Stödfodring på bete

A

Alpin87

Min häst har släppts på bete och vilar just nu efter skada. Jag vill att hon får i sig mineraler så hon får lite mat när hon kommer in för ompyssling en gång per dag, det handlar om minimala mängder men fick mig en tankeställare att hon kanske får i sig för mkt protein ändå och att det är onödigt att fodra med de fodersorterna nu när hon är fin i hullet? Är annars svårfödd så jag ser gärna att hon är lite rund (absolut inte fet men det har jag aldrig sett henne bli). Det hon får nu är ca 1/4 kg krafft groov 125 1/4 kg lusernpellets och 4 dl betfor (för annars ratar hon både lusern och mineraler).

Funderar på att gå över till krafft müsli eller granngårdens egna müsli + betfor? Sedan jag lade till betforn efter buttabehandlingen har hon fått väldig glans i pälsen och jag har hört någonstans att det är bra att ge beteshästar betfor, stämmer det?
 
Sv: Stödfodring på bete

Jag tycker att man ska försöka ha en så lika foderstat genom hela året och bara kunna öka och minska utan att behöva byta sorter så ofta.

Sen så vill jag ha så få sorter som möjligt. Varför ge både lucern och 125 och såna små mängder av varje? Om hästen fungerar och mår bra av Groov så skulle jag satsa på Groov och betfor. Då har du 3 olika proteinhalter att tillgå och ändra mellan beroende på årstid och grovfodervärden av ett foder som i stort har samma uppbyggnad mellan de tre, skiljer minimalt i sammansättningen.
Om du har bra bete så kanske det räcker att bara ge lite betfor till mineralerna under en period.
 
Sv: Stödfodring på bete

På ett tillräckligt bete så behövs det i princip bara vatten och saltsten som tillskott.
Betet innehåller alla de mineraler som hästen behöver.
Ev så kan man ge litet selen för säkerhets skull men betet innehåller så pass mycket E-vitamin att det till mycket stor del kompencerar för bristen på selen.
Bete är mycket proteinrikt (i alla fall den här tiden på året) så det blir nästan svårare för hästen att hålla hullet om du tillsätter ännu mera protein.

Mina hästar får bete, saltsten med selen i samt kontinuerlig tillgång till vatten.
Och på det så är de feta.

Betfor är bra inför betet och dumt under betet för det blir så mycket socker för hästen.
Om man nu inte använder den omelassade varianten då.
 
Sv: Stödfodring på bete

Lånar tråden lite, hittade den när jag sökte. Jag skulle under betet vilja fortsätta ge vår ponny glucosaminet hon får vintertid då hon är gammal och börjar bli lite stel,. Hon har dessutom fått en sårskada på benet som gör att jag vill ha maximal blodcirkulation (anv. back on track på benet också).
Undrar vad jag ska ge henne för att få i henne glucosaminet utan att höja proteinintaget mer än nödvändigt? Är betfor bäst eller?
 
Sv: Stödfodring på bete

Rör ut det i lite uppblött lucernpellets (om du hittar utan melass, kanon).

Om du ska använda betfor, leta efter sådan utan melass eller lägg ner tid på att skölja igenom betforen ordentligt.
 
Sv: Stödfodring på bete

Men är inte luser väldigt proteinrikt? Betet de går på är jättekraftigt så jag vill inte öka på proteinintaget.

Var hittar jag betfor utan melass? Eller räcker det med att skölja igenom det för att få bort det mesta?
 
Sv: Stödfodring på bete

Men är inte luser väldigt proteinrikt? Betet de går på är jättekraftigt så jag vill inte öka på proteinintaget.

Var hittar jag betfor utan melass? Eller räcker det med att skölja igenom det för att få bort det mesta?
Det räcker med att skölja.
 
Sv: Stödfodring på bete

annars kiki på kweek bite, betfor utan melass och uppsvälld och klar på 10 min
 
Sv: Stödfodring på bete

Du behöver ju inte ge flera kg, en näve av vad du nu väljer räcker. Och påverkar inte särskilt mkt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 488
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö Min 5-åring går på bete (skogshage och ganska magert) behöver lite extra för att hålla sig fin. Får idag 1 kg grönpellets 0.5 kg...
Svar
2
· Visningar
747
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Går igenom alla tänkbara orsaker till varför min 19-åriga ponny får gaskolik lite då och då, men blir inte riktigt klok (och inte vet...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 856
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp