Sterilisering

N

Ninja

Vad har ni for neg/pos erfarenheter/tankar om det?
I vilken alder ska man gora det?
Det ar namligen sa att min tik inte kommer att vaxa sa mycket och kommer att bli for liten for att ta valpar pa och da rekomenderade veterinaren att sterilisera henne.

Sv: Sterilisering

ju tidigare desto bättre. då minskar risken för juvertumörer. jag utgår ifrån att du tänker kastrera tiken, dvs plocka ut livmoder och äggstockar.

Hon ar 1 1/2ar nu. Ar det for sent?
Jag vet valdigt lite om sterilisering sa jag vet inte hur det ar tankt att det ska goras.
Ar det det vanligatse och basta sattet?
Sa risken for cancer ar storre for dem nar de ar steriliserade?

risken för cancer minskar inte om man bara steriliserar. det vanligaste är att man plockar bort hela paketet. det är aldrig för sent att kastrera, men ju tidigare desto bättre. kastrerar du nu är risken för pyo dessutom helt borta, så du slipper en onödigt dyr op i ett akut läge.

Aha sa man kan gora tva olika saker ta bort hela paketet eller sterilisera, trodde det bara fanns en atgard :confused:

precis, det går att göra på båda sätten. men jag tror inte det är speciellt vanligt, om det ens förekommer, att man steriliserar djur i sverige.

Tack snalla for dina svar. Detta ar min forsta tik, bara haft hanhundar innan sa jag ar inte sa insatt i det hela.

Förlåt att jag kapar tråden lite här men... när kan man tidigast kastrera? Någon som vet? Jag har en blandrastik och hon ska därför inte få några valpar och vill göra det dels av den anledningen men också för att minska risken för sjukdomar.

Om man inte skall ha valpar så tycker iaf jag att man bör sterilisera. Min :love: älskade tjej gick bort inatt pga operation efter akut pyo. :cry::cry::cry::cry::cry::cry: Veterinären sa att nästan alla tikar som inte kastrerades fick cystor och att det var väldigt vanligt att det blev inflammerat. Om jag hade vetat om det så hade jag nog kastrerat henne för länge sedan. Hon blev 11år men var mer som en 7 åring ända in till slutet. Saknar henne så :cry:

precis, det går att göra på båda sätten. men jag tror inte det är speciellt vanligt, om det ens förekommer, att man steriliserar djur i sverige.

delvis kl*
Nej, vad jag vet steriliserar man inte djur. Det är något man gör på människor, kvinnor och män, och kan tom gå att omvända i vissa fall.
Många verkar tro att kastrering heter sterilisering på hon-djur.

PL vet väl säkert om sterilisering förekommer på djur..

Sterilisering förekommer/förekom på handjur tex sk probierbaggar som skall kunna betäcka men inte ge avkomma.
PL

Tack för infon. Alltså inget som görs på vanliga sällskapsdjur.

Om man inte skall ha valpar så tycker iaf jag att man bör sterilisera. Min :love: älskade tjej gick bort inatt pga operation efter akut pyo. :cry::cry::cry::cry::cry::cry:

Ush, jag beglagar sa :cry:
Det ar verkligen inte roligt att folora sitt alskade djur.
*Kram*

Liknande trådar

Övr. Hund En 8-veckors Golden Retriever tik valp hamtas hem Lordagen den 17:de Augusti. Jag har tva namn pa gang men kan ju inte bestamma mig...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 510
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 387
Senast: Tonto
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 701
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka