För troligen blir hon inte ens dräktig utan det kommer nog med största sannolikhet bara kosta en massa pengar. Skulle hon ändå bli dräktig är oddsen för att hon klarar dräktighet, fölning och digivningen väldigt låga.
Hade varit en helt annan sak om hon använt i avel kontinuerligt fram tills nu.

Så vårt 21-åriga fjordsto som aldrig haft föl skulle i praktiken funka att betäcka, även om det kan bli svårt att få henne dräktig?
Skulle vilja vända på det och säga att i teorin så skulle det kunna funka om stoet är friskt och i bra kondition. I praktiken...ja det får i så fall framtiden utvisa om hon blir dräktig ;)

Till alla som funderar på att betäcka ston som inte avel förr, gör en gynundersökning på stoet innan. Kolla upp så hon verkligen har ägg, hur det ser ut med cystor (speciellt på äldre ston) och så att hon är fri från infektioner och bakterier i livmodern. Detta är ju saker som påverkar möjligheten till dräktighet. Det är billigare att kolla upp detta i förväg än att vad räkningen för ett misslyckt försök går på efter en säsong.

Det man ska tänka på är att maidenston som börjar bli över 17 år förlorar förmågan att producera tillräckligt med mjölk.

Detta beroende på att juvret "tillbakabildas", och är därmed inget man kan ordna med tillskottsfoder till stoet.

Är det väldigt ovanligt att äldre hästar är fertila alltså? Vårt sto (f.85) tog sig på första försöket både som 17-åring och som 22-åring när hon betäcktes.
Hon fick föl som 4, 10, 18 och 23-åring, alltså inte i regelbunden avel. Hon klarade fölning, digivning och allting klockrent. Senaste avkomman kollades för antikroppar och det var inget fel på det heller. Hon var snabbare upp på benen än sin dotter som var 5 år när hon fick föl.

Det är inte ovanligt att de är fertila när de används i avel på ett mer regelbundet sätt. Alla ston har bäst före datum för avel innan 16 år då alla börjar få ålderförändringar. Men på ston som hålls i avel efter den åldern så påverkar det inte fertiliteten på samma sätt. Man forskar på det men kan ännu inte förklara varför som förändringarna inte ger samma problem för gamla fölston som för maiden ston.
Det är ju ett ämne som blir mer och mer aktuellt när fler väljer att först meritera och tävla stoet för sedan efter avslutat karriär sätt henne i avel. Vilket då inte helt sällan blir först vid 16 - 17 års ålder.

Då kan det alltså vara smart att låta dem få ett föl när de är unga, sedan tävla och sedan avla igen efter avslutad karriär..? :)

(ungefär min tanke med mina ston)

Då kan det alltså vara smart att låta dem få ett föl när de är unga, sedan tävla och sedan avla igen efter avslutad karriär..? :)

(ungefär min tanke med mina ston)

Nix så långt i förväg har det inte i forskningen visat sig ha någon effekt alls. Utan det är istället åren precis innan som räknas d v s när stoet troligen är på topp som tävlingshäst också. Att de får föl som unga spelar ingen roll om de sedan inte används i aveln förrän de blivit äldre. Så för att få ut så mycket som möjligt av dina framtida avelsston bör du ta ett par föl precis innan stoet blir sexton och sedan fortsätta kontinuerligt Om du betäcker som tre- fyraåring kommer inte att spela någon roll.

Inte ens om man låter henne få flera föl som ung? Säg ett som 3-åring och ett som 4-åring?

Men hur förklarar du då mitt stos förträffliga fertilitet, hon fick inga föl som 14-15-16 åring..?

Hon fick ett som 4-åring och ett som 10 åring. Sedan ett hopp tills hon var 18 med nästa och sista fick hon när hon var 23. Tog sig direkt på alla.

Vissa märrar är väl som oss människor, en del räcker det att "skaka kalsongerna över" så är det klart!
Har själv haft en märr som vart dräktig första gången när hon var 13, andra dräktigheten när hon var 18 år på ett språng den sista gången!

Ja när vår fick sista så kom vi mitt i en brunst till stationen och de panikbeställde semin (hingsten skulle exporteras) och inseminerade en gång typ, det tog sig och blev ett föl.

En del är "frögurkor" och en del är problemston, så är det nog bara..... :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Roheryn
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka