Stoet Eight Belles bröt båda frambenen.

Sv: Stoet Eight Belles bröt båda frambenen.

Fy fan vad grymt!

Men hur kan det egentligen ske? Vad händer? Pressar de hästarna till den graden att de bryter benen eller faller de? Eller pressar de dem så mycket att de faller och bryter benen i fallet?

Finns en miljon anledningar till att något sådant här sker, snedtramp, snubbel, ouppmärksamhet, missförstånd, andra hästar, jockeyn mm mm...

Det betyder inte att man pressar hästen för hårt för att något sådant här skulle hända..

Men såklart lika tråkigt varje dång =(

Har hört att man försöker göra banorna snabbare genom att ta bort en del av toplagret. Detta kan tros vara orsaken till dessa olyckor, det hände ju också med hingsten George Washington i Breeders Cup Classic förra hösten.

Oftast är det nog så att hästen bryter ett framben (det finns miljoner skäl till varför som Seabaz skrev) och sedan i och med att hästarna går i ett så pass högt tempo överbelastar det andra frambenet. Det finns studier på hur mycket vikt en galopphäst lägger på ett framben i högre fart (fyrtakt) och man tror inte att det är sant, kan inte siffrorna i huvudet men det är ett par ton!

Det är oerhört tråkigt att sådant här händer men det är inte så många i förhållande till antalet hästar som löper. Det är varje tränares mardröm att förlora en häst på det här viset.

Oftast är det nog så att hästen bryter ett framben (det finns miljoner skäl till varför som Seabaz skrev) och sedan i och med att hästarna går i ett så pass högt tempo överbelastar det andra frambenet. Det finns studier på hur mycket vikt en galopphäst lägger på ett framben i högre fart (fyrtakt) och man tror inte att det är sant, kan inte siffrorna i huvudet men det är ett par ton!
Det är oerhört tråkigt att sådant här händer men det är inte så många i förhållande till antalet hästar som löper. Det är varje tränares mardröm att förlora en häst på det här viset.

Då förstår man varför de håller så bra som ridhästar. Överlever de den där belastningen så är några skutt på en terrängbana ingenting i jämförelse.

Njaa... Du kan ju tänka dig själv en hoppbana på 130-140cm hinder, fart, upphopp, hästvikt+ryttare... hästen tar emot allt på sina framben... Jag har 8 ton i mitt huvud men det kan vara helt fel men det är sjukt mycket belastning

Jo, men i galopp är det ju i ett riktigt högt tempo vilket det inte är på en hoppbana. Jag förstår vad du menar men jag tycker att belastningen verkar högre inom galopp än vad den är i dressyr och hoppning eftersom att det är så pass långa sträckor i ett sådant högt tempo.

Har hört att man försöker göra banorna snabbare genom att ta bort en del av toplagret.

Det får man verkligen hoppas att de inte gör. Sambandet mellan snabba banor och benbrott är väl bortom all tvivel bevisat och jag tycker nästan alla banor verkar sikta på att få banornas underlag att bli långsammare. Ett exempel på det är att man vattnar gräsbanor (i england t.o.m på vintern) och byter banunderlag från dirt track till syntetiska material.

har fått höra jämförelsen, att belastningen för en galopphäst på varje ben är densamma som när en hopphäst landar på första benet efter ett hinder.
Kommer dessvärre inte ihåg vem som sa det.

Fast jag tror att du har rätt. När jag gick amatörtränarkursen fick vi ta del av en forskningsrapport gällande galopphästars belastning av frambenen, man förvånas att benen håller överhuvudtaget. Galoppören tar ju dessutom betydligt fler galoppsprång i ett lopp än vad hopphästen gör landningar efter hinder.

Det tycker jag nog inte.
Låter ju som att en galopphäst med fart och allt lägger x antal ton på varje ben, dom springer ju en bit också.
Samma vikt, x antal ton, läggs på hästens "landningsben" då den landar.

Men inte hoppar du väl i varje språng heller? ;)
Galopphästen får trots allt stå ut med denna stora belastningen flera ggr än hopphästen per tävling om man tänker så.

Hoppas ni förstår vad jag menar :D

Jag håller på med trav. Där händer olyckor där med, men oftast inte sådana här traumatiska händelser.
Detta har tyävrr lett till att oftast när det kommer galopp på tv:en (framförallt utländska lopp) så byter jag kanal under tiden. Far så illa när sådant händer, benbrott o sådant.

Du har helt rätt i ditt första antagande. En häst som har "gått sönder" i löp eller träning som galopphäst klarar oftast mycket väl av att vara fälttävlanshäst eller hopphäst. Som vissa andra har påpekat, i ett löp så tar de så många fler steg med "max-belastning" än de gör under hoppning. De får dessutom inte vilan mellan ansträngningarna som hopphästar får mellan hindren utan det blir i varje steg. Och ta nu inte ni som älskar att göra påhopp att detta gör att det är synd om fullbloden, de är avlade för detta och det är därför de behöver tränas som unghästar, en häst som inte tycker det är kul att springa gör det inte och då får de hålla på med något annat, det är ingen som vill eller har råd att hålla på med en sådan individ (finns alltid undantag men det gör det överallt).

Jahapp, då får jag ta tillbaks min teori i sådana fall ;)

Du har ju helt rätt i att en galoppör utsätts för större belastning än en hopphäst och definitivt en dressyrhäst i alla fall om man ser till belastningen på frambenen.

Jag håller på med trav. Där händer olyckor där med, men oftast inte sådana här traumatiska händelser.
Detta har tyävrr lett till att oftast när det kommer galopp på tv:en (framförallt utländska lopp) så byter jag kanal under tiden. Far så illa när sådant händer, benbrott o sådant.

Tråkigt att du inte vill se galoppen på TV. Tyvärr är det så att TV är väldigt bra på att visa alla olyckor och då finns det minnsan tid för repriser etc. Jag tror inte att de har missat någon vurpa på länge... (dvs det händer inte så ofta men kanal 75 och aftonbladet bevakar dem gärna).

Vad gäller skadorna i allmänhet så är det ju så att "speed kills" och en skadad travare kan man väl för det mesta få av banan även om det är allvarligt. Bromssträckan på en galoppör i tävlingstempo gör ju att de hinner förvärra en liten skada avservärt på bara ett par steg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag hade en ganska jobbig upplevelse med en av mina vänner igår kväll, som jag känner att jag skulle behöva bolla lite med er. Vännen...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 228
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Relationer Som några av er säkert vet så har jag inte haft den bästa erfarenheten av killar. Nu har jag dock träffat två stycken och mitt huvud är...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 969
Senast: melen
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Galopphästen Belle Epoque fick avlivas direkt på plats efter att den brutit båda frambenen vid ett av söndagens lopp på...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025