Sticker efter hinder

D

diana_sven

Hej!

Jag behöver tips om vad ni tror att problemet kan vara...:

Min häst sticker efter att han har hoppat ett hinder.
Han är lydig och hoppar fn bra, men efter hindret händer det något.. och det känns inte som om han suger på nästa hinder utan blir spänd och rädd!

Det går knappt att få tillbaka honom utan det går i 190.

Vad skall jag göra och vad kan det bero på?
Dålig balans, ont..?

/Diana

Sv: Sticker efter hinder

Har du provat att lägga en volt efter hindret?
Har du provat att travhoppa hinder? Då det kan vara lättare att ha mer koll på hästen, då den inte har lika högt tempo.
Det är viktigt att du visar hästen att det är du som bestämmer tempot.
Lycka till

Har provat att travhoppa, volter mm och då är det inga problem, men om vi skall hoppa en bana i galopp så går det bra 2 hinder sedan är det fullt ös...

Kört mycket lydnadsövningar utan problem, men det är precis som om han blir stressad av många hinder.

Det hade ju varit kul att få hoppa en hel bana i galopp!

/Diana

Jag känner igen meej !! :(

Min Newforest på 20 år precis likadan !!...Vet inte heller varför !...

Hon är jätte känslig i munnen MEN INTE när man hoppar tråkigt nog !!

????...Någon mer med samma problem !? // Vill kunna hoppa även min häst !

har du någon hjälp med nån tränare som kan hjälpa dig.
Kanske förväntar du dig att hästen ska sticka och därför håller in den ovanligt mycket och då får det den effekten att hästen sticker ännu mer.
Jag har själv en D-ponny som varit lika dan och även fortfarande är med en ny ryttare. Alla tycker han är så het och sticker efter varje hinder. Just nu håller jag på att lära medryttaren att våga lita på ponnyn, Hon har fått hoppa 70-80 cm med lite längre tyglar än hon brukar ha, för att undvika att sitta och bromsa med tyglarna. I stället när det går för fort, så tar hon lite lätt i tyglarna för att bromsa upp för att sedan direkt ge efter när han lyssnat. Och det går så mycket bättre nu.

Har hjälp utav tränare, denne är lika frågande som jag varför det händer.

Har försökt med att låta en mycket erfaren ryttare hoppa honom, samma problem.

Har kollat honom hos veterinär och de kan inte hitta något fysiskt fel.

Så nu börjar jag att bli desperat...

/Diana

Prova att STANNA hästen vid en bestämd punkt efter hindret. Den skall stå blickstill, vänd den sedan åt endera hållet eller t.o.m. tillbaks mot hindret s.a.s.
Öva detta om och om igen tills hästen lyssnar på dig - efter ett tag kan du minska mer och mer tills du i princip bara gör en halvhalt innan du fortsätter.

Funkade på mitt ånglok iaf :D

Om han känns osäker/rädd så är det kanske läge att sänka höjden och göra det lekande lätt för honom?

mitt halvblod blir likadant när han inte har hoppat på länge.
Det som jag jobbar på mycket är att hoppa OFTA! Inte högt eller länge, men några språng 3-4 ggr i veckan. På så sätt blir det inte så stor grej av att hoppa.

Här kommer lite förslag hur du kan lägga upp träningen, det är sådant som har fungerat på min häst iaf.
1; Ställ upp ett hinder på medellinjen, två sockerbitar och en bom räcker. Sen rider du dressyr/markarbete som vanligt, i galoppen tar du och kortar honom så han känns fin. Viktigt att du kan lätta i innerhanden utan att hästen forsar iväg i full fräs!
När han lyssnar på dig och rullar på i bra takt hoppar du det lilla hindret, se till att hästen är böjd runt innerskänkeln och håll stöd på ytter. Se till att du inte slänger dig fram, för då "pushar" du bara på extra mycket.
Drar han iväg så sätter du dig ner och gör många förhållningar tills han lyssnar. Ibörjan kan du få ta tag ordentligt så att han lär sig att lyssna! var bara noga och snabb med eftergiften!
Är han fortfarande "vild" efter ett varv så låtsas du inte om hindret och rider du bara förbi. Kom igen när han är lugn. 4-5 språng per gång räcker! Du kan göra det i trav också, om du känner att du inte hinner i galoppen.

När du fårr kläm på att hoppa på volt ställer du upp tre små rätuppståenden på långsidan, 2 galoppsprångs mellanrum ungefär. Börja med första hindret, likadant som i övningen ovanför. Rid på volt om han sticker, hoppa när han är lugn och rid runt hindret ibland så hästen inte förekommer dig.
När han känns lugn tar du två hinder i rad osv. Bygg på övningen men koncentrera dig hela tiden på att han ska vara lugn!
Drar han efter två hinder så lägger du en volt runt det andra, rid honom aldrig rakt på ett hinder innan han har hittat sig egna balans igen!

Hoppar du bara enkla hinder utan följd så gör halt efter hindret! Så fort du kan! Sätt dig ner och gör en förhållning med hela kroppen. I början kommer han säkert slänga med huvudet och protestera, eftersom du bryter hans vanor. Men var mjuk och rör lite på handen hela tiden, så du inte bara blir stum och hård. Det är VÄLDIGT viktigt att du är konsekvent hela tiden, och att du inte slarvar med halterna. När hästen väl har vant sig vid avsaktningarna så kommer den vänta på dig, och då är det bara att mjukt driva på igen om du vill bibehålla galoppen till nästa hinder.

Hoppas det reder ut sig! Kanske ska tillägga att du bör kolla upp hästen så den inte har ont innan man börjar träna oftare/hårdare.

Senast ändrad av en moderator:

Rid med graman! Och efter hindret, så ta tag i enbart gramanen! Det gör alltid jag, mina hästar är jätte lydiga!

Det är troligen någon av dessa två anledningar.

1. Du dunser ner i ryggen i landningen något vissa hästar INTE uppskattar, be någon videofilma dig så att du ser hur du kommer ner i sadeln i landningen.

2. Sadeln passar inte och det gör ont när han landar antingen att den kniper honom vid manken eller att den inte känns bra när din tyngd kommer ner i sadeln baktill.
Mkt vanlig anledning till att hästen rusar i landningen, när hästen landar så blir det otroligt tryck från sadeln (min ena som är stöddig har knäckt mer än ett koppjärn i sadeln i landningen efter 150 hinder som om de vore tändstickor).
Låna en annan sadel att hoppa i inte bara ett språng (hästminne - tar några språng innan de upptäcker att det inte känns så äckligt längre om det är det).

Jag har kollat honom på klinik för mindre än två veckor sedan, och veterinären hittade inget fysiskt fel.
Ang sadeln så är den utprovad av en sadelutprovare och är ca 3 månader gammal.
Min tränare har även kollat så att den fortfarande passar och det gör den.

Jag ber alltid någon att videofilma mina träningar och vad jag kan se så dunsar jag inte ner i sadeln. Tränaren har inte sagt någonting om detta heller.

Jag var helt övertygad om att problemet berodde på mig som ryttare men eftersom samma sak händer när en mycket rutinerad hoppryttare rider honom så antar jag att det är något annat som är problemet.

Frågan är bara vad....?

/Diana

Prova en annan sadel säger jag bara........

Även om sadeln ser ut att ligga bra kan den ändå på något sätt knipa honom i landningen så att det känns obehagligt, har själv varit med om detta.

Att sadeln kniper till precis i landningen gör inte att hästen "blir skadad" så att det märks på en vetkontroll efteråt det känns bara obehagligt för stunden därav att han sticker iväg.

Jag tror att du har mkt att vinna på att prova en annan sadel, och du har ju inget att förlora på det heller.

Bommar efter hindret eller litet upphojt hinder på ca 40 cm o sen kan du försöka med att göra halt oxå o sedan fatta galopp igen, till en lugn galopp. :bump:

Hej!
Brukar hjälpa om man tränar på att GÖRA HALT direkt efter hindret, inte rycka elr såga i munnen tills hästen/ponnyn stannar utan använda säte ben o hand på ett mjukt sätt. Beröm mkt. Så småningom så kommer han att förstå att efter varje hinder är det stopp och bli snabbare i reaktionerna. Så småningom kommer du att kunna utnyttja detta till att bara göra en halvhalt efter varje hinder! Effektivt. Lycka till!

Det måste INTE vara för att man dunsar elr att sadeln är fel, kan vara det men inte nödvändigtvis! Det kan även vara sk livsglädje! Hört talas om det? Många hästar lär sej snabbt att efter ett hinder så förlorar många ryttare kontrollen över sin häst lite, om bara så för ngn sekund. Och då passar han på att sticka! För att slippa jobba tex. Det du! :)

Prova rida den inn i ridhusväggen (om du rider i ridhus...). Inte ta den i munnen, låt den bara stanna själv.. Det är inte bra att stanna den direkt äfter hindret, blir hård i munnen av det...

litet_a skrev:
Det måste INTE vara för att man dunsar elr att sadeln är fel, kan vara det men inte nödvändigtvis! Det kan även vara sk livsglädje! Hört talas om det? Många hästar lär sej snabbt att efter ett hinder så förlorar många ryttare kontrollen över sin häst lite, om bara så för ngn sekund. Och då passar han på att sticka! För att slippa jobba tex. Det du! :)

Det som talar för att det är sadeln och mot att det är för att ryttaren tappar kontroll är att hon ovan skrivit att den gör så ÄVEN när en RUTINERAD hoppryttare hoppar den. En rutinerad hoppryttare tappar inte kontrollen en enda sekund i landningen utan har full kontroll hela tiden.

En häst som "vill" sticka iväg ligger på starkt även framför hindret men denna var helt cool där.

Efter måååånga år i branchen så vet jag hur ofta det är sadeln som orsakar just sådana här problem både själv upplevt det samt sett det på mina elevers hästar.
Dessutom är det ju den enklaste sak i världen att prova en annan sadel en period, försvinner det efter ett tag ja då har man lösning.

Hej! Jag skrev inte att det inte är sadeln, bara att det inte behöver vara den. Dessutom så läste jag nästan bara rubriken..:s Men en häst ska inte vara rädd och spänd efter ett hinder, och jag har inte varit med om en sådan reaktion på hästar med fel sadel innan. Vad jag är van vid så brukar de lägga öronen bakåt och bocka i landningen om sadeln är fel. Och ofta även reagera när man sadlar genom att spänna sej och hugga i luften. Ponnyn kan mkt väl vara osäker på sej själv elr så är det ngt gammalt skit den råkat ut för innan när dom hoppat den! Träna mkt dressyr, även med bommar på marken. En duktig tränare löser hoppbiten. Niklas Arvidsson är mkt bra att rida för, han är väldigt lyhörd! Peter Eriksson är också duktig, men jag föredrar Niklas faktiskt. Men även Ted Nätterqvist bla. Men tänk på dressyren, många hoppryttare missar den, o inte bara träna hemma. Rid lektion! Det gör de som kommit längst! :) Lycka till!

Förresten så kan du känna o trycka över rygg o kors, är han öm så är det antagligen sadeln!

Förresten så kan du känna o trycka över rygg o kors, är han öm så är det antagligen sadeln!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 361
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
1 390
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar