Stil på bostad för uthyrning.

Vilken stil gillar ni att bo i?


  • Antal omröstningsdeltagare
    110
Mardröm med allt trä överallt😁
Det tyckte nuvarande hyresgäst också och slabbade vit färg över alltihop.
Men det är faktiskt inte okej att göra så även om man vantrivs med "stilen".

Om man är i nöd och behöver bostad så kan man faktiskt vara tvungen att ta det som bjuds som det bjuds.
Även om det skaver.

Jag tror att jag kommer att ta ut svängarna.
De som svimmar av för mycket färg och mönster får väl välja något annat, eller numera, måla över det.
Eftersom att det inte finns något särskilt att spara längre.
 
Det tyckte nuvarande hyresgäst också och slabbade vit färg över alltihop.
Men det är faktiskt inte okej att göra så även om man vantrivs med "stilen".

Om man är i nöd och behöver bostad så kan man faktiskt vara tvungen att ta det som bjuds som det bjuds.
Även om det skaver.

Jag tror att jag kommer att ta ut svängarna.
De som svimmar av för mycket färg och mönster får väl välja något annat, eller numera, måla över det.
Eftersom att det inte finns något särskilt att spara längre.
Rimligt👍
 
Det beror väl på lite vad som står i avtalet. Jag får göra ganska mycket i min hyreslägenhet om jag vill. Är det dock lite väl "out there" kan jag behöva återställa innan jag flyttar. Annars är det fritt fram att måla och tapetsera om :)
Om man hyr en möblerad sommarstuga så ingår inte att få göra om som man vill.
Det var tydligt.
När jag blev tillfrågad så sade jag dessutom nej.
Men det hjälpt inte.
Vissa struntar i sådant och gör som de vill ändå.

Det finns mera som kommer att bli dyrt att åtgärda, men inte komplicerat på samma sätt.
Köket har också bytts ut.
Två gånger t.o.m.
Där är jag mest orolig för hur själva stommen har klarat de ingreppen och vad de egentligen kan dölja.
En vattenskada kanske?

Det finns ju en anledning till att huset kanske skall få en ny hyresgäst.
Och så sophögen.
 
  • Ledsen
Reactions: Sel
Fantastiskt fint, tänk om alla hyresvärdar ville sätta in en morris-tapet...
Det är en ganska så liten yta att tapetsera, så det känns fullt rimligt med en riktigt exklusiv tapet.
Det skulle också lyfta resten av stugan som då kan kännas okej med färg från Rusta.
Jag hoppas också att det skall fungera avhållande mot att ge sig på huset med allt för mycket egna åtgärder.
 
För mig beror svaret mycket på vad "hyr ut" står för. Om jag hyr ett torp i obygden ett par dagar, får torpet gärna vara ganska "torpaktigt" i inredningsstilen. (Samt gärna ha värme och vatten inne...)

Om det gäller som bostad en längre tid, är jag kräsnare på ett annat sätt. Och kommer i högre grad att vilja sätta lite egen prägel på inredningen, även om jag hyrde möblerat. Jag har gjort det några perioder, vid arbete på annan ort. Då är ju det praktiska viktigt: kökets funktion, en bra kontorsstol, geografiskt läge osv. Och bra om de småsaker jag tar med för att känna mig som hemma funkar någorlunda i stilen. Men det praktiska är viktigast.
 
Inte vitt eller än värre - grått! Det känns sterilt och dött, tandläkarväntrum!
Vårt hus var målat till stor del vitt och grått, jag har ägnat fyra år åt att få in värme och liv i rummen. Det är så härlig med hem som innehåller delar av dem som bor där, visar olika delar av deras personligheter.

Jag älskar varma färger, trä, sten och andra naturmaterial. I vardagsrummet har vi öppen spis och därmed också vedställ och eldgaffel i gjutjärn. Så där går gjutjärnet igen i loppisfyndad inredning - ett gammalt strykjärn, en stor lykta(i fejkat gjutjärn men jaja), ett par ljuslyktor, en liten statyett. Jag letar ännu efter nån form av väggprydnad och piedestal till växter i samma look. Ja och vi har djungel här inne - mycket storbladiga gröna växter där trädgårdstigern gärna gömmer sig. Här är mycket färg - rött, grönt, blått, gult, orange, grått, svart. Men det är mörka, "murriga" versioner. Och jag hittar ett underbart lugn här på kvällarna när brasan sprakar i öppna spisen🥰
Håller helt med, ett hem ska kännas som att dra på sig pyjamasen och krypa ner i soffan under en mjuk filt och inte som att vänta på obducenten i bårhuset där precis allt är sterilt och dött.
 
Är det privatuthyrning? Annars är det nog svårt att avtala bort att måla osv.
Fritidshus.
Egentligen och i avtalet.
Men hyresgästen har bosatt sig där permanent, vilket jag inte kan hindra.

Men naturligtvis så går det att avtala bort även i en helt vanlig bostad.
Tänk ett historiskt hus med antika väggpaneler och målerier, de måste ju gå att skydda.

Och att måla på träpaneler eller en gabondörr blir oavsett oerhört dyrt att återställa.
Jag borde ha tagit en präktig deposition i pant för panelen.
 
Ah jag läste slarvigt. Läste torp så hade äldre år i huvudet😅
Det ligger på en "torp-fastighet".
Det ursprungliga Torpet är dock rivet 1940 eftersom att det hade ruttnat.
Nu så finns där en "Villa" från 1940 och två små hus av typen sommarstuga byggda 1988 med en utbyggnad från 1993 och en från 2013 och en byggd 1993.
 
Det här hade ju inte spelat någon roll om inte hyresgästen hade skapat ett sopberg i min skog utanför huset.
Eftersom att jag då inte hade haft någon anledning att byta hyresgäst.

Och kanske att hyresgästen tar sig samman och städar upp sitt bråte så är ju saken ur världen sedan.
 
Det här hade ju inte spelat någon roll om inte hyresgästen hade skapat ett sopberg i min skog utanför huset.
Eftersom att jag då inte hade haft någon anledning att byta hyresgäst.

Och kanske att hyresgästen tar sig samman och städar upp sitt bråte så är ju saken ur världen sedan.
Jag antar att du är så luttrad vid det här laget att du inte alls räknar med det. Att det i så fall blir en glad överraskning.
 
Jag antar att du är så luttrad vid det här laget att du inte alls räknar med det. Att det i så fall blir en glad överraskning.
Luttrad, ja definitivt.
Men jag har givit det extra lång tid för att det förhoppningsvis skall hända.
Det har också försvunnit en hel del, så det går åt rätt håll.
Sammanträdet i Hyresnämnden är om en månad, så ännu finns tid kvar att ordna upp resten.
Erfarenhetsmässigt så brukar den här hyresgästen komma i mål i elfte timmen - kvart i tolv, så jag har inte givit upp helt.
Hoppet är det sista som överger människan.

Men jag måste ha en plan B för vad jag skulle göra om det blev tomt.
Som det ser ut nu så går det inte att hyra ut till någon annan.
Och det kommer en dag då jag måste renovera på riktigt och då kan inte hyresgästen bo kvar under tiden.
Det blir av typen blåsa ut och börja om.
 
Intressant.
Den har jag faktiskt inte hört förut.
Men det ger definitivt en tydlig riktning för husen i fråga.
Tack, det hjälpte verkligen.

Då är det typ "torp" som gäller.
Mmm torp är lantliga, mysiga och historiska så du klaffar in på allas favoriter direkt :) bara att köra. (o trasmattor är ju inte så dyra väl, mmm trasmattor)
 
Fantastiskt fint, tänk om alla hyresvärdar ville sätta in en morris-tapet... Jag hade dock valt att ta panelen i en annan neutralare kulör, tex bakgrundsfärgen på tapeten om det är i vardagsrummet så att hyresgästen inte behöver matcha sin inredning med just grönt, tänker det är trist om man tex har en soffa som inte går ihop med den nyansen.
Jag hade nog inte reflekterat över behov av att matcha den väggen. Svart, grå, vit, röd, blommig och många gröna soffor skulle nog lugnt kunna passa.

Dessutom är det nog en hall eller ett kök.

Annars tycker jag engelskt röd linoljefärg är så vackert på sådana träpartier.
 
Dessutom är det nog en hall eller ett kök.
Kök mitt i huset som liksom skall sy ihop delarna.
Jag tycker nog att det mesta går bra att passa in där.

Annars tycker jag engelskt röd linoljefärg är så vackert på sådana träpartier
Har ett helt rum i engelskt rött i "Stora huset".
Huset som jag bor i har engelskt röda fönsterbågar på gult hus med ljusgrå knutar.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 040
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 517
Senast: Queen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 072
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 759
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp