Stigläder - vilka är bäst?

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Fundera på att köpa dubbelsydda Prestige till min nya sadel men har börjat kika på såna här:

17180019.jpg

Och nu undrar jag om såna här är bättre? Håller dom lika bra? Är det mer bekvämt? Sliter de mer på sadeln (dom känns hårdare när jag kände på dom i butik) än vad dubbelsydda gör?
Om ni har tips på lite billigare kvalitetsstigläder får ni gärna tipsa om det...

Sv: Stigläder - vilka är bäst?

Jag använder inga andra stigläder än Webbers längre :love:

Ingen risk för att man blir "klämd" och superenkla att ändra längden på vid behov :bow::bow::bow:

Jag har både äkta Wintec, +20 år, och billiga från B****s, 2 år,....

En nackdel finns och det är att dom efter några år börjar lossna trådar i hålen, men det sker nog pga jag ändrar längden stup i ett.
Åtgärdas enkelt med att man bränner dom med en cigaretttändare...

Sådana där har jag också funderat på. Just nu har jag ett par Jacson som jag har haft i över ett år, tycker de funkar utmärkt. Har sett att priset höjts för när jag köpte de kostade de någonstanns mellan 200-250 kr. De är väldigt mjuka, med nylonkärna inuti som gör att de inte töjer sig. Bra kvalité på lädret på mina i alla fall, vart positivt överaskad till det priset. Kan dock tänka mig att det skiljer sig lite och att det kan förekomma "måndagsexemplar".

Sån modell har jag också funderat på, sån där man ändrar längden där nere. Oj vad bra jag är på att förklara:angel:

Men när man ska dra upp dem,,, det går ju inte,, lägger man dem bara i kors över sadeln? Eller?

Jag har ju mina stigläder under kåpan,, kan man ha såna då?

När man ska dra upp dom fäster man haken i hålet högst upp (finns ett hål där var man trär på stiglädret på stigläderkrampan)
Och ja... man borde väl kunna ha dom under kåpan... Varför inte?`

Frågan är väl bara, att om man kortare lädrena lite, finns det risk för att spännet skaver på kåpan?

Gillar inte Jacson alls... Köpte ett par, och efter 15 min ridning hade lädret spruckit överallt. Hände samma sak med Cheval/Hubertus. Efter det köpte jag Kentaur stigläder istället... Efter drygt 3 år så håller dom än... Dock har dom inte hållt sig så fina som Prestigestigläder gör, så jag funderar på att köpa såna istället... Men är dom värda dubbelt så mycket? Kentaur har jag hittat för 500 + frakt...

jag har liknande från börjes o jag trivs skitbra med dem.
jag har mina under kåpan o det funkar bra tycker det blir mindre som är ivägen jag har antingen stigbyglarna rakt ner eller lägger dem i kors över sadeln.

dom där är ju också dubbelsydda.... är precis samma som prestiges vanliga, bara annat knäppe. skillnaden är ju att dom är enkla, så om man besväras av att stiglädret känns för tjockt så är dom säkert jättebra.

har funderat på dom själv men jag har ju redan dom vanliga så känns lite onödigt...

Det är bara det att dom känns så hårda, så jag undrar över om dom inte gör mer märken än vad Prestiges vanliga läder gör... Skiljer sig inte så mycket i pris heller, så man kanske borde satsa på vanliga som jag vet är bra.
Vet du om Prestiges läder finns i 160 med? 145 blir för kort som dressyrläder.

ja det gör dom! jag har 160, på hål nr 6 el nåt däromkring.
flärpen räcker inte bort till hållaren iaf.. :p

Vad bra! För jag behöver 160 för att flärpen ska räcka till hållaren... Tycker det är så fult annars :p
Prestige brukar väl ha rätt många hål också eller? Hade du kunnat mäta hur många cm det finns hål på dina? Var dina dyrare bara för att dom var längre än standard?

nej det var dom inte där jag köpte dom iaf.
det är typ 2-3 cm längst ut som det inte är hål och dom sitter tät. jag har stuckit mina flärpar inunder kåpan så dom syns inte. :D

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 724
Senast: Reville
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
655
Senast: Hermelin
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 914
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar