Melynda
Trådstartare
Stoet Eight Belles bröt båda frambenen eftrer att ha tagit andra platsen i Kentucky Derby igår.
Eight Belles avlivad.
Eight Belles avlivad.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oftast är det nog så att hästen bryter ett framben (det finns miljoner skäl till varför som Seabaz skrev) och sedan i och med att hästarna går i ett så pass högt tempo överbelastar det andra frambenet. Det finns studier på hur mycket vikt en galopphäst lägger på ett framben i högre fart (fyrtakt) och man tror inte att det är sant, kan inte siffrorna i huvudet men det är ett par ton!
Det är oerhört tråkigt att sådant här händer men det är inte så många i förhållande till antalet hästar som löper. Det är varje tränares mardröm att förlora en häst på det här viset.
Har hört att man försöker göra banorna snabbare genom att ta bort en del av toplagret.
Jahapp, då får jag ta tillbaks min teori i sådana fall
Jag håller på med trav. Där händer olyckor där med, men oftast inte sådana här traumatiska händelser.
Detta har tyävrr lett till att oftast när det kommer galopp på tv:en (framförallt utländska lopp) så byter jag kanal under tiden. Far så illa när sådant händer, benbrott o sådant.