Still i stallgången *hjälp!!*

D

Dopamin

Vad finns det för knep för att få en häst att stå still i stallgången?
Min pålle har alltid haft problem att stå uppbunden, men det har blivit bättre och bättre. Oftast har det hjälpt att bara ha en annan häst i stallet så blir han lugn.

Men nu på senare tid har den olaten börjat återkomma, och ibland är det stört omöjligt att borsta honom i gången. Han springer omkring, trampar, slänger med huvudet, bajsar, springer runt, bajsar osv osv.

Nervös? Jag vet inte, då detta är någonting han håller på med oavsett om det är fler hästar i stallet.

Jag har provat att korta upp grimskaften och prata lugnande, klappa honom mjukt, klia honom på manken- allt det där.

Jag har även försökt mig på att säga till på skarpen- ryta till åt honom, "STÅ STILL" med skarp röst. Detta är det som hjälpt bäst, verkar som han plötsligt blir varse min existens. Men det håller blott någon minut innan han är igång och hoppar runt igen.

Någon som har tips? Liknande erfarenheter?
Detta börjar gå mig på nerverna och påverkar hela stallvistelsen+ ridningen eftersom det är ett frustrationsmoment för både mig och hästen.

Är verkligen i behov av hjälp.

Sv: Still i stallgången *hjälp!!*

Det första hästen måste lära sig är att den kan flyga omkring var den vill UTOM mot dig. Aldrig mot dig, då får du lov att bli arg. Sedan när du lyckats påkalla dens uppmärksamhet såpass mycket kan du börja kräva att den står mer och mer still. Jag säger "stillaaaaa" och då ska de stå still. Ett lite skarpare "Nej!" precis när de börjar göra ngt de inte får, för min del kliva över gummimattskanten framåt ex. Nej-et får dem att haja till och stanna upp, då berömmer jag alt flytar tillbaka och berömmer direkt när de står korrekt igen.

Båda de två hemma nu har stått mkt mkt bättre sedan jag började ha dem lösa. Men i början får i princip hela stallgångstiden gå åt till att hålla dem på rätt plats om de är oroliga- flytta, berömma, säga till och hela tiden ha koll. Det handlar om att göra dem mer medvetna om människan på marken, att de ska ha lite mer koll på oss.

Det brukar hjälpa att lugnt och konsekvent flytta tillbaka hästen. Var så tydlig du behöver vara - men var neutral så fort han står där du vill ha honom. Går han iväg framåt så backa honom ungefär samma sträcka som han flyttade sig - går han iväg sidledes, flytta då tillbaka honom sidledes. Till slut lär han sig att om han står still slipper han att du håller på att flytta och peta på honom - dessutom tycker jag mig ha märkt att hästar verkar uppskatta denna tydlighet - att vi "helt plötsligt" säger till hur vi vill ha det och ger tydliga, klara regler (oftast är det för att vi är otydliga eller okonsekventa som de gör så här till att börja med.) Även om han springer runt för att han är osäker brukar det hjälpa - så länge du flyttar tillbaka honom lugnt och konsekvent; det inger respekt av rätt typ och på så vis tillit. Om du ryter, viftar med armarna eller liknande kan du förstärka problemet om hästen är osäker - detta är ett beteende som hästar har svårt att slappna av med, istället blir de på sin vakt och vill än mer tillbaka till sin flock. Var en lugn och trygg ledare och du ska se att din häst vill följa dig.

Lite åt det där hållet var en ponny som vi hade förut.

Jag löste det på detta sätt:
Så fort han började skutta runt tog jag honom i ett ledrep (sådant där NH- grimskaft med snärt i änden.) Jag tog ut honom utanför stallet och började longera genom att snurra med änden mot baken. Jag longerade så länge som jag hade bestämt. Om jag tex hade bestämt att han skulle trava i 2 min så skulle han göra det utan avbrott. Om han saktade av utan att jag bett honom om det blev det nya 2 min. Jag hade ingen ögonkontakt med honom utan tittade ner i backen ungefär.

Eftersom hästar i grunden är lata så lär dom sig ganska snabbt att det bästa sättet att slippa springa på är att stå still på gången.. :cool:

Det här tipset fick jag för ganska länge sedan då jag hade samma problem med min häst. Han sprang fram och tillbaka, höger, vänster hela tiden. Det går dock endast att göra om du har boxväggar på sidan av stallgången eller en vägg inte så långt från uppbindningsplatsen.

Ta och flytta fram hästen så långt det går så att sidolinorna är sträckta sen tar du ett tredje grimskaft och fäster i ledringen i grimman och sätter fast det i väggen/boxväggen på sidan eller raktfram. Alla linor ska vara sträckta! Nu kan inte hästen gör ngt alls, behövde bara göra det 2-3 ggr med min sen lärde han sig. OBS att det lätt måste kunna lossas ifall hästen får panik!

Men visst, det handlar helt klart om uppfostran, men detta blev sista utvägen för oss då inget av det andra funkat! Men still står han då nu iaf!

Hoppas du förstod ungefär hur jag menade...:crazy:

Kan det hända att han inte lärt sig att bli uppbunden som ung? Pröva att göra som man oftast gör med unghästar, och bind upp honom under kraftfodergivan. på så sätt lär sig hästen att koppla uppbindningen till något posetivt...

Om hästen går tex mkt framåt, så backa tillbaka hästen till där den stod från början o beröm när den står som du vill.

O glöm inte bort att prata med hästen, då lyssnar den på dig o tänker inte så mkt på o röra sig, prata med en lugn ganska låg röst.
Om hästen rör sig så säg högt & bestämt - Nej!! så förstår hästen att så ska den inte göra ,o flytta sen den tillbaka på samma plats igen o börja om. De kan ta lite tid. Lycka till :bump:

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 486
Senast: Emma-pemma
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 217
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 973
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka