Stil på bostad för uthyrning.

Vilken stil gillar ni att bo i?


  • Antal omröstningsdeltagare
    74
Intressant.
Den har jag faktiskt inte hört förut.
Men det ger definitivt en tydlig riktning för husen i fråga.
Tack, det hjälpte verkligen.

Då är det typ "torp" som gäller.
Om det är ett av de mindre husen på gården jag tror så håller jag ned om torp.
MEN smart förvaring och funktionellt i framförallt kök utan att kompromissa för mycket med känslan. Lite modernisering men inte för mycket.

Vi bodde i ett litet hus en gång (som inte var så historiskt som torp men lite sådan känsla) där vi ordnade något som liknar en liten köksö fast vid en vägg. Det gjorde stor skillnad för det köket utan att förstöra känslan.
 
Tittar på resultatet av omröstningen och konstaterar att det var bra att jag gjorde den.
Min Skandinaviska design hade inte blivit populär alls.
Och dessutom hade det blivit en kultur-chock att gå in genom dörren.
 
Jag tycker med att stilen inne ska matcha huset. I min stuga har jag bröstpanel i pärlspont i vardagsrummet som är målad i en lusgrå ton. Där är det en gammal strukturtapet oven som fått vara kvar än så länge i en bruten vit färg. Jag tänker byta ut tapeten(har tittat på diskret rutig) men behålla panelen. Köket är i lantlig still i en gul nyans. Jag gillar verkligen inte gult men där passar det bra, så bra att jag överväger gult även efter det är renoverat. Sovrummet har fått en mönstrad blommig tapet i blå/grå toner på ljus bakgrund. Gästrummet kommer också bli blommigt men med fler färger och lite diskretare mönster så man inte behöver ha inredning som direkt matchar tapeterna.
Jag hade aldrig inrett min lägenhet från 1920-talet på det sättet och det är egentligen inte min stil men det passar i stugan, den klär verkligen i det 😍
 
Det var jättesnyggt.
Många tidigare hyresgäster hade uppskattat det mycket.

Jag sörjer.
När jag såg ordet "bilhandlarpanel" visste jag inte vad det var men anade och tänkte "åh nej vad fult", googlade och det är precis så fult som jag anade och har vuxit upp med. Jag skulle själv inte trotsa en hyresvärds nej mot att måla, men skulle själv inte tycka det är fint i ett hem, inte ens lite faktiskt (motbevisas gärna dock). Frågan är ju lite grann varför du vill hyra ut. För din egen skull och det ska vara orört, eller för hyresgästerna och så att de ska trivas också (och därigenom stanna längre kanske?) och inte bara känna att de bor i ett lånat hus. För första gången i mitt liv känns det inte som om jag bor i ett lånat hus, trots att det är vitt, vitt och lite mer vitt. Och ljus ek. Men det är nog mer för att det är en tillåtande policy om att jag får lov att måla om och förändra efter eget huvud, till en viss grad förstås, det finns sådana möjligheter och det är öppet för det. Då blir det mitt hem och inte ett tillfälligt hem eller hyresvärdens hem, om jag så hyrde det 30 år till.

Om det är det första så kanske det går att återställa panelen på något vis? Och även annat som är förstört, så det är så du gillar det igen. Är det så att en större massa ska gilla det och inte för din skull så kanske hyfsat neutrala färger och tapet passar bättre, ihop med vad för slags hus det är.
 
Jag får lust att göra något sådant här.


Ska%CC%88rmavbild-2019-03-08-kl.-16.15.54.png.webp
 
Det kommer att hyras ut tomt.

De flesta av mina möbler har nämligen "kommit bort".
Det var möblerat, men mina möbler är borta.
Förutom ett köksbord och en pall som står ute och blir förstörd.
Jag hade nog inte velat hyra möblerat heller. Känns som att det är upplagt för bråk om slitage och annat... Ändå imponerande att de "tappat bort" grejer.
Jag får lust att göra något sådant här.


Ska%CC%88rmavbild-2019-03-08-kl.-16.15.54.png.webp
DRÖM!
 
Frågan är ju lite grann varför du vill hyra ut. För din egen skull och det ska vara orört, eller för hyresgästerna och så att de ska trivas också (
Jag ville inte hyra ut.
Men nuvarande hyresgäst var bostadslös och fick hyra för att jag var snäll.
Jag hade någon idé om att åter bo där i framtiden och ville få tillbaka det likadant som jag lämnade det ifrån mig.
Dessutom så hade tidigare hyresgäster älskat panelen, smaken är ju som baken.
Numera så är den en tidstypisk inredning från när stugan byggdes och skulle därför ha varit kvar.

Den var dessutom mycket tålig och hade inte behövt något underhåll, nu måste jag måla om med jämna mellanrum och det hade jag gärna sluppit.

Men nu så har jag tillgång till del av "Stora Huset" på samma gård och kommer inte att behöva det lilla huset något mera.
Och eftersom att det känns förstört för min del så vill jag inte ha det längre heller.
Så nu planerar jag på att fortsätta att hyra ut det.

Varför jag hyr ut det?
Människor behöver bo.
Jag har tillgång till 3 hus så jag kan faktiskt klara mig utan att ha tillgång till ett 4de.
 
Jag ville inte hyra ut.
Men nuvarande hyresgäst var bostadslös och fick hyra för att jag var snäll.
Jag hade någon idé om att åter bo där i framtiden och ville få tillbaka det likadant som jag lämnade det ifrån mig.
Dessutom så hade tidigare hyresgäster älskat panelen, smaken är ju som baken.
Numera så är den en tidstypisk inredning från när stugan byggdes och skulle därför ha varit kvar.

Den var dessutom mycket tålig och hade inte behövt något underhåll, nu måste jag måla om med jämna mellanrum och det hade jag gärna sluppit.

Men nu så har jag tillgång till del av "Stora Huset" på samma gård och kommer inte att behöva det lilla huset något mera.
Och eftersom att det känns förstört för min del så vill jag inte ha det längre heller.
Så nu planerar jag på att fortsätta att hyra ut det.

Varför jag hyr ut det?
Människor behöver bo.
Jag har tillgång till 3 hus så jag kan faktiskt klara mig utan att ha tillgång till ett 4de.
Jo, då förstår jag att det var tidigare viktigt att det var som du ville ha det eftersom du tänkte bo där senare.

Människor behöver någonstans att bo är ju ett gott argument som något.
Däremot kan man ju hyra ut hus som ser ut som att man själv vill bo där och inte tillåta förändring, eller så kan man hyra ut så det passar den större massan. Det var väl lite den frågan du fick ställa dig tänkte jag.
 
Min hyresgäst har slabbat vit färg över i princip allt.
Furutak, furulister och en bilhandlarpanel i bok.
Sist som jag lyckades få komma in så var bilhandlarpanelen i valnöt fortfarande intakt.
Hyresgästen ville måla den också helt vit men jag sade nej.
Mina nej brukar dock inte respekteras, jag sade nej till målandet av den andra panelen men det hjälpte inte.

Nu så funderar jag på vad jag skall göra åt det hela inför nästa hyresgäst.
Min första tanke var att återställa så mycket som möjligt av den gamla känslan, vitt och olika träslag.
Som jag skulle vilja ha det.
Men jag skall ju inte bo där så det kanske är bättre att bejaka vad det har blivit.
Det är nu vitmålad bröstpanel av MDF som ser ut som pärlspont där det var panel i bok.

Det lilla huset är från början en sommarstuga av typen 1980-tal men är nu mest en stil-krock.
Jag tänkte att litet färg på bröstpanelen och någon trevlig tapet ovanför skulle kunna rädda upp situationen.
Och kanske att andra skulle föredra det i stället för bilhandlarpanel även om jag tycker att huset är helt förstört.

Våga välj beige! Eller åtminstone brutna vita nyanser.

Dova men rätt ljusa gröna och blå går också fint till trä och de allra flestas inredning.

Skippa helvitt och grått.
 
Jag hade nog inte velat hyra möblerat heller. Känns som att det är upplagt för bråk om slitage och annat... Ändå imponerande att de "tappat bort" grejer.
Det behövdes i början när hyresgästen inte hade något eget.
Och det var också egentligen ett villkor eftersom att det var så Stugan serverades.
Jag hade den som övernattningsbostad när jag övertalades att hyra ut den till en person utan bostad och med ett mycket stort behov.

Innan så hade den hyrts ut som studentboende och då var det lämpligt att den var möblerad.
Nu så hade jag gärna fått tillbaka några av möblerna, men det får jag inte.
De som är borta är nog sålda skulle jag tro.
 
Jag får lust att göra något sådant här.


Ska%CC%88rmavbild-2019-03-08-kl.-16.15.54.png.webp
Fantastiskt fint, tänk om alla hyresvärdar ville sätta in en morris-tapet... Jag hade dock valt att ta panelen i en annan neutralare kulör, tex bakgrundsfärgen på tapeten om det är i vardagsrummet så att hyresgästen inte behöver matcha sin inredning med just grönt, tänker det är trist om man tex har en soffa som inte går ihop med den nyansen.
 
Fantastiskt fint, tänk om alla hyresvärdar ville sätta in en morris-tapet... Jag hade dock valt att ta panelen i en annan neutralare kulör, tex bakgrundsfärgen på tapeten om det är i vardagsrummet så att hyresgästen inte behöver matcha sin inredning med just grönt, tänker det är trist om man tex har en soffa som inte går ihop med den nyansen.
Det är det gröna som gör allt :heart
 
Jag får lust att göra något sådant här.


Ska%CC%88rmavbild-2019-03-08-kl.-16.15.54.png.webp
Jättefint! Men jag vet inte om jag hade velat byta ut alla mina möbler för att matcha en sådan stark inredning när jag flyttade in någonstans.
Edit: Okej, inte alla, men jag har en del som aldrig skulle funka där. Det är det jag menar med en hyfsat neutral canvas när jag flyttar in. Ofta har man ju som hyresgäst sin egen stil med sig.
 
Däremot kan man ju hyra ut hus som ser ut som att man själv vill bo där och inte tillåta förändring, eller så kan man hyra ut så det passar den större massan. Det var väl lite den frågan du fick ställa dig tänkte jag.
Ja det är ju därför som jag har startat den här tråden.
För att det är olika om jag skulle göra det till mig själv eller till andra.
Och nu så skall jag inte ha det själv.

Väggpaneler i trä eller med faner är ändå dyra, så att måla över dem sänker värdet på bostaden.
Tyvärr.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 757
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 495
Senast: Queen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 912
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 743
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp