Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I "våra" kretsar är det vanligt att sto med föl tas det 10 kronor extra per dag.
Mycket mer jobb med dom än en singelmärr.
Och skotta skit i en box där det står en fölmärr med en halvstor unge är inte kul.
Så 300 extra är definitivt inget överpris.
Annars kan hästägaren släpa runt med skottkärran själv.
AM
KL
Och liten trådkapning
Pratade med en av mina bekanta om innehållet i den här tråden och frågade hur de löst det.(De har en inhyrd som har sto o föl)
Håll i er nu......
De har i kontraktet skrivit upp allt tänkbart även detta med sto med föl (om det skulle bli aktuellt för någon av de inhyrda)
I kontraktet står att fölet står utan extra kostnad i samma box som stoet och att det sedan betalar full hyra när det står i egen box.
Nu har de en kreativ inhyrd som har sitt föl (som är fött i slutet av mars) i samma box som stoet och ska ha så till sista december då hästen fyller 1 år.(Då är den inte föl lämgre enligt ägaren definition)
Hon har ju rätt att ha hästen kostnadsfritt enligt kontraktet.(och med hennes def av föl)
Haha.Kreativt tycket jag.
Så efter detta antar jag att de skriver in hur gammal fölet är. Däremot ska ju fölet dia enligt de nya rönnen tills de är 8-9 månader. Så egentligen är det inte fel att låta dem dela box tills dess.
men själva förvaring sliter inte mer på boxen genom att ha sto o föl tillsammans. Finns ingen som står så stilla som ett sto som har sitt föl sovandes på marken.
Vatten kostar inte så mkt till ett föl då de diar mer än dricker.
Visst sjutton ökar slitaget i en box avsedd för en om det står två hästar i den. Sen har du gödselhanteringen, beroende på vilket typ av hantering man har så ökar ju kostnaden vilket är det samma som om den skulle ha haft en egen box. Alltså 2 hästar skiter mer än en, så enkelt är det. Sen bör du inte ta upp ämnet hur mycket skit en häst lämnar efter sig per år förrän du själv tagit reda på det själv. Jag vet, och fick en mindre chock.
Våra 17 ungar ligger då inte still nattetid i box om man ttänker på hur det ser ut där vid utsläpp.
Och äter det gör dom. Massvis med hö och mammas krafftfoder eller i separat krubba beroende på hur dum mamma är.
Betalar för fölets hantering.
Och är det några som gillar att pyssla med vattenkoppar så är det föl. ÖVERSVÄMNING är jättekul!! Säger dom :smirk:
AM
Så efter detta antar jag att de skriver in hur gammal fölet är. Däremot ska ju fölet dia enligt de nya rönnen tills de är 8-9 månader. Så egentligen är det inte fel att låta dem dela box tills dess.
En extraf råga till er. Tar ni mindre betalt för att ha en shettis i stallet som står i en stor box? Jag menar, den måste ju skita mindre än en travare samt att den inte kommer åt att slita lika högt upp på en boxvägg
Ang gödselhanteringen så kostar den inget mer beroende vart i landet man bor. Bor man där man har container som ska tömmas så kostar det pengar men de flesta med föl står i stallar på landet där bönder/stallägaren lägger gödslet på egna fält.
Min stallägare resonerar så att ett ponnyföl skiter så lite att det är en droppe i havet jämnfört med Görels stora halvblod