Sterilisering?

Sv: Sterilisering?

I will! Lycka till!

Du får gärna berätta lite vad de sa till dig (hur mycket du nu tycker är okey att dela med dig).

Det blir antagligen inte än på ett par år :( Man får inte ställa sig i kön förns man är 25 (undantagslöst tydligen) och sedan dröjer det ungefär 1 år innan man får tid...
Så vi bestämde att jag inom 1-2 månader ungefär blir kallad för att operera in en kopparspiral igen, jag hade en förut men den hamnade snett och jag sade att aldrig att jag sätter in en ny utan att de söver mig...så det är väl vad som blir...Att de söver mig och sätter in :(

Inget jag ser jättefram emot precis men vad gör man...Skönt iallafall att de kunde tänka sig att söva så jag slipper vara vaken under ingreppet (i värsta fall med kraftig lokalbedövning men det känns jätteläskigt så det vill jag helst inte faktiskt...)
Skönt att ha fått besked iallafall :)

Jobbigt att vänta tills du blir 25, men samtidigt bra OM du skulle ändra dig. Men han kanske tog dig mer på allvar och därför tyckte att du skulle sövas. Men du trivs med spiral?
Min BM sa att nu mera använde man mest hormonspiral och tyckte att det var bättre, men vad är egentligen skillnaden för kroppen?

Ja alltså även om jag skulle VILJA så vågar jag inte chansa med tanke på alla problem så för mig är det liksom det enda rätta känns det som, jag är redan nu helt trygg i det beslutet...Det lär inte gå åt det "bättre" hållet med kroppen på 2 år så det gör liksom ingen skillnad på så vis...

Hon frågade sin "bakjour" för säkerhets skull OM de kunde göra ett undantag men det gick inte...Hon förstod mig och tog mig på allvar...det var skönt:)
Det är jag som vill bli sövd så det är enda chansen till att få en sådan i mig igen :crazy:
Jag hade jätteont första 2-3 mensperioderna men sedan kände jag inte av den alls...förns den hamnade snett och då tog de ut den :mad:

Jag vet inte men jag tror de hellre sätter hormonspiral på de som inte fått barn...Men eftersom jag inte klarar av hormonpiller ens så tyckte även hon att koppar lät betydligt bättre...

Det blir antagligen inte än på ett par år :( Man får inte ställa sig i kön förns man är 25 (undantagslöst tydligen) och sedan dröjer det ungefär 1 år innan man får tid...

Helt galet egentligen att man inte har rätt att bestämma över sin egen kropp på den punkten.. :crazy: Ser hellre att dom skulle sänka gränsen till 18år med god anledning, och ha 25år utan speciell anledning.

Man kan söka i annat Landsting.
Det gjorde jag.
Jag skaffade en remiss till Danderyds Sjukhus där väntetiden var 3 månader.
Jag var redan steriliserad sedan länge när kallelsen kom från Uppsala till första samtalet.

Men det är tydligen lag på att man är minst 25 iallafall :( och dit är det ett år typ... (urk jag börjar bli gammal :crazy:)

Men du slipper ju den långa väntetiden efter det.
Om nu inte spiralen fungerar då.
För då så håller den ju i flera år och då kommer du ju gott och väl i mål.

Ah du menar så...Jajo det är sant....Får väl se hur det går med den...den förra gick det ju inget bra med alls... Och som sagt, söver de inte blir det inget av med det :(

Förresten, det var jättetrevligt att träffa dig (och de andra) tycker jag :)

Hmm...läste nu i informationsbladet jag fick med mig hem igår...

För den som fyllt 18 men inte 25 krävs tillstånd från Socialstyrelsen.

Sterilisering kan beviljas av unga sökande om:
Han eller hon bär arvsanlag för allvarlig själslig eller kroppslig sjukdom

Graviditeten skulle innebära allvarlig fara för kvinnans liv eller hälsa - medicinsk indikation

I samband med könsbyte där sterilisering är obligatorisk

Förutom sista punkten där tycker jag att jag då borde kunna få beviljat hos Socialstyrelsen, varför sa de inget om det igår? :crazy:
Och hur ansöker man genom dem?

Senast ändrad:

Ser hellre att dom skulle sänka gränsen till 18år med god anledning, och ha 25år utan speciell anledning.

En 18 åring är aldrig mogen för att fatta ett sånt beslut. Och finns det goda anledningar så får de steriliseras.

Skogstrollet skrev:
Kopparspiralen är hormonfri men är större och passar bäst på kvinnor med större livmoder eller som har haft barn.

Fel, kopparspiralen finns i flera olika storlekar och är mindre än hormonspiralen och om de passar eller inte har inget med att göra om man fått barn eller inte. Däremot kan det vara lättare att sätta en spiral om man varit gravid eftersom livmoderhalsen påverkas av graviditeten (man behöver inte föda barnet, utan graviditeten kan sluta tidigt pga missfall eller en abort)

Tack! Tyvärr har jag ingen skrivare :angel: Och jag vill helst inte göra detta på offentlig plats, typ bibblan...:o

Din läkare borde ha dom papprena, eller så kanske du kan ringa socialstyrelsen och få de hemskickade!

kpist: *hehe* har du aldrig sett en 38 cm lång livmoder på människor :angel:

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 765
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V