Stoet Eight Belles bröt båda frambenen.

Sv: Stoet Eight Belles bröt båda frambenen.

Jag tror inte att de har missat någon vurpa på länge... (dvs det händer inte så ofta men kanal 75 och aftonbladet bevakar dem gärna).

Ja, någon norsk travkanal hade ju en olycka på rullning hela dan.. lite väl "smaskigt" tycker jag.

Däremot har jag full förståelse för att de visar kentucky-vurpan!

Tråkigt att du inte vill se galoppen på TV. Tyvärr är det så att TV är väldigt bra på att visa alla olyckor och då finns det minnsan tid för repriser etc. Jag tror inte att de har missat någon vurpa på länge... (dvs det händer inte så ofta men kanal 75 och aftonbladet bevakar dem gärna).

Vad gäller skadorna i allmänhet så är det ju så att "speed kills" och en skadad travare kan man väl för det mesta få av banan även om det är allvarligt. Bromssträckan på en galoppör i tävlingstempo gör ju att de hinner förvärra en liten skada avservärt på bara ett par steg.
Du har rätt! Oftast så är det i dom stora loppen dom värsta olyckorna händer och gärna vill media visa detta. Dom visar förståss olyckor inom travet oxå.

Ja trav går saktare o jag vet inte, men det kanske är lättare att känna om någt inte står rätt till?

Vad finns det för saker man kan känna om inte allt står rätt till på en galoppör?
En travare kanske hängger på en töm, travar knackigt, vill inte springa (gör säkert galopp oxå).

Den gode "Maffi Fluss" har försökt räkna ut kraften som benen på en galopphäst får utstå. Han presenterade sina beräkningar på Travpunkten. Här är hans inlägg:

[Jag vill beskylla Vår Herre för att ha gjort sig skyldig till ett "design mistake" när när skapade hästen - men det var kanske inte Hans mening att vi skulle tävla med djuret.
Många djur som kan prestera höga hastigheter -jeparden t.ex. - har inbyggda "stötdämpare". Trampdynor kallas det. Hästen har inte den lyxen, utan har fast benmassa, hovar, som kontaktyta med underlaget.
Jag har försökt räkna ut vilken kraft som transporteras upp genom senor, ben och leder när en 500 Kg. massa rusar fram i en hastighet av 15 m/sek.
Kraften reduceras dock av det faktum att hästen är det enda däggdjur som inte har något nyckelben, d.v.s hästen saknar fast förbindelse mellan frambenen och ryggraden.
Men, med en massa osäkra antaganden om underlaget's svikt, nedslagsvinkel e.t.c. så har jag med hjälp av den fysikaliska formlern F=mV(2)/2 kommit fram tii att 4-5.000 Kg. vandrar upp i hästbenet vid varje galoppsprång !]

Det får åtminstone mig att beundra hästarna ännu mer

Senast ändrad av en moderator:

Jag som rider galoppörer tycker nog att det borde vara enklare att känna ovanifrån om hästen rör sig annorlunda, det är i och för sig enklare att se/känna en hälta i trav... Problemet är att även om man känner att något är fel så är stoppsträckan oftast för lång... Det är dock inte så vanligt att hästarna går omkull som den amerikanska hästen utan för det mesta brukar de kunna hålla sig stående.

*kl*

Hur många olyckor (i officiella galopplöp) händer i Sverige varje år?
Hur många med dödlig utgång?

Finns det studier på det?

Och så får man räkna ut hur många hästar som tävlar på ett år i sverige också då...

Finns det någon studie på det?

Vore ju även trevligt om man kunde göra samma studie på hela Norden, Europa och i världen men det kanske är för mycket begärt...

Det finns studier gjorda i både England och Usa, men de gäller mer skadefrekvens än dödsfall.

Har hört att man försöker göra banorna snabbare genom att ta bort en del av toplagret. Detta kan tros vara orsaken till dessa olyckor, det hände ju också med hingsten George Washington i Breeders Cup Classic förra hösten.

Såg nu att man i USA faktiskt på fullt allvar försöker göra banorna snabbare inför större löpningar, just på det vis du beskriver. :eek:

Snudd på kriminellt!:mad:

Såg nu att man i USA faktiskt på fullt allvar försöker göra banorna snabbare inför större löpningar, just på det vis du beskriver. :eek:

Snudd på kriminellt!:mad:

Eller hur, det är väl snarare hästarna/träningen som måste ändras. Att förändra underlaget till ett osäkrare är rent vansinne med tanke på att det redan är så riskfyllt!

Jag hade hört det av en av mina vänner som är en bloodstock agent och uppfödare här i England. Hon har många kontakter i fullblods världen. Hon är mycket duktigt på allt vad det gäller i den världen så henne kan man lita på.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag hade en ganska jobbig upplevelse med en av mina vänner igår kväll, som jag känner att jag skulle behöva bolla lite med er. Vännen...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 228
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Relationer Som några av er säkert vet så har jag inte haft den bästa erfarenheten av killar. Nu har jag dock träffat två stycken och mitt huvud är...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 969
Senast: melen
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Galopphästen Belle Epoque fick avlivas direkt på plats efter att den brutit båda frambenen vid ett av söndagens lopp på...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025