GotAsecret
Trådstartare
Sv: Sterilisering?
knapp
Nu ska jag iväg och diskutera med läkare...håll tummarna!
knapp
Nu ska jag iväg och diskutera med läkare...håll tummarna!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det blir antagligen inte än på ett par år Man får inte ställa sig i kön förns man är 25 (undantagslöst tydligen) och sedan dröjer det ungefär 1 år innan man får tid...
Min BM sa att nu mera använde man mest hormonspiral och tyckte att det var bättre, men vad är egentligen skillnaden för kroppen?
För den som fyllt 18 men inte 25 krävs tillstånd från Socialstyrelsen.
Sterilisering kan beviljas av unga sökande om:
Han eller hon bär arvsanlag för allvarlig själslig eller kroppslig sjukdom
Graviditeten skulle innebära allvarlig fara för kvinnans liv eller hälsa - medicinsk indikation
I samband med könsbyte där sterilisering är obligatorisk
Ser hellre att dom skulle sänka gränsen till 18år med god anledning, och ha 25år utan speciell anledning.
Skogstrollet skrev:Kopparspiralen är hormonfri men är större och passar bäst på kvinnor med större livmoder eller som har haft barn.
Och hur ansöker man genom dem?
http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/8F12875B-9A68-455E-80CF-46AA2721BAD0/5128/20061031.pdf
På sidan 33 har du en tabell med de olika storlekarna på koppar och hormonspiral.
Hormonspiralen är 32 mm lång och 32 mm bred och kopparspiralen mellan 28 mm lång och 23 mm bred till som störst 38 cm lång och 38 mm bred.