Sterilisering?

Sv: Sterilisering?

Som cali sa, för att slippa p-medel.
Jag har jättesvårt för de hormonella, de funkar inte utan blir mellanblödningar, jag går upp i vikt, blir aggressiv och deprimerad...

Kopparspiral har jag provat och det gick inte heller :(
Kan vara att jag hade enorm otur men jag vågar inte ge mig på det igen :(

Kvar står...vaddå? Jajo kondom förvisso men jag är känslig mot gummi vilket ju tar ner känslan man vill åt, radikalt.
Dessutom blir det snordyrt i längden och allmänt bökigt...Dessutom är det inte säkert man har dem med sig eller kommer ihåg dem :o

Vet inte hur det funkar med mediciner men mamma har EP och varken jag och min bror har några som helst men av det på något sätt. Varken fysiskt eller mentalt. Huruvida hon åt mediciner under tiden hon väntade oss vet jag inte men det kan jag kolla upp. Det är 4 år mellan min bror och mig och sex olika läkare sade (oberoende av varandra) att hon skulle aldrig kunna få barn.
Men tji fick dem.

Hon har även hon trassel med rygg, höfter osv efter att ha ramlat 2 meter ner i ett hisschakt och landat på rygg

Kvar står...vaddå?

Jag gillar heller inte hormoner, och vet inte om jag skulle våga sätta in nån spiral...

Jag har använt pessar sedan jag började ha sex (för 20 år sen:D). Nu har jag hört att de har slutat tillverkas. Hoppas det inte stämmer, för då vet jag inte vad jag ska ha för p-medel ifall det pessaret jag har nu går sönder.

Har du testat pessar?

Vet ngn som skaffade pessar för nåt år sen, så de har nog inte slutat tillverkas :)

Slänger in en OT fråga(:angel:), hur trivs du med pessar? Hur smidigt/ osmidigt är det?

Har använt tre olika preventivmedel, och funderar nu på något nytt, jag trivs inte alls med att gå runt och äta hormoner.

Jag tänkte jag skulle ringa någon imorgon och rådfråga...ska jag gå genom vc eller ska jag ringa BM/gyn direkt? :confused:

Här har iaf inte VC och MVC något med varandra att göra.
Man ringer direkt till barnmorskan och bokar tid.

Jag gissar du äter massa mediciner då tar dom ju bort effekten av p-piller. Kanske du kan testa kondom för "allergiker"? Vet inte vad som finns men kanske går att få via recept och på högkostnadsskyddet?

Vi använder bara kondom, alltid :) Vanesak tycker jag...

Ja det med...
Tror inte man får sådant på recept tyvärr, men jag kan ju höra med dem när jag är där om de nu tvärvägrar att hjälpa mig :(

Jag tål inte: p-piller, mini-piller, p-ring, p-spruta, p-plåster, kondomer ( oavsett material ).

Hormonspiral tål jag högst troligt inte heller och kopparspiral vill jag inte ens prova..

Jag vill nog ha ett till barn, men inte än på några år :/

Mitt hopp sätts till att dom släpper p-piller för män snart ;)

Mitt hopp sätts till att dom släpper p-piller för män snart ;)
Det finns p-piller för män redan.
Problemet är att de inte bara gör dem infertila, de gör dem impotenta också... Och visst, då blir det inga graviditeter, men inte mycket till sex heller :angel:

Jag frågade nämligen om detta när jag tog ur min p-stav förra sommaren, för att se om det var den som var orsak till min migrän. Och ovanstående var det svar jag fick.
Vår ursprungsplan var då att maken skulle sterilisera sig, fast sen hann jag ju bli gravid :o innan detta blev av *hoppsan* och då var det ju enklare att kapa mina äggledare när de ändå hade maggen öppnad på mig...

KL

Jag sterilicerade mig då jag var 28 år efter totalt 8 graviditerer som resulterat i 6 barn... förlorade tyvärr det barnet som skulle vart den äldste samt 1 tvillingpar och tvillingen till min yngste... Jag skulle med andra ord haft 10 barn... Jag har aldrig ångrat mitt beslut, men nu när den yngste är fyller 9 känns det ibland lite tomt, dom växer ju liksom ifrån en... Jag behövde aldrig gå på mer än 1 samtal och sen hamnade jag på kölistan, det gick väldigt fort eftersom jag har haft extremt lätt för att bli gravid..(har maken kastat kallingarna på mig har det tatt sig) den näst yngste dottern blev till trots att jag hade hormonspiral:cool: så för mig fanns det bara 1 alternativ..(annars hade jag väl fått 8 telingar till:eek:) men hur som helst...

Jag tror du kan stöta på problem med att få en steriliceringsremiss, men jag förstår och respekterar ALLA som väljer att INTE skaffa barn... orsaker till att inte vilja ha barn kan vara många och bör respekteras, skulle du när du väl hittat mannen i ditt liv och ångra ditt barnlösa beslut finns det alltid alternativa lösningar..

Det finns så många barn idag som behöver nytt hem med massor av kärlek och omsorg så det bör inte bli några problem... Hoppas verkligen att du får svar på dina frågor och känner dig tillfreds med ditt beslut..tänk iaf på att OM du väljer sterilicering så är det oåterkalleligt..(i de flest fall, har hört att vissa metoder går att ångra med en chans på ca 50 procent vet dock inte sanningshalten i det:confused:

Attans, nej impotent vill jag ju inte att karln ska bli..

Vilket otroligt dåligt preventivmedel dom tagit fram i sådantfall..

Jaha då återstår bara p-dator eller pessar för mig att prova :)

Men hörrni - vadan denna motvilja mot koppar-T?

Kopparspiral är ett utmärkt och billigt preventivmedel.
Det stör inte kroppen alls och är alltid där.
Dessutom så får man dem i vårt Landsting, eller fick på min tid i alla fall.

Men hörrni - vadan denna motvilja mot koppar-T?

Kopparspiral är ett utmärkt och billigt preventivmedel.
Det stör inte kroppen alls och är alltid där.
Dessutom så får man dem i vårt Landsting, eller fick på min tid i alla fall.

Jag hade gärna provat, om det inte vore för att många får värre smärtor, och det skulle jag aldrig klara av. Klarar inte ens av att jobba eller gå i skolan som läget är nu. :(

Slänger in en OT fråga(:angel:), hur trivs du med pessar? Hur smidigt/ osmidigt är det?

Jag tycker det är jättebra. Det är enkelt att sätta in, när man har tränat några gånger. Det jobbigaste är att det ska sitta kvar minst sex timmar efteråt, men inte för länge, så ibland måste jag plocka ut det på jobbet. Det är lätt att ta ut, men man vill ju inte att andra ska se det, så man får smussla ner det i väskan eller nån ficka.

Men, som jag skrev innan, jag tror tyvärr att de inte tillverkas längre. Även spermiedödande medel (som man ska använda till) är svårt att få tag på nu.

Jag har som det är idag kraftiga menssmärtor ( svimmar ibland ) och tom barnmorskan tycker att det är en mindre bra idé att ens prova kopparspiral.

Därav är jag motvillig :)

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 765
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V