Stil på bostad för uthyrning.

Vilken stil gillar ni att bo i?


  • Antal omröstningsdeltagare
    64

Inte_Ung

Trådstartare
Jag har ju några hus som jag hyr ut och då behöver jag fixa till så att det blir attraktivt för andra än mig själv.
Jag gillar glas, betong och funkis men inser att det nog inte är så gångbart i röda stugor på landet

Så vad gillar ni?
Hur skulle vi vilja att ett hus var inrett om ni skulle bo i det?
 
Jag tänker att ”mysigt” som du har med i alternativen tycker nog alla att de har hemma oavsett stil. Vad som är mysigt är individuellt.

Jag är en såndär person som inte bryr mig om att insidan av huset ska matcha utsidan. Jag inreder som jag själv vill bo. Och jag gillar ljusa, lugna färger, naturmaterial, mer åt det moderna hållet i badrum och kök. Jag ogillar skarpa mönster och färger. Vet inte vad stilen kallas.

För uthyrning hade jag valt neutrala färger och material.
 
Jag har ju några hus som jag hyr ut och då behöver jag fixa till så att det blir attraktivt för andra än mig själv.
Jag gillar glas, betong och funkis men inser att det nog inte är så gångbart i röda stugor på landet

Så vad gillar ni?
Hur skulle vi vilja att ett hus var inrett om ni skulle bo i det?

Jag saknar alternativet ”i stil med huset”. Det ska passa in även om det så klart inte behöver se ut som ett museum.
 
Omöjligt att svara på. Det beror helt på husets känsla, platsen och årtalet det byggdes.

Edit: så röda stugor på landet tycker jag ska vara just röda stugor på landet. Dvs renovering får inte skrika för modernt. Detaljer som tidsenlig el (fast i modern tappning såklart inte att själva elen är 100 år) gör också mycket för helhetskänslan.
 
Om jag ska hyra vill jag gärna ha det avskalat och hyfsat neutralt så att jag kan göra det till mitt ställe utan att renovera.

Det kan jag förstå men samtidigt tror jag de som söker boende i stil med torp inte vill ha det avskalat vitt. Dvs det kan nog vara bra att inreda hyfsat neutralt men ändå med respekt för husets ålder och stil.

Jag älskar ju jugend men tycker det verkligen ser märkligt ut i ett modernt hus.
 
Det kan jag förstå men samtidigt tror jag de som söker boende i stil med torp inte vill ha det avskalat vitt. Dvs det kan nog vara bra att inreda hyfsat neutralt men ändå med respekt för husets ålder och stil.

Jag älskar ju jugend men tycker det verkligen ser märkligt ut i ett modernt hus.
Jag la till det sedan. Självklart ska man respektera byggnaden också (om det är en särskild typ av byggnad) men jag som hyresgäst vill ändå ha en hyfsat ren canvas när jag flyttar in. Det behöver inte nödvändigtvis betyda vitt. :)
Sedan är ju en byggnad ofta rätt neutral när man flyttar in ändå, om man inte hyr möblerat.
 
Jag skrev ju att det var vad JAG ville ha. Inte att alla ville.
Du frågade vad vi gillar och det var vad jag svarade:)
Jag menade att de inte tycker att deras hem är just mysigt utan ljust och luftigt och att det är en bra sak.
Jag tror inte att alla eftersträvar just mysigt utan andra egenskaper som pampigt eller rymligt.
 
Jag menade att de inte tycker att deras hem är just mysigt utan ljust och luftigt och att det är en bra sak.
Jag tror inte att alla eftersträvar just mysigt utan andra egenskaper som pampigt eller rymligt.
Aha. Pampingt vet jag inte om så många eftersträvar. Men jag rör mig bara i vanliga ”Svenssonkretsar” och då verkar det vara hemtrevligt och mysigt på olika vis som man vill ha hemma :)
 
Jag skulle också säga i stil med byggnaden och omgivningen.

Relativt neutralt när det är för uthyrning, men det behöver ju inte betyda avskalat och enfärgat för det. Men inte så belamrat att det känns som att man flyttar in hos någon annan.
 
Intressant.
Den har jag faktiskt inte hört förut.
Men det ger definitivt en tydlig riktning för husen i fråga.
Tack, det hjälpte verkligen.

Då är det typ "torp" som gäller.
När jag flyttade till mitt hus - byggt 1882 - fanns tujor och prydnadstallar samt lite järnek i trädgården. Passade inte alls i omgivningen och till huset. Utrotades ;)

Inredning och omgivning vill jag ska gå "med" huset.Inte emot.

I ett torp passar inte vitt, stora naturstenskakel och senaste trender - enligt min åsikt.

(I byn finns en gammal gård där man nån gång på 60-talet bytte till stora "panoramafönster". Nya ägaren renoverar försiktigt och har bytt tillbaka till fönster som ser ut som de ursprungliga. Han har också återuppbyggt det ena gårdshuset så det är symmerisk med två motstående hus).
 
Jag mår bäst med lite skandinavisk avskalad stil, men i en röd stuga på landet? Nej, då måste stilen matcha utsidan också tänker jag.

Bor jag skandinaviskt och avskalat? Absolut inte 😂 jag bor med för mycket prylar och lite kaos men inser att det är egentligen inte alls så jag skulle bo för att ha ro i själen. Men man kan inte få allt 🤭
 
Hyrs det ut möblerat? Jag valde historiskt och lantligt i någon slags mix. Jag gillar funktionella kök med mycket skåp och lådor, drömmen hade varit ett skafferi stort nog att gå in i där jag kan ha massor av bös.
Jag gillar murriga färger... Skogsgrön bakgrund på trämöbler som fått behålla sin naturliga färg. Rejält hantverk i sten, glas, trä och gjutjärn typ som genomgående tema i hela huset.
 
I ett torp passar inte vitt, stora naturstenskakel och senaste trender - enligt min åsikt
Min hyresgäst har slabbat vit färg över i princip allt.
Furutak, furulister och en bilhandlarpanel i bok.
Sist som jag lyckades få komma in så var bilhandlarpanelen i valnöt fortfarande intakt.
Hyresgästen ville måla den också helt vit men jag sade nej.
Mina nej brukar dock inte respekteras, jag sade nej till målandet av den andra panelen men det hjälpte inte.

Nu så funderar jag på vad jag skall göra åt det hela inför nästa hyresgäst.
Min första tanke var att återställa så mycket som möjligt av den gamla känslan, vitt och olika träslag.
Som jag skulle vilja ha det.
Men jag skall ju inte bo där så det kanske är bättre att bejaka vad det har blivit.
Det är nu vitmålad bröstpanel av MDF som ser ut som pärlspont där det var panel i bok.

Det lilla huset är från början en sommarstuga av typen 1980-tal men är nu mest en stil-krock.
Jag tänkte att litet färg på bröstpanelen och någon trevlig tapet ovanför skulle kunna rädda upp situationen.
Och kanske att andra skulle föredra det i stället för bilhandlarpanel även om jag tycker att huset är helt förstört.
 
Min stil är 70-80-tal, alltså så där mysigt ombonat färgglatt, gärna lite murrigt men ändå inte. Bilhandlarpanel är skitsnyggt på rätt ställe och i rätt mängd, det måste vara en balans men vitt och sterilt i ett torp, aldrig. :yuck:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 756
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 495
Senast: Queen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 912
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 742
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp