Stilhoppning - knoppar?

castle_bar

Trådstartare
Ja, i helgen ska jag hoppa stilhoppning och jag tänkte höra vad ni tycker om knoppar, borde ponnyn ha det eller?

Jag antar att det ser prydligast ut, men det är bara det att när jag hoppat med knoppar innan så har det känts så konstigt, det känns som om han inte sträcker ut ordentligt över hindren, men jag vet inte om det beror på att han tycker det är obehagligt med knoppar eller om det beror på att jag kanske ger lite för dåligt med eftergift när det inte finns någon man att grabba tag i?

Visserligen brukar jag aldrig hålla i manen när jag hoppar men... hm. Vad säger ni, är det katastrof att hoppa stilhoppning utan knoppar?
Mountain Horse Ponny Cup är det förresten...

Sv: Stilhoppning - knoppar?

nej jag tycker inte du ska knoppa. Låt honom vara sitt vanliga vackra jag :)

Hmm, jag skulle nog knoppat i och med att det är stilhoppning..
det kanske bara är du som är ovan vid att han har knoppar och därför känns det annorlunda??

jag skulle knoppa, det ser mer välvårdat ut och förhoppningsvis ger det högre poäng på helhetsintrycket!

Har du hoppat med knoppar innan? Visst ser det snyggt ut, men det finns ju inget att hålla i om man skulle behöva det..

Jag knoppade min 5åring när hon skulle gå 4årschampionatets semifinal (fölsto), och det ångrar jag! Visst var hopn snygg, men rundan blev askass(tur att det var förklassen) eftersom hon överhoppade sig mycket och jag hade inget att hålla i:angel:

För övrigt tror jag inte det påverkar helhetsintrycket...

Ja, jag har hoppat med knoppar innan. Fick för mig att knoppa på DM:et och det gick rakt åt helskotta, han ville inte sträcka ut halsen ordentligt (läs mitt första inlägg) men om det beror på honom eller mig vet jag inte...

Men jag resonerar som så att det är ju bättre att vi gör en snygg runda utan knoppar, än att vi har knoppar och det går som det gjorde på DM:et när han spände sig jättemkt och det gick skitdåligt...

Asså, det är ju inget krav, men för mig betyder stilhoppning att man ska se så välvårdad ut som möjligt, dvs. att hästen ska ha knoppar.

Här är vad Marita Torgersen som var domare i GP ponnyn sa om helhelsintryck.
Ponnyns helhetsintryck
- Här tittar man på att utrustningen är säker och sitter som den ska. Till exempel får tyglarna inte vara så långa att tygeländan utgör en säkerhetsrisk. Men det handlar inte om att man måste ha dyra grejor, säger Marita.
I övrigt förklarar hon att det ska se välvårdat ut. Hästen bör vara flätad och om den svettas mycket när den hoppar bör den vara klippt.

Strunta i att knoppa! Jag har vunnit stilhoppning med en häst utan knoppar ;)

Om ponnyn kan kännas spänd över hinderna med knoppar, så drar ju det ner poängen en hel del! Se bara till att ha ponnyn snygg i övrigt, knoppa gör man ju på dressyr tävlingar ;)

Okej, ja jag förstår ju att den bör vara knoppad, annars hade jag inte funderat på detta överhuvudtaget...
Men det är som sagt inget måste.

Ahhh - beslutsångest! Det måste väl ändå vara bättre att ponnyn (eller jag eller vad det nu beror på att det går kasst när han har knoppar) är avslappnad och går en fin runda än att han har knoppar och det kanske blir en spänd och inte alls lika bra runda?

Aahh - okej, tack för dom orden. Jag ska tänka på dom när vi rider fram bland alla andra som har knoppar... :crazy:

Om det är stilhoppning brukar jag ( mamma:p ) knoppa, det ger ett lite prydligare intryck. Man vill ju vara extra fin på en stilhoppning.:D ;)

Sen så när min kompis tävlade GP-ponnyn förra året, så fick hon en anmärkning på att hon inte hade knoppat.

Det stod typ: Vore trevligt om ponnyn kunde vara knoppad! Jag tror hon fick poängavdrag för det, men jag kommer inte riktigt ihåg, mamma säger att hon inte fick det.

Hon var lagom irriterad efteråt att hon inte hade orkat knoppa!

Senast ändrad av en moderator:

Nej, jag har aldrig sagt att det är ett måste.

Men i ditt fall så skulle jag inte knoppat, men gjort så att manen ser vääldigt välvårdad ut, dvs. ligger rak och jämn på en sida.

jag har aldrig fått avdrag får att ponnyn inte varit knoppad, tror det beror lite på vad man har för typ av ponny. Min var oxå en urponny precis som TS, passade mkt bätre i utsläppt man.

Jo, men han är nog också av en urponny, tjock man som alltid står åt alla håll och kanter, och han ser inte sådär elegant ut, utan mer som en riktig ponny!

Nu säger jag inte att hon fick poängavdrag, det var vad jag mindes, och mitt minne är ju... dåligt...:o :angel: :p

Haha "urponny"! :rofl: :bow:

Ååå... jag vet verkligen inte hur jag ska göra! Jag ska tävla imorgon också, kanske borde knoppa då för att se hur det går med knoppar... synd bara om jag skulle sabba den tävlingen också. :crazy:

Btw, så här ser han ut...

utan knoppar

med knoppar (riktigt fula också... :D )

Hmm, svårt, han är ju fin i utsläppt man, men han såg ju riktigt stilig ut i knoppar med!:D Kanske knoppar med utsläppt pannlugg?:p

Nä, jag vet inte, gör det som du känner dig för!:):bump:

Men varför inte fläta honom några vardagar också, han kanske vänjer sig vid att det drar lite i manen?:idea: Behöver ju inte vara några "proffsknoppar"... Sen får ju du träna på att knoppa, brukar alltid behövas:D

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 345
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340
Relationer Jag har tänkt göra den här tråden ett tag men inte kommit till skott. Jag har skämts, känt mig dum och fånig, medverkande, "jag får...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
9 867
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar