Sv: Stigbett

KL

Jag har ingenting emot stigbett så länge man använder dem med förnuft!

Om hästen går snällt och lungt vid din sida kommer den ju inte ens känna av det. Tycker att många på det här forumet har lite "näsvis" attityd.
"JAG ledre minsann MIN snälla hingst i grimma, och det är inga problem, varför skulle man behöva stigbett?"
Det är jättebra, du har en väluppfostrad häst, som du säkert har vart duktig och lagt ner jättemycket jobb på. Detta är självklart idealet att eftersträva, men alla hästar föds inte likadana och alla har de olika erfarenheter i bagaget!

När jag köpte mitt fbl. sto så lastades hon med hjälp av lugnande och stigbett:crazy:
Idag lastar vi med grimma med lina ist. grimskaft.
Kanske är mer vanligt med stigbett än man tror.
Men då jag inte har ngn. erfarenhet av det så vill jag helst slippa anv. det.
Kan bara säga att när hon kom hem och man skulle leda hene så väntade hon sig nästan att det skulle göra ont, tvärstannade om grimskaftet bara tog emot lite, och blev då genast mkt. skärrad.
Idag lullar hon efter en som en hund!:p

Det ska ju verkligen inte användas i onödan och på ston är det väl i så fall endast tex efter längre boxvila när den absolut inte får hoppa runt. Jag tycker verkligen inte det ska behöva användas på ett sto annars i vanlig hantering.

Det kallas ju även hingstbett och det är ju vissa hingstar det kan behövas på i vissa sammanhang, så att säga.

Vi hade en häst tidigare som bara drog iväg med en så fort han fick lust, det blev riktigt farligt! Fick han syn på en transport (extremt svårlastad) så var det bara att säga ajöss till den hästen den närmsta timmen :crazy: Tränade NH med honom men detta funkade inte, han fortsatte att hålla på så vi skaffade ett stigbett att leda honom i (obs. INTE lasta)

En gång när min syster var ute och red på honom så ville han inte gå över en asfaltväg så hon hoppade av och skulle leda honom, men han drog iväg längst vägen med syrran släpandes efter.. Envis som hon är!

Jag anser att detta bettet kan vara en sista utväg om man verkligen har försökt med allt annat och detta inte funkar

AMEN!:bow:
Min hingst är också en riktig gullis. Leds i grimma från september till januari.... men då damerna börjar bli flörtiga på vårkanten åker kedjan på:rofl:
Och så har vi då årets höjdpunkter.. då blir det stigbett, för det ska inte riskeras bli några blessyrer på madamerna;)

Det finns inga elaka bett, bara elaka händer..

Men visst reagerar hästarna olika beroende på bett, endel funkar det bra på endel andra inte. Gäller att prova sig fram och se vad som funkar bäst på just sin häst och vad hästen föredrar..

*delvis kl*

Visst finns det elaka bett, pessoa t.ex. Oavsett vem som rider och vad personen gör med det blir det obehagligt för hästen. Sen blir det givetvis värre med hård hand, och det mildaste tränsbett blir skarpt i fel händer.

Ang. stigbettets vara eller icke vara får jag säga att jag generellt sett är emot det. Som någon skrev förut tror jag det handlar om ledarskap, problöemet ligger hos den som leder. Visst finns det extremfall, men allt går att komma tillrätta med om man är villig att lägga ner tid på det. Hingstar är inte per automatik ohanterliga, vare sig det finns ston i närheten eller ej.

Med hingstar är allt dock så mycket "värre" när det väl händer. Det krävs mycket tid och kunnande för att uppfostra en vuxen hingst som är svårhanterlig och kanske knappt ens sett en annan häst, än mindre ett sto. Är det konstigt att en hingst som hålls för sig själv, utan hästkompisar, blir uppspelt när han möter en annan häst, allra helst ett sto? Är du verkligen hästens ledare så är du det även i en sådan situation, accepterar hästen dig så trotsar den heller inte.

Nu inbillar jag mig inte att jag har varken erfarenhet eller kunnande att lösa en sådan situation, och i slutändan handlar det nog mest om det. Vad man är villig att lägga ner för att komma tillrätta med problemet, vad man har för kunsaper att tillämpa. Stigbett är en genväg, det är något vi tar till när vi misslyckats.

Vad menar du? Jag leder i stort sett dagligen två i grimma f n :confused: Den tredje har vi stigbett på oftast.

:o

jag menade att det var den kommentaren jag citerade, som jag blev lite förbannad på.
(de hingstar jag själv hanterat leddes också i grimma, visst fall kedja).

Men det beror väl på var man befinner sig med hästen??? Att leda till och från hage är ju inte riktigt samma sak som att vara på t ex en tävlingsplats med en laddad häst/hingst.

Det handlar också om säkerhet för de som finns runt omkring.

Självklart är det viktigt med ledarskap och lydighet, men när hormonerna (hingst) tar över så tror jag nog att man kan vara rätt liten...

Senast ändrad:

jag jobbade på en auktion i helgen. det var 1-åriga hästar som var väldigt olika hanterade... det bestämmdes att alla hästar skulle ha stigbet så att vi som ledde fram hästarna till ringen skulle ha det lättare att kontrollera dom. säger bara en sak...slår vad om att det skulle gått bättre utan stigbet. en del blev galna när dom fick bettet i munnen!!!!

Ja o mycket bättre om de småtjejer som ledde runt hästarna haft nån koll på vad de gjorde :eek:
Sorgligt att inte ha kunnig personal och hanterare på en sån auktion :mad:

Nja.... Jag har koll på min hingst, men med en brunstig sto-rumpa upptryckt i näsan glöms jag lätt bort, pli eller inte pli.

Sedan förutsätter ett lyckat användande av stigbett att både den som håller i tygeln vet vad h*n sysslar med, och att pållen vet vad bettets inverkan VERKLIGEN betyder. Annars gör det bara ont, och då har man inte uppnått vare sig lydnad eller ett bra resultat.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
1 009
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 277
Senast: Happimess
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar