Sv: Sto matelak mot fölet?
Fölet har varit frusen eftersom navelsträngen brast direkt vid fölningen, och fölet inte fick det blodet som ska föras över. Hon förlorade dessutom lite blod själv.... Jag har naturligtvis varit i kontakt med veterinär !!!!! (mer än en gång)
Pga detta så har fölis varit frusen och tröttare än ett "normalt" föl, och fick dessutom kolik några dygn gammal. (naturligtvis ringde jag veterinär då också!!!)
Därför kan inte fölet vara ute mer än korta stunder... Och enl. vet. så är det jätteviktigt att fölet äter ordentligt, så att kroppen kan bilda eget blod så fort som möjligt, och iom att fölis redan var tröttare så fick hon inte ta ut sig så att hon blev alldeles för utslagen och då inte diade tillräckligt ofta.... Fan jag känner mig helt dumförklarad
Iom detta så har jag varit sjukt orolig över fölet, och att mamman var matelak gjorde min oro ännu större....
Därav mina dumma frågor här på buke, kan vara ganska skönt när magsåret är nära att någon säger typ "det är normalt"...
Hursomhelst så mår fölis MKT bättre, fryser inte längre och det går stadigt framåt
Mammahäst pysslar med den lilla jättebra och jag har inte sett ngn mer matelakhet