Sterilisering?

Sv: Sterilisering?

Du kan gå i skolan, gymnasiet.
Annars kan du söka försörjningsstöd hos soc.

Du kan gå i skolan, gymnasiet.
Annars kan du söka försörjningsstöd hos soc.

Nej, jag kan inte gå på gymnasiet. Jag är för gammal vetdu. Man får söka till och med året man fyller 19, och jag fyller 20 i år.

Soc? Dom anser att mina föräldrar kan försörja mig och återkomma när jag är 20. :p

(Nu har jag inga problem med min egna försörjning så, men om jag skulle ha det så skulle det bli rätt.. awkward.)

Jag säger inte att 18-19 åringar är korkade, men de är alldeles för unga och oerfarna för att besluta om sterilisering.

Jag säger inte att 18-19 åringar är korkade, men de är alldeles för unga och oerfarna för att besluta om sterilisering.

Men huuuuuur kan man då få genomgå könsbyte? Eller köra bil och riskera mängder av andra människors liv.

Vem är du att bestämma om någon är för ung för det? Du har ingen rätt att bestämma när andra är tillräckligt mogna eller ej, varför måste allt vara så svartvitt!? Är 25 den magiska åldern? Över en natt så är man helt plötsligt mogen? Nej vet du vad.. Man är myndig när man är 18år, punkt slut.

Men det är ju ganska typiskt Sverige att bara bunta ihop alla, istället för att se till individen. Men jag tycker att det är skrämmande att folk tycker att det är bra och rätt att individen inte har rätt till sin egen kropp. Det är läskigt, och det blir bara värre och värre..

jag är helt övertygad om att åldersgränsen är satt som den är, för att man har sett alldeles för många som ångrat sig några år senare - när rätt kille har gjort entré i ens liv

Fast det är ju ett lite konstigt argument, så kan man ju säga om alla lagar och regler, att "de finns nog för att det finns goda argument" . Då skulle man aldrig få några förändringar. Jag tycker det är sunt att ifrågasätta de regler vi har, med sakliga argument.

Så du menar att natten man fyller 18 år är magisk? Men inte när man fyller 25 år?

Det är en jäkla skillnad på vad en 25 åring upplevt i livet under sina 7 år efter 18 års dagen. Jobb, skola, kanske flytta, nya vänner, partner.

Jag vet dessutom en 14 åring som blev bevlijad ett könsbyte när h*n fyller 16 år. Hur det gått till? Massor av möten och prover som visar att det gått snett vid celldelningen!

Så du menar att natten man fyller 18 år är magisk? Men inte när man fyller 25 år?

Det är en jäkla skillnad på vad en 25 åring upplevt i livet under sina 7 år efter 18 års dagen. Jobb, skola, kanske flytta, nya vänner, partner.

Jag vet dessutom en 14 åring som blev bevlijad ett könsbyte när h*n fyller 16 år. Hur det gått till? Massor av möten och prover som visar att det gått snett vid celldelningen!

Men hur kan det vara tillåtet att göra könsbyte vid 18års ålder, men inte sterilisering? Hur kan man vara mogen nog att göra det?

Natten är magisk när man fyller 18 - man blir myndig.

det är kanske könsbytet som är det konstiga i sammanhanget, inte att man inte får sterilisera sig...

Jag tycker att det låter väldigt märkligt att man får göra ett könsbyte from 18 år. Å andra sidan tror jag knappast att det i realiteten är många som gör ett könsbyte så tidigt, mig veterligen är det en lång process som tar några år.

Googlade könsbyte och enligt wikipedia måste man vara steril för att få att genomgå ett könsbyte. Rimligtvis borde detta medföra att många måste vänta tills de är 25 innan de kan göra ett könsbyte, för jag gissar att majoriteten inte är födda sterila.
Intressant om könsbyte: http://www.rfsu.se/kastrering_kan_bli_ett_krav_for_konsbyte.asp

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att det låter väldigt märkligt att man får göra ett könsbyte from 18 år. Å andra sidan tror jag knappast att det i realiteten är många som gör ett könsbyte så tidigt, mig veterligen är det en lång process som tar några år.

Googlade könsbyte och enligt wikipedia måste man vara steril för att få att genomgå ett könsbyte. Rimligtvis borde detta medföra att många måste vänta tills de är 25 innan de kan göra ett könsbyte, för jag gissar att majoriteten inte är födda sterila.
Intressant om könsbyte: http://www.rfsu.se/kastrering_kan_bli_ett_krav_for_konsbyte.asp

Ja, man måste sterilisera sig för att genomgå könsbyte, men man måste inte vänta tills man är 25 så vitt jag vet.

Jag tror f.ö inte att många skulle sterilisera sig heller bara för att dom sänkte gränsen..

Ja, man måste sterilisera sig för att genomgå könsbyte, men man måste inte vänta tills man är 25 så vitt jag vet.

Så man får sterilisera sig innan man är 25 om man gör det för att man ska genomgå könsbyte? Eller hur menar du?

Jag vet som sagt en under 18 år som förra sommaren fick beviljat att utföra ett könsbyte, eftersom det gick snett när könet utvecklades är också personen steril.

Jag tror dessutom det är en otrolig skillnad på en person som vill göra ett könsbyte och en som vill göra en sterilisation. Föds man i fel kropp så vet man de redan när man föds. En barnlängtan där emot är något som kommer med åren, vissa skaffar +10 barn och andra inga alls. Inget är rätt eller fel.

Att födas i fel kropp kan inte påverkas hur mkt omgivningen än försöker, medans en barnlängtan påverkas av omgivningen, var och hur man bor, vänner, släkt, parnter, framtidsplaner.

Och som sagt, blir man inte som under 25 år inte beviljad en sterilisation beror det på att man inte anses vara mogen för det. Det är garanterat flera 23 åringar som får sterilisationsansökningar godkända än det är 18 åringar. Och 25 års gränsen är säkert satt där av de personer på socialstyrelsen som har hand om ansökningarna. Beviljas 100% ansökningar av personer som är 27 år och 75% av de som är 24 år så förstår man väl varför de satt en åldersgräns?

Blir så irriterad på de som tjurar ner sig och blir förbannade för dom inte får. Det lyser osäkerhet och omognad om er (gäller såklart även andra situationer) kan man inte acceptera ett "Nej du får vänta" har man inte funderat klart på vad man vill. Utan man är bara j*vligt envis och bara för man sagt en sak en gång förut så måste man hålla fast vid det.

Varför inte acceptera att socialstyrelsen gör ett avslag på ansökan och istället tänka över det och skicka in en ny ansökan?
De verkar som om vissa inte ens tänker ansöka, för de är ändå säkra på att de säger Nej, vad är det för inställning igentligen? Tycker ni det är ett moget tänkande?

Ah så långt tänkte inte jag. Tack för förtydligandet!

Blir så irriterad på de som tjurar ner sig och blir förbannade för dom inte får. Det lyser osäkerhet och omognad om er (gäller såklart även andra situationer) kan man inte acceptera ett "Nej du får vänta" har man inte funderat klart på vad man vill. Utan man är bara j*vligt envis och bara för man sagt en sak en gång förut så måste man hålla fast vid det.

Varför inte acceptera att socialstyrelsen gör ett avslag på ansökan och istället tänka över det och skicka in en ny ansökan?
De verkar som om vissa inte ens tänker ansöka, för de är ändå säkra på att de säger Nej, vad är det för inställning igentligen? Tycker ni det är ett moget tänkande?

För mig är det ett moget tänkande att ha en egen åsikt, och min åsikt är att man har rätt till sin egen kropp. Och den synen kommer jag antagligen ha hela livet förhoppningsvis, eftersom jag anser att endast jag har rätt att bestämma över min kropp. Jag, och ingen annan.

Jag vill inte ens sterilisera mig, men tycker ändå som jag gör. Hur går det ihop då med att jag har "bestämt mig" och "inte kan acceptera ett nej"?

Om vi hade accepterat allt här i världen så hade inte utvecklingen gått framåt, och kvinnorna hade fortfarande stått vid spisarna och homosexualitet klassats som en sjukdom.

Jag har funderat klart på vad jag vill; ha rätt till min egen kropp - sterilisering eller ej.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 765
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila