T

typiskthanna

Vad tycker ni om stigbett? Tycker ni att det fungerar bra på hästar som drar/reser sig eller krånglar på annat sätt, eller tycker ni att det är ett "elakt" bett?

Jag har ingen erfarenhet alls, det är därför jag undrar. Har hört mycket illa om stigbett också. Något jag har funderat på, är att de är formade så att de bara trycker direkt på tungan? (rätta mig om jag har fel) Gör inte det väldigt ont på hästarna om man drar det minsta lilla när de dessutom är så smala?

En "kompis" till mig som är tretton år, skulle på träningsridläger där man skulle ta med sig stigbett till sin häst, det var alltså obligatoriskt.
Stigbett kanske är som alla andra bett, snällt så länge man är snäll i handen? Hur som helst reagerade jag bara på att det var obligatoriskt, det är ju inte säkert att alla på det ridlägret kan hantera ett såpass skarpt bett :crazy:

Sv: Stigbett

Klart ett stigbett gör ont om hästen bråkar eller man rycker i det, det finns ju en anledning till att bråkiga, ouppfostrade hästar låter bli att bråka med det på. Personligen tycker jag att det är mycket bättre att uppfostra och träna sin häst så man slipper ta till stigbett :)
Angående det där med att det va obligatoriskt med stigbett på träningslägret så kan jag säga att jag inte hade åkt på det lägret :p det säger ju en hel del om tränarens sätt att handskas med hästar och det går jäkligt tvärt emot min hästhanteringsfilosofi :D

ett stigbett är en säkerhet . tänk dig en hingst som du har i grimma lycka till . men har du ett stigbett så säger du till en gång på skarpen så lysnsnar det nog sen . jag har ett fullblod sto, detta har varit min rädning många gånger . säkrare än att gå med dom i grimma även på ett ridläger . hoppas du fick det du behövde:devil:

Har träffat på andra som använt stigbett men aldrig haft ett själv. Skulle inte komma på tanken att använda det. Varken på hingstarna eller någon annan heller för den delen.

KL
Nej, det skulle inte jag heller.. Om det går så långt att man behöver använda stigbett till och från hagen tycker jag att man har ett problem, och det kan man väl knappast lösa med ett stigbett. Det där med ridlägret tyckte jag nästan var obehagligt :crazy: Tänk alla barn som rycker och sliter i sina hästar tom. med vanliga bett kan det ju göra skada i munnen ..

Ok, visst kan jag förstå i tillexempel ett galoppstall eller ett annat stort stall, för att man vill ha ordning och koll på alla hästar, eller om man hanterar andras galna hästar att man vill ha stigbett, och kan man hantera det så gör det väl ingen skada egentligen..

Jag gillar inte tanken på att hästarna ska lyssna för att dom är rädda (i detta fall för att dom har ont av ett bett) :crazy:

KL

jag kan förstå om man kasnke vill ha stigbett eller liknande på en hingst som skall betäcka, blir mycket lättare att stoppa en framfusig hingst i tid då.
men annars så ser jag ingen anledning, håller med de andra att då bör man jobba på det, fungerar en häst inte på marken är den farlig, likaså uppsuttet, men hästar är stora djur även fast om de råkar vara ponnyer, kontroll o respekt måste man ha.

en av anledningarna till att dom var tvungna till att ha stigbett eller ett tränsbett är väll för det kan bli farligt om en tappar sin häst. om du åker på tävling är det ju lag på att du ska ha något i hästens mun. En häst som är lös kan skada sig och få mer ont än en häst som har stigbett för oftast behöver du bara ta tag en gång *inte rycka* sen har du en häst som lyssnar.

jag jobbade på en auktion i helgen. det var 1-åriga hästar som var väldigt olika hanterade... det bestämmdes att alla hästar skulle ha stigbet så att vi som ledde fram hästarna till ringen skulle ha det lättare att kontrollera dom. säger bara en sak...slår vad om att det skulle gått bättre utan stigbet. en del blev galna när dom fick bettet i munnen!!!!

ja men det är lite skillnad på en ettåring som inte är hanterad och en häst som är inriden. annars kan man också välja en kedja

Tycker det är bra med stigbett. Jobbar i galoppstall ifs är de flesta hästarna mkt väluppfostrade där. Men när man ska gå med dom över stallbacken och det kanske är fullt med andra hästar så är stigbettet på iaf på hingstarna. Det är ju som sagt alltid handen som avgör hur skarpt bettet är och jag skulle aldrig någonsin få för mig att rycka i det.
Jag ser bara stigbett som ett lite säkrare sätt att leda en häst.

Och jag skulle inte vilja möta min chef igen om något skulle gå fel med stallets dyrgrip... :crazy:

Senast ändrad:

ett stigbett är en säkerhet . tänk dig en hingst som du har i grimma lycka till .

blir nästan förbannad av den kommentaren :devil:
har haft 2 hingstar i stallet, under det år jag varit där. en stark klapphingst (fjording) och en arabhingst (ganska dåligt hanterad innan..drog ganska mycket emellanåt). jag hämtade och släppte ut båda två själv, med grimma (kedja på fjordingen). funkade superbra.

blir nästan förbannad av den kommentaren :devil:
har haft 2 hingstar i stallet, under det år jag varit där. en stark klapphingst (fjording) och en arabhingst (ganska dåligt hanterad innan..drog ganska mycket emellanåt). jag hämtade och släppte ut båda två själv, med grimma (kedja på fjordingen). funkade superbra.

Jamen du, då behöver nog inga hingstar stigbett efter den vetenskapliga studien:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Och varför skulle man inte kunna ta en hingst i grimma? Det är snarare fjanten som håller i grimskaftets fel. Uppfostring kallas det.

Och den kommentaren säger mycket om kunskap och erfarenhet av olika hingstar. Jodå de allra flesta kan man absolut leda i grimma men det finns hingstar som inte kan tillåtas komma lösa på några villkor, där det finns andra hingstar eller valacker att attackera, till exempel.
Har man upplevt hur en sån hingst kan attackera om den får tillfälle så inser man att det är "better safe than sorry":angel:

För att inte tala om att alla stoägare kanske inte är intresserade av gratisbetäckningar - om hingsten kommer lös:o Det handlar inte bara om hingsten och den som leder hingsten det är en fråga om säkerhet för andra också, som man måste ha lite känsla för - det kallas ansvarskänsla:cool:

Det är också en fråga om var när och hur man leder hingsten, d v s vilket sammanhang och vad som finns omkring.

Hingstar är väldigt olika personligheter och har hingsten aldrig pga starkare hästar i omgivningen fått en chans att sticka upp och hävda sej så kanske den knappt ännu ens är medveten om vad den är:confused: Det är en enorm skillnad jämfört med en äldre dominant hingst som inte gärna ser en annan häst av hankön ens på vykort.....Emellan dessa ytterligehter finns otaliga variationer.

jag tycker stigbett är bra!
behövs inte användas på alla hästar.

jag jobbar i stall under somrarna och när vi får hem nya importerade hästar som är ohanterade och väldigt buffliga går dom på stigbett till och från hagen.

sen tycker jag inte att man ska behöva ha med sig det på ridläger, finns träns att leda hästarna i.

I den specifika situation som TS beskriver, där tolv -trettonåringar, ska leda hästar tycker jag stigbett låter som en bra säkerhetsaspekt.
För att minimera risken att tappa en häst.

Sen tycker jag stigbettet kan vara ett bra alternativ till träns på tävlingsplats, där det är ett krav, då stigbettet är lättare att dra på.

Sen om man vill leda hingst i stigbett eller inte, tycker jag beror på individen, det finns ju hutlöst kaxiga hingstar som mer står på två ben än fyra, då skulle jag nog föredra ett stigbett. Speciellt om man inte är hemma.

Och den kommentaren säger mycket om kunskap och erfarenhet av olika hingstar. Jodå de allra flesta kan man absolut leda i grimma men det finns hingstar som inte kan tillåtas komma lösa på några villkor, där det finns andra hingstar eller valacker att attackera, till exempel.
Har man upplevt hur en sån hingst kan attackera om den får tillfälle så inser man att det är "better safe than sorry":angel:

För att inte tala om att alla stoägare kanske inte är intresserade av gratisbetäckningar - om hingsten kommer lös:o Det handlar inte bara om hingsten och den som leder hingsten det är en fråga om säkerhet för andra också, som man måste ha lite känsla för - det kallas ansvarskänsla:cool:

Det är också en fråga om var när och hur man leder hingsten, d v s vilket sammanhang och vad som finns omkring.

Hingstar är väldigt olika personligheter och har hingsten aldrig pga starkare hästar i omgivningen fått en chans att sticka upp och hävda sej så kanske den knappt ännu ens är medveten om vad den är:confused: Det är en enorm skillnad jämfört med en äldre dominant hingst som inte gärna ser en annan häst av hankön ens på vykort.....Emellan dessa ytterligehter finns otaliga variationer.

Anser nog ändå att en häst (sto, valack, hingst) som är uppfostrad och lyder, kan ledas i grimma/kedja. om sen just den hästen inte lyssnar på just den som ska leda, ja då får man fundera på vad man kan använda för att det ska funka.
en väluppfostrad häst anfaller inte hur som helst när den blir ledd.. :eek: då är det väl ändå något i ledarskapet som inte riktigt funkar?
Skulle mitt sto komma lös, och gå till ren attack mot andra hästar, skulle jag med säkerhet bli tillsagd att ha bett på henne också. Oavsett om de betäcker eller ej, så kan ju en häst alltid sparka rätt rejält och skada varandra..
Jag har samma krav på andra hästar jag hanterar, som på hingstar. de ska lyssna. det jag säger gäller. Punkt. är det sen en hingst/valack/sto, h*n ska lyssna ändå. Försöker att göra så lite skillnad som möjligt mellan könen, anpassar hanteringen till individen istället.

min komentar var inte: Hingstar behöver inte stigbett.
men man kan INTE dra ALLA hästar (i detta fall hingstar) över en kam heller. det lät lite så; lycka till att leda en hingst i grimma.
:angel: :grin:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
1 009
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 277
Senast: Happimess
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar