Sto matelak mot fölet?

janna

Trådstartare
Mitt sto som nyligen fölat tar mkt bra hand om fölet, som diar och så utan problem. Men när stoet får hö eller gräs i boxen så jagar hon bort fölet från maten, hytter med ett bakben och så. Dom står inne eftersom fölis varit lite svagt, och vädret är för kallt och regnigt... Stoet får komma ut flera ggr/dag för att röra på sig lite. Det är hennes första föl.
Någon som varit med om att stoet är matelakt mot sitt föl?:confused:

Sv: Sto matelak mot fölet?

Låt stoet ha fri tillgång på mat (hö) i sin box så kanske hon lugnar sig till slut ifall hon får portionerat och vaktar för att hon är hungrig.

Tack för svaret :) Hon har fri tillgång, men hon vill inte äta det som är "gammalt" och fölis gått i... Därför ger jag nytt flera ggr per dag, men jag kanske måste ge ännu mer... Fölet föddes i lördagsnatt, och idag är första gången hon gör såhär. Tidigare har fölis kunnat gå runt i höet/gräset medans hon åt utan att hon brydde sig...

Det måste alltid tillkomma nya orosmoment... inte nog med att fölet måste väckas för att äta dygnet runt, så ska man nu oroa sig över mammahästens beteende :(

Längtar till man får sova, jag tror jag ska sova i ett år eller så :cool:

Mitt sto äter inte heller om fölet eller hon själv gått i det. Därför har jag valt att ha hönät. Det fungerar jättebra och kanske vore ett tips? Tänk bara på att fästa det så pass högt att fölet inte kan fasta med något ben eller liknande och göra sig illa.

Lycka till!

Jag har delat stall med ett sto som betedde sig så. Ägaren satte upp en balk i boxen som stoet inte kom under så att fölet kunde få vara ifred.

Hönät hade jag aldrig någonsin vågat hänga upp med ett föl i boxen!

Tack för tipsen! :) Jag ska prova att ge mera mat per gång och se vad som händer. Det blir ju dock en himla massa hö att mocka ut som ratas, men det får jag nog ta ;)

Funkar inte det får jag gå vidare med era tips :) Hoppas att det blir varmare ute så fort som möjligt så att dom kan gå ute på gräs... Fölet fryser dock väldigt lätt så det är stenkoll som gäller...

Senast ändrad:

Hönät hade jag aldrig någonsin vågat hänga upp med ett föl i boxen!
Inte jag heller. Men jag hade kunnat sätta upp en höpåse högt upp.
710201_01.jpg

Åh :idea: Jag har ju en sån höpåse!!! Tack för tipset, min hjärna fungerar väldigt dåligt efter veckor av fölvak och nu dygnet runt passning :D :bow:

Det är fullt normalt att stoet säger åt sitt föl att stå i ett hörn när hon äter. Vi har flera ston som gör så, och dom är utmärkta mödrar. Dom skadar inte sitt föl utan är bara bryska! Fölen vet inget annat och det blir bättre när dom kommer ut på bete. Sparkar gör dom inte utan endast hotar!

Har två ston som beter sig likadant, maten är deras och de små får snällt stå vid sidan och vänta. Men de skulle aldrig skada sina föl. Den ena är riktigt vass även när fölen ska dia, går det för våldsamt till så nyper hon dem ordentligt i rumpan och kan hötta med bakbenen. Bägge är dock gamla rutinerade damer, som jag litar på fullständigt i deras fostran. Förstagångare kan man ju hålla ögonen på bara så det inte eskalerar till något onormalt beteende.

Mitt sto markerade vädligt tydligt när hon fick kraftfoder i boxen att fölis ska hålla sig borta, men annars så är hon världens bästa mamma.

Jag har två ston i år som fölat varav det ena är förstagångare. Båda är jättesnälla med sina föl och låter dom äta så mycket dom vill i krubborna när det serveras kraftfoder så här är det tvärtom..

Här också. Mitt sto som är väldigt bra på att jaga iväg andra hästar från maten har låtit alla sina föl få äta ur hennes krubba. Mot den första var hon så snäll att han åt upp allt kraftfoder för henne.

Mitt förra sto fick sitt första föl och när fölet var ca två veckor blev stoet mycket hotfullt mot fölet vid utfordring av kraftfoder i boxen. Hon sparkade emot fölet och vi vågade inte chansa på att hon inte skulle skada det. Vi tog ut fölet ur boxen medans mamma åt sitt kraftfoder. (Tänkte inte då på att man kunde sätta upp en balk i boxen).
När de släpptes ut dygnet runt försvann problemet.

Nu har stoet fått ett nytt föl och vad jag har hört så har problemet inte uppstått denna gång.

*kl*
Har nu testat höpåse, stoet äter inte ur den... Ger hö flertalet ggr om dagen, det har blivit lite bättre.

En ny fråga; Nu är stoet irriterad på fölungen ibland när fölis vill dia, juvret är mjukt och fint så det är inga problem där. Fölisen får dia, men inte så ofta som hon vill. Jag är så sjukligt trött efter att vakat på fölet som varit/är lite svagt så jag blir orolig för minsta lilla...

Ett stort bekymmer är att dom inte kan gå i hage mer än ca 30 min åt gången, både därför att fölis lätt fryser trots täcke + att hon blir helt utslagen av att vara ute och springa för mycket och då sover för länge... Stoet är alltså riktigt uttråkad av att stå inne, trots att jag tar ut henne flrea ggr om dagen så att hon får röra på sig.

Är det normalt att ston tycker att fölen diar för ofta och säger ifrån? Jag är så rädd att hon ska utveckla ngt stört beteende mot fölet...

Ja det är normalt att stoet säger ifrån när fölet diar för mycket, det är inte fel att stoet hotar mot sitt föl, hon uppfostrar det och varje sto gör olika. En del är stränga andra är snälla. Skulle ditt sto vilja skada sitt föl hade hon förmodligen redan slagit ihjäl det!
Vi får många föl varje år och jag har aldrig varit med om att fölet i juni behöver täcke, om det inte skulle vara väldigt sjukt.
Föl blir helt utslagna och vad menar du med att det sover för länge???? Kan en bebis sova för länge? Hur länge menar du att ett föl ska sova? låt fölet busa och sova så länge det behöver!!!!

Ring till veterinär direkt eller åk till klinik. Om din fölunge fryser ute trots täcke i juni och blir så utslagen av att vara ute att du måste ha dem inne hela tiden är det verkligen någonting som är jättefel på din unge!!

Ärligt talat...

Varför kan din fölunge inte sova i hagen förresten?

Min lilla kille fick snabbt lära sig att "ställa sig i hörnet" när stoet fick mat. Det såg väldigt bryskt ut, men han hade ett väldans självförtroende redan som bebis, så det behövdes nog....

När han sedan blev äldre och redo för att själv börja äta riktigt foder så var det inget problem alls. Då fick han vara med utan någon diskussion.

Jag tror att det är en instinkt hos mammahäst att skydda fölet mot att äta saker som helt enkelt inte är bra för det.

Fölet har varit frusen eftersom navelsträngen brast direkt vid fölningen, och fölet inte fick det blodet som ska föras över. Hon förlorade dessutom lite blod själv.... Jag har naturligtvis varit i kontakt med veterinär !!!!! (mer än en gång)

Pga detta så har fölis varit frusen och tröttare än ett "normalt" föl, och fick dessutom kolik några dygn gammal. (naturligtvis ringde jag veterinär då också!!!)

Därför kan inte fölet vara ute mer än korta stunder... Och enl. vet. så är det jätteviktigt att fölet äter ordentligt, så att kroppen kan bilda eget blod så fort som möjligt, och iom att fölis redan var tröttare så fick hon inte ta ut sig så att hon blev alldeles för utslagen och då inte diade tillräckligt ofta.... Fan jag känner mig helt dumförklarad :cry:

Iom detta så har jag varit sjukt orolig över fölet, och att mamman var matelak gjorde min oro ännu större.... :( Därav mina dumma frågor här på buke, kan vara ganska skönt när magsåret är nära att någon säger typ "det är normalt"...

Hursomhelst så mår fölis MKT bättre, fryser inte längre och det går stadigt framåt :) Mammahäst pysslar med den lilla jättebra och jag har inte sett ngn mer matelakhet :laugh:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 993
Senast: Mia_R
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 317
Senast: Masse
·
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 996
Senast: Dopy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka