Sterilisering?

Sv: Sterilisering?

En 18 åring är aldrig mogen för att fatta ett sånt beslut. Och finns det goda anledningar så får de steriliseras.

Vid 18år är man myndig, och skall då ha rätt att bestämma över sin egen kropp. Jag avskyr det här förmyndarsamhället. Är man myndig när man är 18 så är man, punkt slut! Ingen skall bestämma över vad jag gör med min kropp eller inte. Folk får tamejfan ta ansvar för sig själva.

Vid 18år är man myndig, och skall då ha rätt att bestämma över sin egen kropp. Jag avskyr det här förmyndarsamhället. Är man myndig när man är 18 så är man, punkt slut! Ingen skall bestämma över vad jag gör med min kropp eller inte. Folk får tamejfan ta ansvar för sig själva.

:bow::bow::bow: Jag menar...hur kan man vara myndig "ibland"? Och vem avgör när man är mogen nog för vissa saker...och framför allt, vad har det med siffrorna på leget att göra? :crazy:

:bow::bow::bow: Jag menar...hur kan man vara myndig "ibland"? Och vem avgör när man är mogen nog för vissa saker...och framför allt, vad har det med siffrorna på leget att göra? :crazy:

Ja, jag tycker att det är obehagligt. Då kan dom ju höja myndighetsåldern till 25. Kan någon förklara för mig hur man kan vara mogen nog att genomgå ett könsbyte (inkl sterilisering) men inte mogen nog att genomföra en enkel sterilisering?

Precis...och när det dessutom i mitt fall, om jag får säga det själv, faktiskt finns en solklar anledning. Dessutom tycker de som känner mig och som vet om detta att det är väldigt klokt...
Jag är tvärsäker och jag kommer ju inte bli bättre med åren...risken finns ju istället att när jag väl blir tillräckligt gammal (typ 26 blir det väl då?) så är jag i stället för svag för att gå igenom det...rent fysiskt, som exempel då.

Jag blir ju inte bättre med åren, det är kroniskt som antagligen kommer gå åt det sämre hållet snarare än det bättre...
jag är ju dock alldeles klar i sinnet (om än lite virrig) och kan således fatta detta beslut själv.
Men det får jag tydligen inte eftersom jag inte är tillräckligt gammal!? :grin:
Vad less jag blir!

Vad gör de den dagen jag eventuellt blir gravid under de (minst) 2 åren som är kvar?
Konstaterar att jag inte klarar av att genomgå en abort, men inte heller klarar av att vara gravid? Väljer de då åt mig vad som skulle anses som minst riskfyllt?

Ouff, jag är riktigt upprörd nu. Jag förstår inte hur man kan få genomgå könsbyte vid 18år med tillhörande sterilisering, men inte en "enkel" sterilisering förrän man är 25. Varför inte individuellt? Jag vill ha ett bra svar. Ett riktigt bra svar på hur man kan vara mogen för det ena men inte det andra. Varför är kvinna född i kvinnokropp eller man född i manskropp = vilja ha biologiska barn? Jag förstår inte hur en annan människa kan ta sig rätten att kontrollera min kropp.

Åh gud vad jag är upprörd. :crazy: :cry:

Ouff, jag är riktigt upprörd nu. Jag förstår inte hur man kan få genomgå könsbyte vid 18år med tillhörande sterilisering, men inte en "enkel" sterilisering förrän man är 25. Varför inte individuellt? Jag vill ha ett bra svar. Ett riktigt bra svar på hur man kan vara mogen för det ena men inte det andra. Varför är kvinna född i kvinnokropp eller man född i manskropp = vilja ha biologiska barn? Jag förstår inte hur en annan människa kan ta sig rätten att kontrollera min kropp.

Åh gud vad jag är upprörd. :crazy: :cry:

I så fall så känns det som om 18 års myndighetsgräns borde ändras, om man får göra si o så men inte så, vad kan man då få bestämma? Känns som om man är styrd för mycket.

Visst är man myndig när man är 18 år. Men man är inte mogen att ta ett beslut om man ska sterilisera sig eller inte. När man är 18 år vill nog 95% av alla tjejer sterilisera sig, plugga, kanske resa hur som helst och bara parta gärnet! Många 18 åringar vet inte ens vad de vill jobba med, plugga eller vart de ska bo någonstans.

När man är 25 år brukar man ha hunnit flytta runt lite, kanske rest, partat om man vill de, plugga, jobbat inom olika yrken och vet om man vill ha barn eller inte.

Jag vet ingen 18 åring som planerat sin graviditet, då har jag träffat många unga mammor när jag själv var föräldraledig.

Finns många saker man inte får göra för man fyller 18 år. Du får supa dig dyngrak på krogen men anses inte som mogen för att gå på systembolaget. Varför? Super du på krogen finns de vakter som vet när du måste sluta.

Finns många saker man inte får göra för man fyller 18 år. Du får supa dig dyngrak på krogen men anses inte som mogen för att gå på systembolaget. Varför? Super du på krogen finns de vakter som vet när du måste sluta.

Anledningen till att det är 20 och inte 18 på systemet beror mig veterligen på att försvåra langning till individer under 18.

Fast om man är mogen att skaffa barn vid 18 år, vilket ju är ett minst lika stort beslut som att inte skaffa barn, då borde man vara mogen att även få välja sterilisering själv. (Det känns ju t.o.m. värre att skaffa barn fast man inte borde, än att välja att sterilisera sig, möjligheter finns ju alltid till adoption o.s.v men skaffar du barn är det ju ett nästan livslångt ansvar som aldrig går att ångra) Men ingen har väl tänkt sig en åldersgräns för att bli förälder?

Någonstans får man väl sätta en gräns när man får ansvara för sig själv och sina handlingar. Nog kan jag tycka att 18 år ungt överhuvudtaget för att välja sterilisering, eller skaffa barn, eller för att ta körkort o.s.v. men det har säkert att göra med den tid vi lever i, där man drar ut på ungdomstiden allt mer.

Visst är man myndig när man är 18 år. Men man är inte mogen att ta ett beslut om man ska sterilisera sig eller inte. När man är 18 år vill nog 95% av alla tjejer sterilisera sig, plugga, kanske resa hur som helst och bara parta gärnet! Många 18 åringar vet inte ens vad de vill jobba med, plugga eller vart de ska bo någonstans.

När man är 25 år brukar man ha hunnit flytta runt lite, kanske rest, partat om man vill de, plugga, jobbat inom olika yrken och vet om man vill ha barn eller inte.

Jag vet ingen 18 åring som planerat sin graviditet, då har jag träffat många unga mammor när jag själv var föräldraledig.

Jag kan tala om för dig att det nog är få 18åringar som är så korkade att dom steriliserar sig "bara sådär". Och om det nu skulle bli så så.. när ska man lära sig då? Seriöst. Jag behöver inte statens hjälp att kontrollera min kropp, det gör jag så bra själv tack.

Varför inte individuellt? Varför ska det vara så förbannat svart/vitt!? Och hur kan det vara okej med könsbyte, men inte sterilisering?

Angående systembolaget så tycker jag att det är sjukt också. Sverige är verkligen ett grönsaksland med sina konstiga lagar och regler.

P.s. Min syster blev planerat gravid som 17åring.

Det finns en åldersgräns för att skaffa barn, jag läste av nyfikenhet den här rapporten från socialstyrelsen om aborter utförda efter v.18 och 2002 fick de in 46 ansökningar.

californication En sterilisation går inte att ångra, det är väl ett himla dumt straff man får som 30 åring för man tyckte något helt annat när man var 18?

californication En sterilisation går inte att ångra, det är väl ett himla dumt straff man får som 30 åring för man tyckte något helt annat när man var 18?

Och jag anser fortfarande att man får ta ansvar för sitt eget liv och sin egen kropp, att det skall vara individuellt och givetvis med bra utredningar om varför sterilisering skall ske.

Det är inte ett straff, det är ett eget val. Man får ta ansvar för sig själv och sina egna handlingar. Om jag vill sterilisera mig är det mitt val, mitt och ingen annans. Om jag skulle ångra mig senare så är det mitt problem, inte Statens.

Min kropp, mitt val, mitt liv. Inte Statens kropp, Statens val, Statens liv.

Det finns en åldersgräns för att skaffa barn, jag läste av nyfikenhet den här rapporten från socialstyrelsen om aborter utförda efter v.18 och 2002 fick de in 46 ansökningar.

Nja, nu antar jag att du menar att man godkänt sena aborter p.g.a låg ålder? (har inte läst igenom hela). Men det finns ju inget hinder för en ung person att bli förälder, ingen kan ju tvinga en 15-åring till abort...?

Min poäng är mer att om man är mogen att välja att skaffa barn, då borde man vara mogen för det mesta... Jag kan tycka det är rätt kränkande att en 23-åring (det var väl TS?) inte anses fullt kapabel att bestämma över sin kropp och välja sterilisering, samtidigt som hon hade kunnat haft flera barn och ansetts som fullt mogen för det...

Senast ändrad av en moderator:

jag är helt övertygad om att åldersgränsen är satt som den är, för att man har sett alldeles för många som ångrat sig några år senare - när rätt kille har gjort entré i ens liv

Jag själv skulle absolut INTE ha några barn, fullständigt otänktbart, innan jag hade passerat 25 med några år. Idag har jag fyra... Det ÄR vanligt att man ändrar sig med åren. Jag tycker absolut att det är bra att de har satt den gräns som finns.

exakt!

Är inte könsbyte + sterilisering mer komplicerat (svårare att ångra) än endast sterilisering?

Jag håler helt med dej, är man myndig så ska man bestämma själv.
Problemet som jag ser det är, ska man forfarande bli myndig vid 18?

Vid 18 år är det ett fåtal som lever vuxenliv idag, de flesta är lika beroende av sina föräldrar som de har varit hela livet.

Föräldrar är idag försörjningsskyldiga för sina barn tills de har fyllt 21 eller gått ur gymnasiet.

När ska man anses vara vuxen?

Är det verkligen rätt att en 20 åring ska bo hos föräldrarna?

Är det rätt att en 20 åring tvingas flytta hem till mamma och pappa när de förlorar jobbet? Varför ses det som ok när det hade varit självklart att de fått hjälp av socialen om de var 25?

Jag är iallafall glad att ingen kom och sa till mej att att jag inte fick bestämma om jag ville ha barn eller inte när jag var 18, fy vad hemskt det hade varit:( för egentligen, om man steriliserar sig så är man medveten om, man får t.om skriva på papper att man är medveten om att det inte är reversibelt och då har man gjort ett val som kommer att påverka förmågan till att få barn.

Om man får barn som 18 åring så är det ingen som säger att nej, du kan inte få barn nu, du måste vänta tills du är 25:confused: för valet att vilja ha barn kommer också att påverka en person resten av livet.

Till pmm, jag valde att få barn flera år innan min artonårsdag, tyvärr dog det barnet:cry:
Men jag fick min son som var väl planerad 6 dagar innan jag fyllde 18 år.

Senast ändrad:

Jag tycker helt klart att du ska ansöka!
Sedan tycker jag att du ska kolla upp den här metoden http://www.medexa.se/default.asp?docid=83&tempId=1template1.asp det ska vara betydligt enklare ingrepp eftersom du nu inte är helt frisk så kan det ju vara bra att slita så lite som är möjligt på kroppen.

Jag skulle gjort det i vintras men jag var i för dåligt skick så jag har fått skjuta på det på obestämd framtid.
Jag skulle blivit sövd vid ingreppet eftersom jag inte ville göra det vaken.

jag är helt övertygad om att åldersgränsen är satt som den är, för att man har sett alldeles för många som ångrat sig några år senare - när rätt kille har gjort entré i ens liv

Jag själv skulle absolut INTE ha några barn, fullständigt otänktbart, innan jag hade passerat 25 med några år. Idag har jag fyra... Det ÄR vanligt att man ändrar sig med åren. Jag tycker absolut att det är bra att de har satt den gräns som finns.

Nå, jag skall inte heller ha barn, och jag vet många vänner som är helt säkra på samma sak. Dock skulle ingen av oss sterilisera oss för det, då jag finner det rätt onödigt samt att jag är medveten om risken att ändra mig. Att jag är 19 är inte = korkad och oupplyst. Och bara för att det skulle bli tillåtet så tror jag inte att alla 18åringar skulle springa och sterilisera sig på direkten för det. I slutänden tror jag faktiskt att dom flesta 18åringar är tillräckligt smarta för att förstå vad det innebär. För mig är det ofattbart att jag får köra bil och utsätta andra människor för livsfara, men inte göra ett relativt enkelt ingrepp på min kropp.

Jag vill som sagt inte sterilisera mig, men om jag skulle vilja sterilisera mig, så anser jag att det är min rättighet. Det är min rättighet att få bestämma över min egen kropp, och vilka ingrepp som skall tillåtas göra på den. Det är min rättighet att bestämma om jag skall kunna få barn eller ej. Det är min rättighet att själv få avgöra om jag är tillräckligt säker på min sak eller ej.

Mamma Tiny, jag vet exakt hur du menar. Jag är 19, vilket är en förbannad mittemellanålder. Jag går inte i skolan, får inte gå i skolan, och mina föräldrar är inte försörjningsskyldiga. Jag får heller inte söka a-kassa eftersom jag är under 20. Jag får inte ta lån för att köpa bostad heller, eftersom jag är under 20. Det suger faktiskt ganska hårt att vara så.. maktlös som man är. Rent tekniskt sett så kan ju mina föräldrar slänga ut mig idag, utan att jag har någon form av säkerhet och uppbackning.

Det är väldigt svårt för mig att vara vuxen och myndig, när jag trots detta blir hindrad från att bli myndig på riktigt.

Dom snackar om att det suger att vara 14, men tro mig, att vara 19 suger så mycket hårdare. :crazy:

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 765
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila